Localizations image
Strona główna / Wyważanie turbin

Regeneracja turbosprężarek, naprawa turbin - Wyważanie turbin

Oceń:
/ Aktualna ocena: 0.00

Wyważanie turbiny – czyli wyważanie czego?

Wyważanie turbin jest bardzo ważne - wyjaśniamy dlaczego. Turbosprężarki to urządzenia, które znaleźć można w konstrukcji samochodów z silnikiem diesla (najczęściej) i benzynowych (znacznie rzadziej). Ich zadaniem jest doprowadzanie zwiększonej ilości powietrza do komory spalania w silniku, a przez to poprawę wydajności procesu spalania mieszanki paliwowej. W samochodach z silnikiem diesla turbosprężarki pełnią dodatkowo funkcję proekologiczną, ponieważ zwiększona ilość tlenu w komorze spalania zmniejsza znacząco ilość produkowanych cząstek stałych, ponieważ znacznie lepiej w nadmiarze tlenu spala się olej napędowy. Co prawda łączy się to ze zwiększoną produkcją tlenków azotu, które powstają za sprawą temperatury i ciśnienia panujących w środowisku pracy silnika, ale to również zostało rozwiązane za pomocą udoskonaleń w konstrukcji układu doładowania silnika a konkretnie za pomocą zaworu EGR, czyli zaworu recyrkulacji spalin (z angielskiego: exhaust gas recirculation valve). Zanieczyszcza on spalinami tłoczone do silnika powietrze. Jak widać więc turbosprężarki pracują w trudnych i zanieczyszczonych warunkach, a przez to zużywają się, psują i niszczeją. Z pomocą przychodzi proces regeneracji turbosprężarek samochodowych, jednak trzeba tu zaznaczyć, że nie można przeprowadzić go w domowym zaciszu. Najbardziej narażona na uszkodzenia jest część ciepła turbosprężarki, czyli turbina, która napędzana do prędkości powyżej 150 000 obrotów na minutę, pracująca w temperaturze powyżej 800 stopni Celsjusza, dodatkowo wykonana z bardzo kruchych materiałów, najzwyczajniej w świecie może ulec uszkodzeniu.


Wyważanie turbin – konieczność czy fanaberia?

Często spotykamy się z pytaniem, czy wymiana rdzenia to regeneracja turbosprężarki, a na tak postawione pytanie ciężko jest odpowiedzieć jednoznacznie tak lub nie. I żeby jak najmniej minąć się z prawdą, należy odpowiedzieć "nie". Regeneracja turbosprężarki to bardzo złożony proces, na który składa się wiele etapów, a jednym z nich jest wyważanie turbiny. Ciężko jest uwierzyć, że produkowane w dziesiątkach tysięcy egzemplarzy części zamienne testowane są z taką pieczołowitością, że niemożliwe jest występowanie jakichkolwiek odchyleń od normy. Najlepszym tego przykładem są granice tolerancji przeciążeń lub ekstrema prędkości obrotowych pomiarów wyważenia turbin. Dopuszczalne przez producenta przeciążenia, jakie mogą generować się na wałku rdzenia sięgają przeciążenia około 1,5 – 2 g, natomiast spod rąk profesjonalistów nie wychodzą turbiny posiadające zakres przeciążenia powyżej 0,3 g, natomiast sytuacją idealną, gdzie turbosprężarka powinna "czuć się" najlepiej, nie powinno przekraczać 0,1 g przeciążenia. Podobnie sytuacja ma się w przypadku prędkości obrotowej, jakiej poddawane są elementy rdzenia, ze świecą szukać trzeba producentów, którzy testują elementy na prędkości powyżej 100 tysięcy obrotów na minutę, a przecież w środowisku pracy silnika nierzadko prędkości te są nawet dwukrotnie większe i każdy mankament niezauważony, niezarejestrowany w czasie badań może objawić się później przy znacznie większym obciążeniu. Dlatego też wyważanie turbin jest niezbędne w przygotowaniu rdzenia do wymiany w turbosprężarce.


Jak więc wygląda wyważanie turbin?

Przed instalacją w korpusie turbosprężarki, wszystkie elementy rdzenia (wałek, turbina i koło kompresji, a także elementy mocujące) instalowane są osobno w wyważarkach i sprawdzane pod kątem wyważania. Początkową prędkością, od której rejestrowane są pomiary to około 15000 obrotów na minutę, stopniowo przyspieszana, zwiększa się ostatecznie do przeszło 150 – 160 tysięcy obrotów na minutę. Pozwala to precyzyjnie stwierdzić, kiedy i gdzie dochodzi do utraty osi obrotu i precyzyjnie na to wpłynąć poprzez ujęcie masy (dokładność powinna sięgać 0,1 miligrama). W ten sam sposób testowane są wszystkie elementy, ponieważ prędkość obrotowa jest stała dla wszystkich elementów wchodzących w skład rdzenia – połączone są na sztywno. Po uzyskaniu wartości spełniających rygorystyczne wymogi autoryzowanej pracowni podobny proces przeprowadza się na doważarce, ale już wobec w pełni złożonego i gotowego do montażu rdzenia. Dlatego też można powiedzieć z pełną odpowiedzialnością, że wymiana rdzenia nie jest regeneracją. Na regenerację turbosprężarek składają się takie etapy jak czyszczenie i weryfikacja spójności konstrukcji korpusu turbosprężarki, weryfikacja sprawności działania zmiennej geometrii, wyważenie i wymiana rdzenia, wymiana uszczelnień, w szczególności uszczelnień dynamicznych mających za zadanie odizolowania części zimnej i ciepłej turbosprężarki od oleju służącego do chłodzenia turbosprężarki.

Cennik regeneracji i naprawy turbosprężarek Wyważanie turbin

Cena i koszt (netto)
Rozbiórka turbo 0 złotych
Ustalenie przyczyny uszkodzenia turbin 0 złotych
Sprawdzenie turbiny 0 złotych
Wycena naprawy turbosprężarki 0 złotych
Koszt naprawy turbosprężarek do samochodów osobowych i dostawczych (do 3,5 t) 318 złotych (netto) + części
Naprawa turbiny do samochodów osobowych i dostawczych 318 złotych (netto) + części
Naprawa turbo do samochodów (poniżej 3,5 t) osobowych i dostawczych 318 złotych (netto) + części
Cena naprawy turbosprężarek do samochodów użytkowych osobowych 318 złotych (netto) + części
Regeneracja turbosprężarki do samochodów dostawczych ciężarowych 366 złotych (netto) + części
Cena regeneracji turbin do samochodów ciężarowych (powyżej 3,5 t) 366 złotych (netto) + części
Koszt regeneracji turbosprężarki do samochodów ciężarowych i ciągników siodłowych 366 złotych (netto) + części
Naprawa zmiennej geometrii turbin 163 złote (netto) + części
Naprawa zmiennej geometrii turbiny do samochodów osobowych i użytkowych 163 złote (netto) + części
Wymiana VNT, VTG, VGT turbo do samochodów ciężarowych o DMC pow. 3,5 t 163 złote (netto) + części
Cena podstawowej naprawy turbosprężarek (robocizna + części) 399 złotych do ok. 480 złotych (netto)
Koszt podstawowej regeneracji turbosprężarek (robocizna + części) 399 złotych do ok. 480 złotych (netto)
Cena podstawowej regeneracji turbiny (robocizna + części) 399 złotych do ok. 480 złotych (netto)
Wysłanie przesyłki zawierającej podzespoły do regeneracji jest równoznaczne z zawarciem umowy o wykonanie usługi.

Zarezerwuj termin (usługa Wyważanie turbin)

Opis

Loader

W tym momencie w wyszukanej przez Ciebie lokalizacji nie ma włączonych żadnych profili mechaników. Aby uzyskać więcej informacji zadzwoń.

Phone icon
Zadzwoń i sprawdź +48 609 70 70 60
Call icon

Zadzwoń do nas

+48 609 70 70 60
lub

Zostaw nam swój numer

Nr loader
Wpisz poprawny numer
Ta strona używa cookie i innych technologii. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.