Localizations image
Strona główna / Czyszczenie turbosprężarki

Czyszczenie turbosprężarki • Regeneracja turbosprężarek • Naprawa turbo i turbin • Sprawdź ceny

Oceń:
/ Aktualna ocena: 4.83

Czyszczenie turbosprężarki to jeden ze sposobów na przywrócenie jej wydolności, jaką utraciła na drodze codziennej eksploatacji. Turbosprężarki samochodowe to części typowe dla silników diesla, które niestety nigdy nie słynęły z czystości produkowanych spalin. Obecność turbosprężarki w dieslach została podyktowana wymaganiami rynku – aby uzyskiwać osiągi porównywalne z silnikami benzynowymi, konieczne było doładowanie silnika, które poprawiało spalanie i osiągi bez zmiany konstrukcji. Jak już wspomnieliśmy jednak, silniki diesla "lubią dymić" a to dymienie dla turbosprężarki, która najlepiej czuje się w idealnie czystym środowisku, bywa zabójcze. Dlatego też postaramy się w tym artykule opisać, jak ważne jest, aby turbo było czyste, jak czyścić turbosprężarki, na co zwracać uwagę podczas eksploatacji samochodu wyposażonego w turbo, a także czy czyszczenie turbosprężarki można przeprowadzić w zaciszu domowego warsztatu.

Czyszczenie turbosprężarki - zalety i wady czyszczenia uszkodzonych turbin
Czyszczenie turbosprężarki


1. Czyste turbo to dłuższa praca w silniku

Turbosprężarka pracuje najczęściej w okolicach silnika, aby jak najlepiej i bezstratnie wykorzystywać siłę przepływu spalin powstających w procesie utleniania oleju napędowego. Czystość tych spalin, jakie trafiają na łopatki wirnika turbiny, pozostawia wiele do życzenia i jeśli miałyby w takiej formie trafić do środowiska, samochód najprawdopodobniej nie uzyskałby dopuszczenia do ruchu, determinowanego przez wytyczne normy emisji spalin EURO. Jednak czystość tych spalin można jeszcze dodatkowo pogorszyć, co ma miejsce w przypadku kiedy nowoczesny diesel nie ma wszystkich parametrów pracy w idealnym zakresie. Przyczyną zwiększonego dymienia, czy zwiększonej produkcji zanieczyszczeń, zazwyczaj są usterki takie jak na przykład uszkodzenie wtryskiwaczy, nieodpowiednie rozpylenie, niewłaściwa dawka wtrysku, późne rozpoczęcie wtrysku, nieszczelności na wtryskiwaczach, czy na ich gniazdach, które sprawiają, że spalanie odbywa się inaczej niż idealnie. Inną przyczyną może być niesprawny zawór EGR, który podaje do komory spalania w silniku nieodpowiednie ilości zanieczyszczonego powietrza, może on się zaciąć, lub nie reagować w ogóle, ponieważ jest to elektrozawór i może dojść do jego uszkodzenia. Innym powodem, dla którego spalanie nie odbywa się w zadeklarowany sposób, są uszkodzenia samej turbosprężarki. Sterownik silnika "wie" jakie powinno być ciśnienie doładowania i ile powinno dostać się do komory spalania powietrza, a ze względu na fakt, że nie ma w turbosprężarkach pomiarów doładowania powietrza, to sterownik nie wie, czy zadane wartości ciśnienia otwarcia turbosprężarki i wtłoczenia powietrza do komory spalania odpowiadają wartościom rzeczywistym. Stąd też przedmuch na kolektorze, nieszczelności na intercoolerze, źle wysterowania geometria lub niewłaściwe ciśnienie otwarcia turbo sprawiają, że poziom zadymienia rośnie, a na muszlach zbierają się zanieczyszczenia. Dopiero usunięcie tych usterek sprawi, że czyszczenie turbosprężarki nie będzie konieczne, a jej żywotność nie zmieni się na przestrzeni tysięcy kilometrów, jakie spędza z nami w samochodzie.

Zadbane turbo i dłuższe życie turbosprężarki w silniku
Czyste turbo to dłuższa praca w silniku

2. Zabrudzone turbo – jak czyścić turbosprężarki?


Załóżmy, że uszkodzenia w naszym samochodzie doprowadziły do zbierania się zanieczyszczeń w budowie naszej turbosprężarki, jednak uszkodzenia zostały usunięte, turbo jest sprawne, jednak pozostaje jeszcze konieczność czyszczenia turbosprężarki. Czyszczenie turbosprężarki domowym sposobem to nie lada wyzwanie, ponieważ bez specjalistycznego sprzętu (o czym jeszcze powiemy) nie ma możliwość, aby dobrze wyczyścić turbosprężarkę nawet po wymontowaniu jej z silnika. Jednak naprzeciw oczekiwaniom klientów wychodzą producenci kosmetyków samochodowych w tym również preparatów poprawiających jakość spalin w samochodach z silnikiem diesla wyposażonych w turbosprężarki samochodowe. Wśród nich nie brakuje znanych na całym świecie marek, jednak sporo jest także mniej znanych, lecz nie mniej skutecznych. Głównym powodem, dla którego zacina się zmienna geometria, gdy sprawny jest siłownik, są zbierające się na zmiennej geometrii zanieczyszczenia, które potrafią zablokować zmiany położenia pierścienia, a co za tym idzie zmiany położenia łopatek, czyli również kierownic spalin. Zablokowane łopatki nie podają spalin kierunkowo, a więc nowoczesna turbosprężarka działa jak stare turbo bez zmiennej geometrii. Zadaniem dobrego środka do czyszczeni turbo bez demontażu jest po pierwsze poprawienie jakości spalin, a po drugie rozbijanie już zgromadzonych zanieczyszczeń. Tu z kolei prym wiodą najbardziej znane marki, które w swoich preparatach i dodatkach do diesla zawierają zarówno środki poprawiające spalanie, jak również usuwające zanieczyszczenia, ale jak mówi stare przysłowie, co jest do wszystkiego, to jest do niczego, nieraz spotykaliśmy się w swojej pracy z opiniami, że najlepsze efekty przynosi stosowanie osobno dodatków do oleju napędowego poprawiających spalanie i osobno wprowadzanie rozpylonych preparatów do turbosprężarki, co ma pomóc w rozbijaniu nagarów oleju zbierających się na przykład na wspomnianej wcześniej zmiennej geometrii.

Jak zapobiec zabrudzeniu turbo i jak czyścić turbosprężarkę?
Zabrudzone turbo – jak czyścić turbosprężarki?


3. Jak nie doprowadzić do konieczności czyszczenia turbosprężarki?

Pierwszą i podstawową kwestią, o którą należy dbać w eksploatacji samochodu wyposażonego w układ doładowania, czyli turbosprężarkę, jest dbałość o stan filtrów w samochodach z podobnym rozwiązaniem. Czyszczenie turbo być może nigdy nie będzie konieczne, jeśli odpowiednio często będziemy zmieniać filtry i dbać o jakość stosowanego przez nas oleju smarnego. Jeśli mamy nowoczesnego diesla, produkowanego po 2012 roku, którego obowiązują normy emisji spalin EURO 5 i wyżej, to bardzo ważne jest, aby również olej napędowy nie odbiegał od standardów, ponieważ auta te są bardziej wrażliwe na olej napędowy niskiej jakości niż stare silniki wysokoprężne. Jeśli chcemy, aby turbosprężarka nie wymagała okresowego czyszczenia, musimy zadbać o wszystkie, a nie tylko niektóre z wymienionych czynników. Jest jeszcze jedna bardzo ważna kwestia, związana może nie z czyszczeniem turbosprężarki, ale z pojęciem higieny jej eksploatacji w pojęciu znacznie szerszym, a mianowicie zapewnienie turbosprężarkom odpowiedniego smarowania. Ponieważ od momentu odpalenia silnika do momentu, kiedy wszystkie układy zostaną wypełnione olejem (ruch oleju napędzany jest elektryczną pompką, która nie pracuje przy wyłączonym silniku), dlatego też nie należy skazywać silnika diesla na wysokie obroty zaraz po odpaleniu, natomiast po dłuższej forsownej jeździe nie należy gasić silnika, aż to schłodzenia się turbiny, która jak wiadomo, nie ma prawie wcale oporów ruchu i kręci się siłą bezwładności już po zakończeniu trasy.

Odpowiednia eksploatacja turbiny, a czyszczenie turbosprężarki
Jak nie doprowadzić do konieczności czyszczenia turbosprężarki?


4. Czy turbo można wyczyścić w domu?

Turbosprężarkę można czyścić domowymi sposobami, ale jedynie przy wykorzystaniu preparatów, o których wspominaliśmy w pierwszym akapicie. W innym wypadku niestety nie mamy zbyt wielkiego "pola manewru", co związane jest z faktem, że właściwe czyszczenie turbosprężarki, przeprowadzić można jedynie po uprzednim zdemontowaniu urządzenia i jego rozbiórce, co możliwe jest do wykonania, przez doświadczonego mechanika nawet w domu, jednak czyszczenie, piaskowanie, czy wykorzystanie myjek ultradźwiękowych wymaga odpowiedniego wyposażenia, którym nie każda domowa pracownia może się pochwalić. Ostatnim czynnikiem stojącym na przeszkodzie, aby każdy mógł sam wyczyścić sobie turbo, jest konieczność ponownego zmontowania urządzenia, co nie jest możliwe bez sprzętu, którym pochwalić się nie mogą nawet niektóre pracownie regeneracji turbosprężarek, a co dopiero przydomowe garaże. Stąd też, aby potem zmontować turbosprężarkę w poprawnie pracującą całość, niezbędny jest odpowiedni sprzęt, więc odpowiadamy: Turbosprężarek czyścić w domu się nie da, chyba że przy wykorzystaniu preparatów do czyszczenia turbo.

Samodzielne czyszczenie turbosprężarki, a czyszczenie turbo w serwisie
Czy turbo można wyczyścić w domu?

Cennik regeneracji i naprawy turbosprężarek Czyszczenie turbosprężarki

Cena i koszt (netto)
Rozbiórka turbo 0 złotych
Ustalenie przyczyny uszkodzenia turbosprężarek 0 złotych
Wycena naprawy turbin 0 złotych
Sprawdzenie turbosprężarki 0 złotych
Cena naprawy turbiny do samochodów osobowych i dostawczych (do 3,5 t) 318 złotych (netto) + części
Naprawa turbiny do samochodów osobowych i dostawczych 318 złotych (netto) + części
Cena regeneracji turbosprężarki do samochodów (poniżej 3,5 t) osobowych i dostawczych 318 złotych (netto) + części
Naprawa turbin do samochodów użytkowych osobowych 318 złotych (netto) + części
Koszt naprawy turbosprężarek do samochodów dostawczych ciężarowych 366 złotych (netto) + części
Cena naprawy turbo do samochodów ciężarowych (powyżej 3,5 t) 366 złotych (netto) + części
Regeneracja turbosprężarki do samochodów ciężarowych i ciągników siodłowych 366 złotych (netto) + części
Czyszczenie zmiennej geometrii podawania spalin turbiny 163 złote (netto) + części
Regeneracja zmiennej geometrii podawania spalin turbin do samochodów osobowych i użytkowych 163 złote (netto) + części
Wymiana VNT, VTG, VGT turbosprężarek do samochodów ciężarowych o DMC pow. 3,5 t 163 złote (netto) + części
Cena podstawowej naprawy turbo (robocizna + części) 399 złotych do ok. 480 złotych (netto)
Koszt podstawowej naprawy turbin (robocizna + części) 399 złotych do ok. 480 złotych (netto)
Koszt podstawowej regeneracji turbosprężarki (robocizna + części) 399 złotych do ok. 480 złotych (netto)
Wysłanie przesyłki zawierającej podzespoły do regeneracji jest równoznaczne z zawarciem umowy o wykonanie usługi.

Zarezerwuj termin (usługa Czyszczenie turbosprężarki)

Opis

Loader

W tym momencie w wyszukanej przez Ciebie lokalizacji nie ma włączonych żadnych profili mechaników. Aby uzyskać więcej informacji zadzwoń.

Komentarze

Dodaj komentarz

Phone icon
Zadzwoń i sprawdź +48 609 70 70 60
Call icon

Zadzwoń do nas

+48 609 70 70 60
lub

Zostaw nam swój numer

Nr loader
Wpisz poprawny numer
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Korzystanie z naszego serwisu internetowego bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności.