blog

Turbosprężarka, Turbo Turbina samochodowa zasada działania

2 października 2018

Mamy dla Ciebie dostępnych ponad 3000 turbosprężarek!
Regeneracja turbosprężarki
od 299 zł netto
Nowa turbosprężarka
od 899 zł netto
Stan
Dostępne
Turbina
od 500 zł
Gwarancja
2 lata, bez limitu km
Nasi specjaliści pomogą Ci wybrać właściwe części
Udostępnij element
Pracownia regeneracji turbo

W naszej ofercie znajdziesz turbosprężarki:

  • nowe
  • regenerowane
  • używane z gwarancją

regeneruj
turbosprężarkę

Turbo, Turbosprężarka, Turbina samochodowa zasada działania | Centrum Meletta składnica wiedzy na ogólnym forum motoryzacyjnym Diesla.

Turbosprężarka jest najczęściej spotykanym układem doładowania w silnikach spalinowych, posiadającym zarówno zwolenników jak i przeciwników, jednak niewiele osób tak naprawdę wie jaka jest zasada działania „turbo”.

Układy turbodoładowania nie są nowością w świecie motoryzacji, bowiem montowane są one już od około 80 lat w samochodach ciężarowych i 40 lat w osobówkach, jednak ich największa popularność u producentów samochodowych zdaje się dopiero zaczynać. Wszystko to za sprawą miniaturyzacji silników spalinowych, które dzięki turbosprężarkom wciąż mogą mieć przyzwoite osiągi przy niższym zużyciu paliwa i znacząco zmniejszonej emisji szkodliwych substancji do atmosfery. Turbosprężarki są już niemal nieodłącznym podzespołem dla silników wysokoprężnych, pojawiają się również coraz częściej przy jednostkach z zapłonem iskrowym.

Turbo turbosprężarka turbina

Korpus turbosprężarki budowa

Urządzenia te składają się z trzech połączonych korpusów, w których mieści się rdzeń turbosprężarki, są to: korpus turbiny, korpus centralny oraz korpus sprężarki. Korpus turbiny jest często nazywany częścią ciepłą turbosprężarki, ponieważ jego temperatura robocza zwykle oscyluje w granicach 1000 stopni Celsjusza. W kadłubie tym znajduje się wirnik turbiny, który osadzony jest na wałku turbosprężarki, może znajdować się tu także jeden z systemów kierowania spalin, a mianowicie technologia zmiennej geometrii kierownic turbiny, polegająca na zamontowaniu pierścienia o ruchu kątowym z osadzonymi na nim ruchomymi łopatkami. W korpusie sprężarki znajduje się jedynie wirnik sprężarki, który również osadzony jest na wałku turbosprężarki, i wraz z elementami wewnętrznymi turbiny oraz elementami takimi jak łożyska, znajdującymi się w kadłubie centralnym, tworzy rdzeń turbosprężarki, który często znaleźć można pod nazwą CHRA (dostępne w ofercie oryginalnych części Melett w serwisach autoryzowanych Meletta), co jest skrótem od angielskiej nazwy rdzenia brzmiącej „Central Housing Rotating Assembly”.

Praca turbosprężarki rozpoczyna się w momencie, w którym spaliny trafiają na łopatki wirnika turbiny, wprawiając go w ruch, dzięki czemu prędkość obrotową nabiera również wałek turbosprężarki i, co za tym idzie, wirnik sprężarki. Kiedy wirnik sprężarki osiągnie odpowiednią prędkość obrotową zaczyna kompresować powietrze i wtłaczać je do komory spalania jednostki napędowej, powodując bardziej gwałtowne i wydajniejsze spalanie mieszanki paliwowo-powietrznej. Ciśnienie doładowania musi być jednak odpowiednio dobrane pod dawkę paliwa, celem uzyskania jak największej wydajności spalania.

Budowa turbosprężarki

Turbodziura w starych turbosprężarkach

W przypadku starszych turbosprężarek występowało nieprzyjemne zjawisko turbodziury, polegające na chwilowym bezwładzie turbosprężarki przy gwałtownym wzroście z dolnego pułapu obrotów silnika, jednak zostało ono wyeliminowane na kilka różnych sposobów. Pierwszym i najczęściej spotykanym jest wymieniona powyżej technologia zmiennej geometrii kierownic turbiny, polegająca na zwiększeniu prędkości przelotowej spalin w turbinie poprzez regulację średnicy ich przepływu. Drugim, nieco rzadziej spotykanym rozwiązaniem jest zawór upustu spalin, który w przypadku nadmiaru spalin prowadzonych na wirnik turbiny kieruje go bezpośrednio do układu wydechowego. Trzecie rozwiązanie to dwustopniowe systemy doładowania, które oparte są na niczym innym, jak zastosowaniu dwóch turbosprężarek lub turbosprężarki i kompresora.

Nasza pracownia regeneracji aparatury wtryskowej Common Rail Diesla, jako ASO Bosch i Melett naprawia turbosprężarki samochodowe różnego typu.

Turbodziura w starych turbosprężarkach
Oceń wpis Aktualna ocena:  4.50

Dodaj komentarz

Oceń wpis Aktualna ocena: 4.50
Wpisz nazwę użytkownika
Wpisz treść wiadomości

Komentarze

Bartosz
2023-01-24 14:29:50
Turbosprężarka, zwana również turbiną, jest urządzeniem, które wykorzystuje energię gazów wydechowych, aby zwiększyć ilość powietrza dostarczanego do silnika. Dzięki temu, silnik może generować więcej mocy i momentu obrotowego przy tej samej pojemności. Głównymi elementami turbosprężarki są kompresor i turbina. Kompresor jest zamocowany na jednym wałku, a turbina na drugim. Oba te elementy są połączone ze sobą przewodem, który przeprowadza gazy wydechowe. Gdy silnik pracuje, gazy wydechowe napędzają turbinę, która z kolei napędza wał kompresora. Kompresor zwiększa ciśnienie powietrza dostarczanego do silnika, co pozwala na zwiększenie mocy i momentu obrotowego. Turbosprężarka działa w oparciu o zasadę wykorzystania energii gazów wydechowych, które są wykorzystywane dwukrotnie: raz do napędzenia turbiny, a drugi raz do kompresji powietrza dostarczanego do silnika. Dzięki temu, silnik może generować więcej mocy i momentu obrotowego przy tej samej pojemności, co przekłada się na lepszą efektywność i mniejsze zużycie paliwa.
Igor
2020-03-05 09:00:55
Mam nadzieję, że już nikt nie ma wątpliwości, że turbina a turbosprężarka to nie to samo!
Beige
2019-08-27 13:21:47
Krótko, zwięźle i na temat, takie artykuły lubię, a to już mój nie pierwszy przeczytany na tej stronie :)

Dowiedz się więcej

O turbosprężarkach i ich naprawie

Bosch Diesel
Service Pawlik

Autoryzowana, specjalistyczna pracownia regeneracji i naprawy turbosprężarek. Regenerujemy turbosprężarki na terenie całego kraju

Autoryzowany warsztat Melett

Turbosprężarki Garrett, Melett, BorgWarner, IHI, Honeywell, Hitachi, Toyota, Holset, Mitsubishi

Zadzwoń +48 609 70 70 60