Localizations image

Diagnostyka turbiny • Regeneracja turbosprężarek • Naprawa turbo i turbin • Sprawdź ceny

Oceń:
/ Aktualna ocena: 4.63

Kontynuujemy rozważania z artykułu diagnostyka turbin. Ponieważ diagnostyka turbiny to jedno z najważniejszych zadań, jakie podczas okresowego przeglądu powinniśmy zapewnić naszemu samochodowi, pochylmy się nad tematem, i przeanalizujmy pozostałe związane z diagnostyką turbiny zagadnienia. Specjalistyczne pracownie codziennie diagnozują i naprawiają dziesiątki turbin z całego kraju, a ich działania, zwłaszcza w autoryzowanych zakładach posiadających możliwość sygnowania swojej pracy logiem na przykład producenta turbosprężarek, określone są ścisłymi procedurami, których specjaliści i inżynierowie w takich zakładach zobowiązani są przestrzegać. Jak wyglądają takie procedury i co sprawdzane jest w takich zakładach? Jakie uszkodzenia są analizowane i na podstawie czego określane są zakresy koniecznych do przeprowadzenia napraw? Czy i kiedy klient jest informowany o ewentualnej konieczności przeprowadzenia naprawy? Słowem, wszystko, co obejmuje diagnostyka turbiny, zostało ujęte w poniższym tekście, do którego lektury serdecznie zapraszamy.

Diagnostyka turbiny - jak zdiagnozować turbosprężarkę?
Diagnostyka turbiny


Jak wygląda diagnostyka turbin?

Kiedy na stół specjalistów profesjonalnej pracowni trafia turbosprężarka wysłana "do sprawdzenia" jasno określona jest procedura, według której turbosprężarka poddawana jest analizie. Na żaden ze stołów nie może trafić zanieczyszczona, ponieważ doprowadziłoby to uszkodzenia maszyny diagnostycznej, natomiast z drugiej strony, szkoda tracić czasu, żeby czyścić elementy, które ewidentnie nie nadają się do ponownego wykorzystania. Stąd też pierwszym krokiem przy diagnostyce turbiny jest jej demontaż. Specjaliści w pracowniach rozbierają turbosprężarki na części pierwsze, jednocześnie weryfikując każdy element w celu identyfikacji uszkodzeń i ustalenia dalszych działań z klientem, który do pracowni turbinę wysłał. Sprawdzany jest każdy z elementów wchodzących w skład turbosprężarki samochodowej, a mianowicie sprawdzane są takie elementy jak, kolejno:

Wałek

turbina

koło kompresji

talerzyk

korpus (osłona łożyskowania)

osłonka termiczna

zmienna geometria

siłownik

łożysko oporowe

muszla ssąca

muszla wydechowa.

Przebieg procesu diagnostyki turbiny
Jak wygląda diagnostyka turbin?

Każdy analizowany jest pod względem występowania typowych i nietypowych uszkodzeń i to tutaj najbardziej konieczne jest doświadczenie, w które tak bogaci są pracownicy specjalistycznych zakładów zajmujący się regeneracją turbosprężarek. Ponieważ niektóre uszkodzenia, jak na przykład wytarcia na wałku nie są w ogóle możliwe do dostrzeżenia dla człowieka bez wprawy, postaramy się opisać każde zagadnienie, przed jakim stają specjaliści zajmujący się na co dzień regeneracją turbosprężarek samochodowych.

 
1. Wałek turbosprężarki, czyli podstawowy element rdzenia.

Wśród uszkodzeń, jakie dotykają wałek turbosprężarki, czyli wspólny element rdzenia, na którym zamontowane są wirniki turbiny i koła kompresji, większość spowodowane jest niewłaściwym stanem oleju, jaki dostarczany jest na wspomniany wałek. Jeśli niedostateczna jego ilość trafia na wałek, nie jest on dostatecznie smarowany, powstają rysy i wypolerowania, nie brak również w takim wypadku przebarwień, występujących w przypadku przegrzania materiału. Wśród innych uszkodzeń, jakie można wychwycić podczas diagnostyki turbiny, a konkretnie wałka rdzenia, to ślady po biciu bocznym, spowodowane zużyciem eksploatacyjnym lub utratą wyważenia.

Elementy turbosprężarki do regeneracji - wałek turbo
Wałek turbosprężarki, czyli podstawowy element rdzenia


2. Turbina turbosprężarki

Wśród uszkodzeń, jakie dotykają ten wyjątkowo odporny element, wymienić można głównie uszkodzenia mechaniczne. Umiejscowienie turbiny w konstrukcji turbosprężarki sprawia, że nie jest ona smarowana, porusza się właściwie bez oporów, napędzana zaś jest spalinami i to one w dużej mierze stanowią dla niego zagrożenie, ponieważ wątpliwą czystość spalin dodatkowo pogarszają nagary oleju czy cząstki stałe, powstające w zwiększonej ilości w czasie eksploatacji silnika z uszkodzeniem. Uszkodzenia turbiny, jakie można wychwycić w czasie diagnostyki turbiny to: urwane lub pokrzywione łopatki turbiny, co wywołane jest najczęściej ciałem obcym, które oderwało się na przykład z kolektora i wpadło do turbosprężarki, rzadko drobinki piasku, częściej skrzepy nagaru.

Turbina w turbosprężarce - jej diagnostyka oraz regeneracja
Turbina turbosprężarki


3. Koło kompresji

Koło kompresji jest kolejnym elementem, który z konstrukcji wyeksploatowanego turbo trafia w ręce specjalistów od regeneracji. Poddawany jest analizie nie mniej wnikliwej, niż inne elementy, a wśród usterek, jakie można znaleźć bezpośrednio na tym elemencie, wymienić można ślady wypiaskowania, wytarcia, ugięcia łopatek i urwane łopatki lub na przykład ślady, jakie zostawia bicie boczne. Kolejno przyczynami są: dla śladów wypiaskowania talerza – nieszczelności w układzie dolotowym lub niskiej jakości zużyty filtr, dla wytarć jest to utrata osi obrotu, gdzie koło kompresji tarło o muszlę, dla ugiętych łopatek najczęstszymi przyczynami są ciała obce przedostające się do środowiska turbosprężarki zanieczyszczenia ze środowiska, dla urwanych łopatek diagnostyk zaleci najprawdopodobniej weryfikację układu dolotowego, ponieważ musiało się tam dostać duże ciało obce – najprawdopodobniej filtr powietrza do wymiany i weryfikacja szczelności układu. Ostatnim interesującym zresztą, a dla laika niewiele zdradzającym objawem uszkodzenia turbosprężarki jest brak nakrętki mocującej koło kompresji. Dla każdego specjalisty zaś brak tej nakrętki jest jasną informacją, że doszło do nagłego zatrzymania rdzenia, a nakrętka zwyczajnie wtedy się odkręciła. Warto tu wspomnieć, że w takim wypadku (który, zaznaczmy to jasno, nie jest częstym przypadkiem i nie bierze się znikąd), gwarancja na turbosprężarkę traci ważność.

Turbosprężarka z wymienionym kołem kompresji
Koło kompresji


4. Talerzyk, czyli uszczelnienie koła kompresji

Talerzykiem nazywamy element oddzielający koło kompresji od rdzenia, jest on jednocześnie uszczelnieniem i izolacją. Nie należy do najdroższych elementów, jednak jego rola jest bezsprzecznie istotna. Oczywiście może on ulec uszkodzeniom, natomiast podczas diagnostyki turbiny analizowane są takie objawy jak wytarcia talerzyka lub nagar obecny na jego powierzchni. Podobne objawy oznaczają najprawdopodobniej zatkaną odmę lub separator, lub brak wyważenia (rysy w miejscu ocierania się koła kompresji o talerzyk).

Wymiana talerzyka w nowej turbosprężarce
Talerzyk, czyli uszczelnienie koła kompresji


5. Korpus, czyli osłona łożyskowania

Korpus jest to miejsce w turbosprężarce, gdzie ukryte są najważniejsze elementy rdzenia, jak łożyskowania czy wałek i oczywiście on również może ulec usterkom, a przyczyną najczęściej jest niewłaściwie pracujący układ olejowania rdzenia turbosprężarki. Podczas diagnostyki turbiny sprawdza się takie elementy korpusu środkowego jak kanały olejowania, miejsca uszczelnienia oraz w zasadzie cały środek. Wśród uszkodzeń, jakie można znaleźć w osłonie łożyskowania, są między innymi, wytarcia w środku korpusu, co może świadczyć o urwaniu się wałka, który pod wpływem bić wyrabia i wyciera środek korpusu. Inną przyczyną wytarcia się środka korpusu mogą być opiłki w układzie olejowania, które działają na środek korpusu jak papier ścierny. Oczywiście do uszkodzeń korpusu zaliczyć można również korozję, która pojawia się na skutek zużycia eksploatacyjnego. Kanały olejowania sprawdzane są również, a to za sprawą możliwości powstawania skrzepów skoksowanego, zmineralizowanego oleju smarnego. Oczywiście sytuacja taka świadczy o zbyt rzadkiej wymianie oleju i jest poważnym uszkodzeniem, ponieważ to obecność oleju na wałku turbosprężarki gwarantuje jej długie życie i poprawną pracę w silniku.

Wyczyszczony korpus w turbosprężarce
Korpus, czyli osłona łożyskowania


6. Osłonka termiczna

to specyficzny element turbosprężarki, którego zadaniem jest izolowanie części ciepłej od korpusu i zmniejszanie zjawiska dyfuzji cieplnej. Osłonka termiczna należy do elementów, które wymienia się za każdym razem, gdy rozbiera się turbosprężarkę i poddaje się ją diagnostyce turbiny, ponieważ nie może być wykorzystany ponownie. Sytuacja taka ma miejsce, ponieważ materiał, z jakiego wykonane są osłonki termiczne, nie powraca do poprzedniego kształtu po żadnych odkształceniach. Jest tak, ponieważ, aby osłonka termiczna spełniała swoje zadanie najlepiej jak to możliwe, koniecznie musi jak najdokładniej przylegać do osłony łożyskowania turbosprężarki. Wśród usterek, jakie dotykają osłonkę termiczną, a jakie można wymienić i wychwycić podczas diagnostyki turbiny to przegrzanie (stwierdzane na podstawie zmian w kolorze) oraz wytarcia stwierdzane na drodze oceny organoleptycznej.

Wymiana osłonki termicznej w regenerowanej turbinie
Osłonka termiczna


7. Zmienna geometria

Zmienna geometria to część, jaka na zawsze zmieniła oblicze turbodoładowania w samochodach z silnikiem diesla. Ponieważ pracuje w ciężkich warunkach strony gorącej, nie powinny dziwić jej uszkodzenia. Co prawda wykonane z bardzo wytrzymałych materiałów elementy VTG (VNT, VGT, to wszystko różne nazwy zmiennej geometrii), nie poddają się uszkodzeniom zbyt łatwo, jednak nie ma rzeczy niezniszczalnych, a więc uszkodzenia zdarzają się również zmiennej geometrii, a wśród nich wymienić można: wytarcie lub powyginanie elementów składających się na sterowanie spalinami. Aby zrozumieć specyficzny charakter uszkodzeń zmiennej geometrii, trzeba zrozumieć, jak jest zbudowana. Na pierścieniu zmiennej geometrii osadzone są trzpienie, z jednej strony zakończone kierownicami, odpowiedzialnymi za zmianę położenia łopatek po drugiej stronie, kierujących spalinami, trafiającymi na rdzeń turbo. Wśród uszkodzeń zmiennej geometrii wymienić można takie uszkodzenia jak na przykład pogięcie łopatek lub wytarcie kierownic. Jeśli analizowane w czasie diagnostyki turbiny są łopatki zmieniające kierunek przepływu spalin, to z ponownego wykorzystania zmiennej geometrii dyskwalifikują ją wszystkie typy uszkodzeń, jakiekolwiek rysy uniemożliwiają ponowne jej wykorzystanie, nie wspominając o odkształceniach, czy wygięciach łopatek. Kierownice natomiast ulegają wycieraniu się poprzez pracę, więc świadczą one o zużyciu eksploatacyjnym.

Wyważona zmienna geometria w regenerowanej turbinie
Zmienna geometria


8. Siłownik

Siłownikiem nazywa się sterowany podciśnieniowo aktuator sterujący pozycją cięgna, zmieniającego położenie zmiennej geometrii, za pomocą specjalnego pierścienia znajdującego się na zmiennej geometrii. Jest to element pozostający poza korpusami turbiny i wykonany z innych materiałów, a co za tym idzie, ulega innym uszkodzeniom, niż pozostałe elementy turbosprężarki. Największą bolączką siłownika są uszkodzenia w postaci jego korozji, co uniemożliwia jego sprawną pracę. Specjalistyczne zakłady zajmujące się regeneracją turbosprężarek w czasie diagnostyki turbiny wymieniają również usterki takie jak jego nieszczelności albo ugięcia. Wszystko to dyskwalifikuje siłownik do wykorzystania w procesie regeneracji.

Uszkodzony siłownik turbosprężarki do wymiany
Siłownik


9. Łożysko oporowe

Łożysko oporowe to element wchodzący w skład zestawu naprawczego, wymieniane jest przy każdej diagnostyce turbiny, jednak zużycia eksploatacyjne i ślady uszkodzeń na łożysku oporowym wiele mówią na temat faktycznego stanu turbosprężarki trafiającej do pracowni. Pomijając fakt zużycia eksploatacyjne, szczególnie mocne wytarcia oznaczają obecność opiłków w układzie smarowania i konieczna jest jego weryfikacja. W przypadku wytarcia ze strony wydechowej najprawdopodobniej przyczyną wywołująca podobne defekty jest niedrożny katalizator. Jeśli zaś uszkodzenia takie dotknęły łożysko oporowe, ale od strony ssącej to przyczyną najprawdopodobniej jest nieszczelny układ dolotowy.

Turbina z wymienionym łożyskiem oporowym
Łożysko oporowe


10.Muszla ssąca

Opisując muszlę ssącą (która w zasadzie dmucha), podczas diagnostyki turbiny wymienić można takie uszkodzenia jak na przykład olej w muszli, co świadczy o zatkanej odmie, jeśli natomiast widoczne są wytarcia w muszli, do uszkodzenia najprawdopodobniej przyczyniło się źle wyważone, lub zamontowane koło kompresji. Ogólnie muszlę ssącą rzadko dotykają uszkodzenia inne niż mechaniczne, charakterystyczne są jednak pęknięcia, zwłaszcza w przypadku turbosprężarek wykorzystywanych w silnikach benzynowych, które mają znacznie większą temperaturę spalania, niż diesle.

Wyczyszczona muszla ssąca w zregenerowanej turbosprężarce
Muszla ssąca


11. Muszla wydechowa

Wytarcia i pęknięcia to jedyne usterki, jakie dotykają muszlę wydechową i dobrze, bo jest to jeden z najdroższych elementów turbosprężarki, co więcej, niedostępny jako część zamienna. Jeśli dojdzie do uszkodzenia muszli wydechowej, można powiedzieć, że turbosprężarka nie nadaje się do regeneracji, ponieważ nie spawa się ich ani nie uszczelnia w żaden sposób, ponieważ byłoby to sprzeczne z procedurami obowiązującymi w profesjonalnej pracowni regeneracji.

Wymiana muszli wydechowej w turbosprężarce
Muszla wydechowa


Kontakt z Klientem w sprawie regeneracji turbosprężarki

Po przeprowadzeniu diagnostyki turbiny podejmuje się kontakt z klientem, który do pracowni turbosprężarkę wysłał, w celu ustalenia dalszej procedury działania. Informuje się klienta o koniecznych do przeprowadzenia działaniach, możliwych kosztach i przyczynach wystąpienia usterki turbo, aby mógł zapobiec powstawaniu ich w przyszłości. Jeśli klient jest zainteresowany, przeprowadza się regenerację i ustawienie turbosprężarki, jeśli jednak nie jest zainteresowany, turbinę po diagnostyce montuje się wstępnie (to znaczy zbiera w jedną całość, bez ustawiania, jako niesprawną) i odsyła – diagnostyka turbiny w profesjonalnej pracowni jest przeprowadzana za darmo.

Regeneracja i diagnostyka turbo - kontakt
Kontakt z Klientem w sprawie regeneracji turbosprężarki

Cennik regeneracji i naprawy turbosprężarek Diagnostyka turbiny

Cena i koszt (netto)
Rozbiórka turbosprężarki 0 złotych
Sprawdzenie turbin 0 złotych
Ustalenie przyczyny uszkodzenia turbo 0 złotych
Wycena naprawy turbosprężarek 0 złotych
Regeneracja turbiny do samochodów osobowych i dostawczych (do 3,5 t) 318 złotych (netto) + części
Cena naprawy turbiny do samochodów osobowych i dostawczych 318 złotych (netto) + części
Koszt regeneracji turbin do samochodów (poniżej 3,5 t) osobowych i dostawczych 318 złotych (netto) + części
Cena regeneracji turbosprężarki do samochodów użytkowych osobowych 318 złotych (netto) + części
Regeneracja turbo do samochodów dostawczych ciężarowych 366 złotych (netto) + części
Koszt naprawy turbosprężarek do samochodów ciężarowych (powyżej 3,5 t) 366 złotych (netto) + części
Cena naprawy turbo do samochodów ciężarowych i ciągników siodłowych 366 złotych (netto) + części
Regeneracja VNT, VTG, VGT turbin 163 złote (netto) + części
Czyszczenie geometrii turbiny do samochodów osobowych i użytkowych 163 złote (netto) + części
Naprawa zmiennej geometrii turbosprężarek do samochodów ciężarowych o DMC pow. 3,5 t 163 złote (netto) + części
Cena podstawowej regeneracji turbosprężarki (robocizna + części) 399 złotych do ok. 480 złotych (netto)
Cena podstawowej naprawy turbosprężarek (robocizna + części) 399 złotych do ok. 480 złotych (netto)
Koszt podstawowej naprawy turbosprężarki (robocizna + części) 399 złotych do ok. 480 złotych (netto)
Wysłanie przesyłki zawierającej podzespoły do regeneracji jest równoznaczne z zawarciem umowy o wykonanie usługi.

Zarezerwuj termin (usługa Diagnostyka turbiny)

Loader
Zaznacz, aby kontynuować

W tym momencie w wyszukanej przez Ciebie lokalizacji nie ma włączonych żadnych profili mechaników. Aby uzyskać więcej informacji zadzwoń.

Komentarze

Dodaj komentarz

Phone icon
Zadzwoń i sprawdź +48 609 70 70 60
Call icon

Zadzwoń do nas

+48 609 70 70 60
lub

Zostaw nam swój numer

Nr loader
Wpisz poprawny numer
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Korzystanie z naszego serwisu internetowego bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności.