Localizations image
Strona główna / Koszt turbin

Regeneracja ► Naprawa ► Czyszczenie ► Koszt turbin ► Ceny

Oceń:
/ Aktualna ocena: 5.00

Koszt turbin często wkalkulowany jest w koszt eksploatacji auta, głównie ze względu na fakt, że turbo, nie bez przyczyny zresztą, uznawane jest za element eksploatacyjny, który z czasem zużyje się i utraci właściwości. Można jednak spowolnić ten proces i sprawić, że turbosprężarka wytrzyma w naszym silniku znacznie dłużej, niż miałoby to miejsce w przypadku gdy eksploatacja przebiegałaby bez udziału nas, kierowców. Jak zmniejszyć koszt utrzymania turbin? Jak sprawić, by turbosprężarka wytrzymała dłużej? Co może narazić nas na wzrost ceny eksploatacji, kosztu turbin? Postaramy się w poniższym artykule odpowiedzieć rzetelnie na pytanie, jak ograniczyć koszt turbiny w samochodzie.

Cena regeneracji turbo - turbina po regeneracji
Koszt turbin


Jak zmniejszyć koszt utrzymania turbin?

Po pierwsze najistotniejszym elementem utrzymania turbiny w dobrym stanie jest stosowanie odpowiedniego i dobrej jakości oleju. Olej silnikowy (nie mylić z napędowym – diesel w turbinie nie doda nam mocy, raczej doprowadzi do jej utraty) to najważniejszy zapewniający turbinie żywotność czynnik. Smarowanie rdzenia turbosprężarki odbywa się z wykorzystaniem oleju silnikowego, najczęściej syntetycznego, głównie za sprawą jego wytrzymałości na wysokie temperatury i tarcie. Film olejowy pokrywający wałek rdzenia zapewnia odpowiednią współpracę wałka i łożyska ślizgowego, w którym wałek pracuje. Biorąc pod uwagę fakt, że prędkość obrotowa turbosprężarki potrafi przekroczyć nawet 200 obrotów na minutę, musimy wiedzieć, że jeśli zabraknie wspomnianego oleju, najprawdopodobniej dojdzie do jego uszkodzenia. To samo tyczy się sytuacji, w której korzystamy w samochodzie z oleju silnie wyeksploatowanego – gęstniejąca konsystencja oleju i pojawiające się zbrylenia ułatwiają koksowanie się oleju, który następnie osiada na elementach turbosprężarki, utrudniając jej pracę, prowadząc do uszkodzeń i zwiększając eksploatacyjny koszt turbin. Jak podają specjalistyczne pracownie, zajmujące się w codziennej pracy przywracaniem sprawności turbosprężarkom, aż 7 z 10 głównych przyczyn powstawania uszkodzeń w turbosprężarce związane jest z niedostateczną ilością oleju w układzie, ewentualnie z jego niską jakością. Jeśli nie zadbamy o olej, możemy spodziewać się w ogólnym zestawieniu znacznego wzrostu kosztu turbin. Co jeszcze może doprowadzić do uszkodzenia turbosprężarki i zwiększyć koszt turbin? Bardzo ważne w eksploatacji turbosprężarek jest utrzymanie w dobrej kondycji wszystkich samochodowych filtrów, ponieważ mają one znaczny wpływ na pracę turbosprężarki. Dzięki filtrom powietrza z układu dolotowego unikniemy sytuacji, że do kolektora dostanie się jakiekolwiek zanieczyszczenie, których na drogach nie brakuje. Trafiające na rozpędzone do prędkości obrotowej, powiedzmy 120 tysięcy obrotów na minutę, ziarenko piasku może spowodować prawdziwe spustoszenie w układzie doładowania silnika. Może na przykład dojść do wyłamania się którejś łopatki wirnika i w efekcie do uszkodzenia turbiny, co nie tylko skaże nas na koszt nowej turbiny (turbin się nie naprawia, nie spawa, nie klei tylko wymienia), a samą turbosprężarkę na utratę wyważenia rdzenia a w efekcie powstania niebezpiecznych bić prowadzących do powstania uszkodzeń muszli wydechowej i ssącej, oraz osłony łożyskowania zwanej korpusem środkowym. Bicia turbiny prowadzą nie tylko do uszkodzenia rdzenia, ale również do wytarć po wewnętrznej stronie muszli, które to wytarcia mogą oznaczać uszkodzenie eliminujące muszlę turbosprężarki. Nie zwiększy to, co prawda kosztu turbiny (która, a propos kosztów turbiny kosztuje zaledwie 80 - 100 złotych) jednak znacząco zwiększy koszt całościowy eksploatacji turbosprężarki. Wytarcia muszli, jeśli nie są zbyt wielkie, za zgodą klienta nie uniemożliwiają wykorzystanie jej ponowne w procesie regeneracji, jednak jeśli któryś z inżynierów, jacy zajmują się turbo na pracowni, stwierdzi, że uszkodzenia są zbyt znaczące, aby bez ryzyka wykorzystać ponownie turbosprężarkę, na pewno nie będzie użyta – nawet na wyraźną prośbę klienta. Jest to związane z procedurami obowiązującymi na pracowni, starannie przestrzeganymi, ponieważ są one jednymi z czynników determinujących uzyskanie i utrzymanie autoryzacji producenta.

Prawidłowo eksploatowana turbosprężarka
Jak zmniejszyć koszt utrzymania turbin?


Jak sprawić by turbosprężarka wytrzymała dłużej?

Zmniejszenie ceny turbin kosztem zmniejszenia żywotności turbosprężarki nie wydaje się najlepszym pomysłem, stąd też korzystanie z niedrogich, orientalnych, ale niskiej jakości zamienników, które doprowadzą do wcześniejszego uszkodzenia czy zużycia się turbosprężarki, mogą, zamiast zmniejszyć koszt turbin, zwiększyć koszt eksploatacji turbosprężarki. Zatem dobrą odpowiedzią na pytanie: „Jak sprawić by turbosprężarka wytrzymała dłużej?” będzie wykorzystanie tylko oryginalnych części zamiennych. Ciekawostką może być próba porównania wytrzymałości materiałowej mocowań pochodzących z kraju środka i oryginalnych Boscha, których stosunek wynosi jak 1 do 7 (60 MPa dla chińskiego zamiennika oraz 420 MPa dla oryginalnej części). Dlatego też wykorzystanie oryginalnych części, które tylko z pozoru niczym się nie różnią, jest kluczowe dla zachowania wytrzymałości i żywotności turbosprężarki samochodowej. Innym kluczowym elementem zachowania wytrzymałości turbosprężarki na odpowiednim poziomie jest stosowanie wysokiej jakości oleju, regularnie wymienianego, gdy tylko dojdzie do spadku jego właściwości smarnych. Wspominaliśmy zarówno w tym artykule, jak i innych na naszej stronie, że głównym czynnikiem powodującym uszkodzenia turbosprężarki jest jej niewłaściwe olejowanie. Oczywiście przyczyn uszkodzeń jest znacznie więcej, ale sporo z nich wiąże się ze stosowaniem niskiej jakości bądź zużytych filtrów oraz problemów z uszczelnieniami turbosprężarki, natomiast inne są zupełnie marginalne. Najistotniejszy jest olej. Jak więc zapewnić turbosprężarce olej i dlaczego nie wolno gasić silnika tuż po zatrzymaniu? Układ smarowania silnika pracuje razem z silnikiem, praktycznie nie stosuje się pomp elektrycznych, jakie zapewniłyby systemowi smarowanie bez pracującego silnika. Dlatego też skazywanie silnika na pracę na wysokich obrotach, bez odczekania chwili po jego uruchomieniu to niemal pewny problem z układem doładowania silnika. Dodatkowym czynnikiem utrudniającym dostarczenie oleju do wszystkich miejsc, gdzie jest niezbędny, wiąże się z faktem, że pod wpływem temperatury olej silnikowy zmienia swoją konsystencję – im jest chłodniejszy, tym bardziej gęstnieje, natomiast pełną sprawność osiąga dopiero w temperaturze około 100 stopni. Jeśli dawno nie zmienialiśmy oleju, dodatkowo jest zimno to w trosce o turbosprężarkę i w celu zmniejszenia ewentualnego kosztu turbin na przyszłość nie warto skazywać silnika na pracę w dużym obciążeniu. Podobnie ma się sytuacja z zatrzymaniem pojazdu po forsownej jeździe – jeśli nie damy turbosprężarce chwili na „uspokojenie się”, wytracenie siły bezwładności, które wciąż obracają wirnikiem turbiny, a jednocześnie wyłączymy silnik, skażemy turbo na pracę bez smarowania. Już jedna taka sytuacja może doprowadzić do uszkodzenia turbosprężarki, natomiast dla nas będzie to oznaczać pojawienie się kosztu turbiny, którą trzeba będzie zregenerować.

Turbosprężarka po procesie pełnej regeneracji
Jak sprawić by turbosprężarka wytrzymała dłużej?


Co może nas narazić na wzrost kosztu turbin?

Niewłaściwa eksploatacja, stosowanie słabego oleju, zużytych filtrów, czy czynniki zewnętrzne bez większego problemu mogą doprowadzić do konieczności naprawy i regeneracji turbosprężarki. Przez zużyte filtry, czy to oleju, czy powietrza przedostaną się zanieczyszczenia, które jeśli nie uszkodzą, to na pewno skrócą żywotność turbosprężarki. Jednak nawet niewielki skrzep nagaru, jeśli trafi na kruche łopatki turbiny strony gorącej, może doprowadzić do prawdziwego spustoszenia wewnątrz muszli wydechowej. To samo dotyczy koła kompresji po stronie zimnej, tylko w tym wypadku zagrożeniem są zanieczyszczenia z zewnątrz, które przedostały się przez filtr powietrza i dostały się do kolektora układu dolotowego. Innymi zagrożeniami są zanieczyszczenia w oleju i jego niska jakość. Wzrost oporów pracy, plus zanieczyszczenia w oleju dają w efekcie znaczny wzrost temperatury w rdzeniu, wzrost tarcia, co najprawdopodobniej doprowadzi do uszkodzenia rdzenia, lub choćby samego wałka, na przykład poprzez jego przegrzanie. Wymienione czynniki na pewno, zwłaszcza w długotrwałej eksploatacji doprowadzą do uszkodzenia turbosprężarki, a w efekcie do wzrostu kosztu turbin.

Elementy wymienione podczas regeneracji turbiny
Co może nas narazić na wzrost kosztu turbin?

Cennik regeneracji i naprawy turbosprężarek Koszt turbin

Cena i koszt (netto)
Sprawdzenie turbosprężarek 0 złotych
Wycena naprawy turbo 0 złotych
Ustalenie przyczyny uszkodzenia turbiny 0 złotych
Rozbiórka turbin 0 złotych
Regeneracja turbosprężarki do samochodów osobowych i dostawczych (do 3,5 t) 318 złotych (netto) + części
Cena naprawy turbosprężarek do samochodów osobowych i dostawczych 318 złotych (netto) + części
Cena naprawy turbosprężarki do samochodów (poniżej 3,5 t) osobowych i dostawczych 318 złotych (netto) + części
Cena regeneracji turbin do samochodów użytkowych osobowych 318 złotych (netto) + części
Koszt naprawy turbo do samochodów dostawczych ciężarowych 366 złotych (netto) + części
Koszt regeneracji turbiny do samochodów ciężarowych (powyżej 3,5 t) 366 złotych (netto) + części
Regeneracja turbo do samochodów ciężarowych i ciągników siodłowych 366 złotych (netto) + części
Czyszczenie zmiennej geometrii turbin 163 złote (netto) + części
Regeneracja zmiennej geometrii podawania spalin turbosprężarek do samochodów osobowych i użytkowych 163 złote (netto) + części
Naprawa geometrii turbosprężarki do samochodów ciężarowych o DMC pow. 3,5 t 163 złote (netto) + części
Koszt podstawowej naprawy turbiny (robocizna + części) 399 złotych do ok. 480 złotych (netto)
Koszt podstawowej regeneracji turbiny (robocizna + części) 399 złotych do ok. 480 złotych (netto)
Cena podstawowej naprawy turbin (robocizna + części) 399 złotych do ok. 480 złotych (netto)
Wysłanie przesyłki zawierającej podzespoły do regeneracji jest równoznaczne z zawarciem umowy o wykonanie usługi.

Zarezerwuj termin (usługa Koszt turbin)

Opis

Loader

W tym momencie w wyszukanej przez Ciebie lokalizacji nie ma włączonych żadnych profili mechaników. Aby uzyskać więcej informacji zadzwoń.

Komentarze

Dodaj komentarz

Phone icon
Zadzwoń i sprawdź +48 609 70 70 60
Call icon

Zadzwoń do nas

+48 609 70 70 60
lub

Zostaw nam swój numer

Nr loader
Wpisz poprawny numer
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Korzystanie z naszego serwisu internetowego bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności.