blog

Objawy awarii turbosprężarki – Objawy uszkodzenia turbiny

2 października 2018

Mamy dla Ciebie dostępnych ponad 3000 turbosprężarek!
Regeneracja turbosprężarki
od 299 zł netto
Nowa turbosprężarka
od 899 zł netto
Stan
Dostępne
Turbina
od 500 zł
Gwarancja
2 lata, bez limitu km
Nasi specjaliści pomogą Ci wybrać właściwe części
Udostępnij element
pracownia regeneracji turbosprezarek

W naszej ofercie znajdziesz turbosprężarki:

  • nowe
  • regenerowane
  • używane z gwarancją

regeneruj
turbosprężarkę

 DRASTYCZNE OBJAWY TURBINY – OBJAWY AWARII TURBOSPRĘŻARKI – OBJAWY USZKODZENIA TURBOSPRĘŻARKI łożyska (luzy na wałku, wyciek, puszczanie oleju)

Łożyska turbosprężarki, a luzy na wałku turbo
Łożyska wałka głównego turbosprężarki są bardzo ważnym elementem konstrukcyjnym turbiny. Bez łożyskowania, urządzenie to nie mogłoby w ogóle pracować. W trakcie projektowania okazało się, że samo łożyskowanie na nic się zda bez odpowiedniego smarowania rdzenia turbosprężarki. W ten sposób, zaprojektowano oraz wdrożono do masowej produkcji łożyska ślizgowe z otworami olejowymi. Pierwsze objawy turbiny uszkodzonej spowodowane są właśnie wyciekiem oleju niezależnie od rodzaju podparcia wałka, czy uszczelnienia stosowanego w turbinie.
Wspomniane otwory olejowe przyczyniły się do znacznego wydłużenia żywotności turbosprężarki, gdyż wałek główny był odpowiednio chłodzony, a jego praca pomiędzy elementami metalowymi odbywała się za pomocą tzw. filmu olejowego.
Nieustający postęp technologiczny spowodował zaprojektowanie łożysk kulowych, stosowanych powszechnie w różnego rodzaju urządzeniach mechanicznych. Twierdzono nawet, że łożyska ślizgowe mogą zostać całkowicie porzucone na rzecz łożysk kulowych. Brało się to z tego, że łożyska ślizgowe cechuje większa zwłoka na reakcję zmiany pozycji pedału przyspieszenia (większy moment bezwładności turbosprężarki). Łożyska kulowe w tym aspekcie wniosły sporą poprawę czasu reakcji na zmianę pozycji pedału przyspieszenia. Ze względu na budowę prowadzenia wałka objawy awarii turbosprężarki mogą nosić różny charakter i rodzaj uszkodzeń.


Poniższy wykres bardzo dokładnie pokazuje przewagę łożysk kulowych względem ślizgowych. Czas zwłoki dla tych pierwszych jest mniejszy od łożysk ślizgowych. Kolejną korzyścią z stosowania łożysk kulowych, jest większa prędkość obrotowa zespołu wirników, co przekłada się na większe ciśnienie doładowania.

Wykres czasu reakcji na nagłe otwarcie przepustnicy

Łożyska kulkowe vs łożyska ślizgowe 

Dlaczego zatem ta technologia nie została przyjęta na szeroką skalę? Przede wszystkim przez żywotność opisywanych wyżej łożysk. Jak nam wiadomo, każde łożysko kulowe cierpi na zużywające się kulki. Nowa konstrukcja łożysk przełożyła się korzystnie na osiągi oraz parametry pracy samej turbosprężarki, ale skróciły jej żywotność, na co producenci turbosprężarek do cywilnych samochodów osobowych pozwolić sobie nie mogą. Łożyska ślizgowe małym kosztem obniżenia sprawności turbosprężarki, wydłużyły jej żywotność. Wciąż jednak można się spotkać z turbosprężarkami opartymi na łożyskach kulowych, szczególnie w samochodach sportowych, gdzie przede wszystkim liczą się osiągi. Oba sposoby ułożyskowania maja podobne ze względu na dźwięk objawy uszkodzonej turbosprężarki, czyli charakterystyczne świst podczas przyspieszania.

Przekrój łożyskowania kulkowego w konstrukcji rdzenia turbosprężarki
Oceń wpis Aktualna ocena:  4.00

Dodaj komentarz

Oceń wpis Aktualna ocena: 4.00
Wpisz nazwę użytkownika
Wpisz treść wiadomości

Komentarze

Ryszard
2023-01-25 10:02:22
Niektóre z objawów uszkodzenia turbosprężarki mogą obejmować: Spadek mocy jednostki napędowej: jeśli turbosprężarka jest uszkodzona, może wystąpić spadek mocy silnika, co oznacza, że samochód będzie miał trudności z osiąganiem wyższych prędkości. Dymienie z rury wydechowej: jeśli uszczelki w turbosprężarce są uszkodzone, może dochodzić do przedostawania się oleju do układu wydechowego, co skutkuje dymieniem z rury wydechowej. Huczenie lub głośne dźwięki: uszkodzenie turbosprężarki może prowadzić do powstawania niepokojących dźwięków, takich jak huczenie, trzaskanie lub skrzypienie. Zwiększone zużycie paliwa: jeśli turbosprężarka jest uszkodzona, może to prowadzić do zwiększonego zużycia paliwa, ponieważ silnik musi pracować ciężej, aby osiągnąć taką samą moc. Check engine: Często pojawia się komunikat check engine który informuje o problemie z turbosprężarką. Jest to jednak tylko kilka z objawów awarii, niektóre inne mogą być związane z konkretnym modelem i marką pojazdu. Warto zwrócić uwagę na wszelkie nietypowe dźwięki, trudności w uruchomieniu silnika, spadek mocy, czy też błędy komputera pokładowego.
Kamil
2020-03-04 14:15:31
Jeździłem z uszkodzoną turbiną, nie polecam. Takie rzeczy trzeba robić od razu!
logic
2019-08-27 12:36:25
Fajnie opisane, ciekawie i zwięźle :)

Dowiedz się więcej

O turbosprężarkach i ich naprawie

Bosch Diesel
Service Pawlik

Autoryzowana, specjalistyczna pracownia regeneracji i naprawy turbosprężarek. Regenerujemy turbosprężarki na terenie całego kraju

Autoryzowany warsztat Melett

Turbosprężarki Garrett, Melett, BorgWarner, IHI, Honeywell, Hitachi, Toyota, Holset, Mitsubishi

Zadzwoń +48 609 70 70 60