DRASTYCZNE OBJAWY TURBINY – OBJAWY AWARII TURBOSPRĘŻARKI – OBJAWY USZKODZENIA TURBOSPRĘŻARKI łożyska (luzy na wałku, wyciek, puszczanie oleju)
Łożyska turbosprężarki, a luzy na wałku turbo
Łożyska wałka głównego turbosprężarki są bardzo ważnym elementem konstrukcyjnym turbiny. Bez łożyskowania, urządzenie to nie mogłoby w ogóle pracować. W trakcie projektowania okazało się, że samo łożyskowanie na nic się zda bez odpowiedniego smarowania rdzenia turbosprężarki. W ten sposób, zaprojektowano oraz wdrożono do masowej produkcji łożyska ślizgowe z otworami olejowymi. Pierwsze objawy turbiny uszkodzonej spowodowane są właśnie wyciekiem oleju niezależnie od rodzaju podparcia wałka, czy uszczelnienia stosowanego w turbinie.
Wspomniane otwory olejowe przyczyniły się do znacznego wydłużenia żywotności turbosprężarki, gdyż wałek główny był odpowiednio chłodzony, a jego praca pomiędzy elementami metalowymi odbywała się za pomocą tzw. filmu olejowego.
Nieustający postęp technologiczny spowodował zaprojektowanie łożysk kulowych, stosowanych powszechnie w różnego rodzaju urządzeniach mechanicznych. Twierdzono nawet, że łożyska ślizgowe mogą zostać całkowicie porzucone na rzecz łożysk kulowych. Brało się to z tego, że łożyska ślizgowe cechuje większa zwłoka na reakcję zmiany pozycji pedału przyspieszenia (większy moment bezwładności turbosprężarki). Łożyska kulowe w tym aspekcie wniosły sporą poprawę czasu reakcji na zmianę pozycji pedału przyspieszenia. Ze względu na budowę prowadzenia wałka objawy awarii turbosprężarki mogą nosić różny charakter i rodzaj uszkodzeń.
Poniższy wykres bardzo dokładnie pokazuje przewagę łożysk kulowych względem ślizgowych. Czas zwłoki dla tych pierwszych jest mniejszy od łożysk ślizgowych. Kolejną korzyścią z stosowania łożysk kulowych, jest większa prędkość obrotowa zespołu wirników, co przekłada się na większe ciśnienie doładowania.
Komentarze
Niektóre z objawów uszkodzenia turbosprężarki mogą obejmować:
Spadek mocy jednostki napędowej: jeśli turbosprężarka jest uszkodzona, może wystąpić spadek mocy silnika, co oznacza, że samochód będzie miał trudności z osiąganiem wyższych prędkości.
Dymienie z rury wydechowej: jeśli uszczelki w turbosprężarce są uszkodzone, może dochodzić do przedostawania się oleju do układu wydechowego, co skutkuje dymieniem z rury wydechowej.
Huczenie lub głośne dźwięki: uszkodzenie turbosprężarki może prowadzić do powstawania niepokojących dźwięków, takich jak huczenie, trzaskanie lub skrzypienie.
Zwiększone zużycie paliwa: jeśli turbosprężarka jest uszkodzona, może to prowadzić do zwiększonego zużycia paliwa, ponieważ silnik musi pracować ciężej, aby osiągnąć taką samą moc.
Check engine: Często pojawia się komunikat check engine który informuje o problemie z turbosprężarką.
Jest to jednak tylko kilka z objawów awarii, niektóre inne mogą być związane z konkretnym modelem i marką pojazdu. Warto zwrócić uwagę na wszelkie nietypowe dźwięki, trudności w uruchomieniu silnika, spadek mocy, czy też błędy komputera pokładowego.
Jeździłem z uszkodzoną turbiną, nie polecam. Takie rzeczy trzeba robić od razu!
Fajnie opisane, ciekawie i zwięźle :)