Localizations image

Objawy awarii turbosprężarki – Objawy uszkodzenia turbiny

Oceń:
/ Aktualna ocena: 4.00
Mamy dla Ciebie ponad 3000 dostępnych turbosprężarek!

Cena:

Regeneracja turbosprężarki
od 289 zł (netto)
Turbina po regeneracji od 500 zł
Nowa turbosprężarka od 900 zł
Czas realizacji 24 - 48 h
Gwarancja 2 lata bez limitu kilometrów
Stan dostępne
Zadzwoń +48 609 707 060 Nasi specjaliści pomogą Ci wybrać właściwe części
pracownia regeneracji turbosprezarek

W naszej ofercie znajdziesz turbosprężarki:

  • nowe
  • regenerowane
  • używane z gwarancją
Dostępne od ręki Atrakcyjne ceny

 DRASTYCZNE OBJAWY TURBINY – OBJAWY AWARII TURBOSPRĘŻARKI – OBJAWY USZKODZENIA TURBOSPRĘŻARKI łożyska (luzy na wałku, wyciek, puszczanie oleju)

Łożyska turbosprężarki, a luzy na wałku turbo
Łożyska wałka głównego turbosprężarki są bardzo ważnym elementem konstrukcyjnym turbiny. Bez łożyskowania, urządzenie to nie mogłoby w ogóle pracować. W trakcie projektowania okazało się, że samo łożyskowanie na nic się zda bez odpowiedniego smarowania rdzenia turbosprężarki. W ten sposób, zaprojektowano oraz wdrożono do masowej produkcji łożyska ślizgowe z otworami olejowymi. Pierwsze objawy turbiny uszkodzonej spowodowane są właśnie wyciekiem oleju niezależnie od rodzaju podparcia wałka, czy uszczelnienia stosowanego w turbinie.
Wspomniane otwory olejowe przyczyniły się do znacznego wydłużenia żywotności turbosprężarki, gdyż wałek główny był odpowiednio chłodzony, a jego praca pomiędzy elementami metalowymi odbywała się za pomocą tzw. filmu olejowego.
Nieustający postęp technologiczny spowodował zaprojektowanie łożysk kulowych, stosowanych powszechnie w różnego rodzaju urządzeniach mechanicznych. Twierdzono nawet, że łożyska ślizgowe mogą zostać całkowicie porzucone na rzecz łożysk kulowych. Brało się to z tego, że łożyska ślizgowe cechuje większa zwłoka na reakcję zmiany pozycji pedału przyspieszenia (większy moment bezwładności turbosprężarki). Łożyska kulowe w tym aspekcie wniosły sporą poprawę czasu reakcji na zmianę pozycji pedału przyspieszenia. Ze względu na budowę prowadzenia wałka objawy awarii turbosprężarki mogą nosić różny charakter i rodzaj uszkodzeń.


Poniższy wykres bardzo dokładnie pokazuje przewagę łożysk kulowych względem ślizgowych. Czas zwłoki dla tych pierwszych jest mniejszy od łożysk ślizgowych. Kolejną korzyścią z stosowania łożysk kulowych, jest większa prędkość obrotowa zespołu wirników, co przekłada się na większe ciśnienie doładowania.

Wykres czasu reakcji na nagłe otwarcie przepustnicy

Łożyska kulkowe vs łożyska ślizgowe 

Dlaczego zatem ta technologia nie została przyjęta na szeroką skalę? Przede wszystkim przez żywotność opisywanych wyżej łożysk. Jak nam wiadomo, każde łożysko kulowe cierpi na zużywające się kulki. Nowa konstrukcja łożysk przełożyła się korzystnie na osiągi oraz parametry pracy samej turbosprężarki, ale skróciły jej żywotność, na co producenci turbosprężarek do cywilnych samochodów osobowych pozwolić sobie nie mogą. Łożyska ślizgowe małym kosztem obniżenia sprawności turbosprężarki, wydłużyły jej żywotność. Wciąż jednak można się spotkać z turbosprężarkami opartymi na łożyskach kulowych, szczególnie w samochodach sportowych, gdzie przede wszystkim liczą się osiągi. Oba sposoby ułożyskowania maja podobne ze względu na dźwięk objawy uszkodzonej turbosprężarki, czyli charakterystyczne świst podczas przyspieszania.

Przekrój łożyskowania kulkowego w konstrukcji rdzenia turbosprężarki

Komentarze

Ryszard 2023-01-25 10:02:22

Niektóre z objawów uszkodzenia turbosprężarki mogą obejmować:
Spadek mocy jednostki napędowej: jeśli turbosprężarka jest uszkodzona, może wystąpić spadek mocy silnika, co oznacza, że samochód będzie miał trudności z osiąganiem wyższych prędkości.
Dymienie z rury wydechowej: jeśli uszczelki w turbosprężarce są uszkodzone, może dochodzić do przedostawania się oleju do układu wydechowego, co skutkuje dymieniem z rury wydechowej.
Huczenie lub głośne dźwięki: uszkodzenie turbosprężarki może prowadzić do powstawania niepokojących dźwięków, takich jak huczenie, trzaskanie lub skrzypienie.
Zwiększone zużycie paliwa: jeśli turbosprężarka jest uszkodzona, może to prowadzić do zwiększonego zużycia paliwa, ponieważ silnik musi pracować ciężej, aby osiągnąć taką samą moc.
Check engine: Często pojawia się komunikat check engine który informuje o problemie z turbosprężarką.
Jest to jednak tylko kilka z objawów awarii, niektóre inne mogą być związane z konkretnym modelem i marką pojazdu. Warto zwrócić uwagę na wszelkie nietypowe dźwięki, trudności w uruchomieniu silnika, spadek mocy, czy też błędy komputera pokładowego.

Kamil 2020-03-04 14:15:31

Jeździłem z uszkodzoną turbiną, nie polecam. Takie rzeczy trzeba robić od razu!

logic 2019-08-27 12:36:25

Fajnie opisane, ciekawie i zwięźle :)

Dodaj komentarz

Wystąpił błąd.

Filmy

Phone icon
Zadzwoń i sprawdź +48 609 707 060
Call icon

Zadzwoń do nas:

+48609707060
lub

Zostaw nam swój numer

Nr loader
Wpisz poprawny numer
Wyrażam zgodę na wykorzystanie moich danych osobowych zgodnie z Polityką Prywatności w celach niezbędnych do przeprowadzenia kontaktu i realizacji wybranej usługi. Wysyłając formularz kontaktowy Klient wyraża wolę kontaktu firmy z jego osobą. Niezbędne do tego dane są wykorzystywane jednorazowo, nie są przechowywane, udostępniane, przetwarzane ani odsprzedawane jakimkolwiek podmiotom. Do momentu kontaktu administratorem danych pozostaje BSDP.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Korzystanie z naszego serwisu internetowego bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności. RODO