Localizations image
Strona główna / Wyważanie turbosprężarek

Regeneracja turbosprężarek, naprawa turbin - Wyważanie turbosprężarek

Oceń:
/ Aktualna ocena: 0.00

Co to jest wyważanie turbosprężarki?

Wyważanie turbosprężarki to jeden z najważniejszych czynników gwarantujących jej poprawną pracę. Uzyskanie perfekcyjnych wartości, jakie zadeklarowane ma turbosprężarka w przypadku testowania turbiny innej niż fabrycznie nowa, a warto zaznaczyć, że i tu zdarzają się niedociągnięcia, pociąga za sobą konieczność przeprowadzenia różnego rodzaju działań. Zacznijmy od tego, że turbosprężarka składa się z trzech zasadniczych części: zimnej, ciepłej i rdzenia, który jest niejako łącznikiem pomiędzy obydwiema stronami. Wyważa się oczywiście tylko rdzeń, który obok łopatek zmiennej geometrii, jest jedynym ruchomym elementem turbosprężarki samochodowej. Rdzeń turbosprężarki składa się z turbiny części ciepłej, koła kompresji części zimnej oraz wałka przełożenia, wału, który obraca się na ślizgowym łożysku, a którego zadaniem jest przenoszenie energii z turbiny na koło kompresji. Prędkość obrotowa turbosprężarki jest różna zależnie od jej rozmiarów i przeznaczenia jednak koniecznie trzeba tu nadmienić, iż są to wartości ogromne. Testowanie wyważenia rdzenia turbosprężarki rozpoczyna się zazwyczaj od zadania "niewielkiej" prędkości obrotowej, a mianowicie około 15 tysięcy obrotów na minutę. Dla porównania prędkość kół samochodu jadącego z prędkością 60 km na godzinę sięga około 500 obrotów na minutę, pralki nawet do 1200 na minutę, prędkość silnika odrzutowego zaś oscyluje pomiędzy 10 a 15 tysięcy obrotów, a rozpędzona do pełnej prędkości w samochodzie turbosprężarka potrafi uzyskać nawet 200 tysięcy obrotów na minutę (choć trzeba zaznaczyć, że jest to typowe raczej dla niewielkich turbin samochodów o niewielkiej pojemności skokowej).


Jak przebiega wyważenie turbosprężarki?

Już w poprzednim akapicie zaznaczyliśmy, jak niebotycznymi wartościami trzeba się posługiwać podczas opisywania charakterystyki pracy turbosprężarki. Uzyskanie ultraprecyzyjnych wartości pozwalających na pewność, iż praca turbosprężarki nie będzie odbiegać od założeń, wymaga bardzo precyzyjnego sprzętu i bardzo dokładnych testów. Rozpoczęcie testowania wyważenia turbiny zaczyna się przy wspomnianych 15 tysiącach obrotów na minutę, wartość ta jest stopniowo zwiększana, aż do uzyskania wartości od 130 do 160 tysięcy obrotów na minutę. Oczywiście wszystkie elementy rdzenia, znanego również jako CHRA (Center Housing Rotating Assembly) wyważane są osobno. Rosnąca stopniowo prędkość obrotowa i pomiary elektroniczne prowadzone na nowoczesnych maszynach Schenck RoTec TBcomfort, TBsonio oraz CIMAT pozwalają na stwierdzenie gdzie rdzeń "ucieka" czyli przy jakich wartościach rozpoczyna się zjawisko "bicia", utraty osi, a co za tym idzie obliczenie, jakie zmiany i w których miejscach są konieczne do uzyskania idealnego wyważenia.


Co to jest wyważanie? Co to jest doważanie?

Różnica pomiędzy wyważaniem a doważaniem jest kluczowa, ponieważ wyważanie polega zazwyczaj na ujmowaniu masy z wyważanego elementu, natomiast doważanie polega na jej uzupełnianiu. W profesjonalnej pracowni wyważanie odbywa się oddzielnie dla każdego elementu, a ujmowanie masy musi odbywać się z, kolokwialnie mówiąc, aptekarską dokładnością, ponieważ nawet niewielkie różnice pomiędzy zadeklarowanymi wartościami a wartościami uzyskiwanymi w rzeczywistości mogą doprowadzić do poważnych uszkodzeń, a nawet rozerwania turbosprężarki przez rozpędzoną turbinę. W specjalistycznych pracowniach (o co warto zapytać podczas umawiania się na naprawę turbo) dokładność, z jaką odbywa się doważanie, sięga wartości dziesiątych części miligramów. Uzyskanie wyważenia przy takiej prędkości jak na przykład 160 tysięcy obrotów na minutę równa się konieczności uzyskania dokładnych pomiarów przeciążeń, jakie działają na rdzeń.


Czy normalizacja przeciążeń jest niezbędna w regeneracji turbosprężarki?

Normalizacja przeciążeń, jakie dotykają pracujące w turbosprężarkach rdzenie to niejako temat tabu. Produkowane masowo elementy przygotowane są według norm do utrzymania swojej przydatności w warunkach przeciążeń do wartości półtora g. Jednak jeśli mielibyśmy być szczerzy, to przeciążenia takie działające na CHRA świadczą o nikłej jakości wyważenia rdzenia. Dlatego też w specjalistycznych pracowniach (o co również warto spytać podczas ustalania szczegółów usługi) norma przeciążeń sprowadzana jest do wartości 0,30 g, co stanowi nawet kilkudziesięciokrotnie poprawienie wartości elementów fabrycznie nowych i teoretycznie gotowych do montażu w turbosprężarce.


Czy wyważanie jest konieczne?

Trzeba sobie tutaj odpowiedzieć jasno i wyraźnie, że złożenie w domowym zaciszu wszystkich elementów turbosprężarki w całość i nadzieja, że wszystko będzie działać "jak nowe" to zwyczajne proszenie się o kłopoty. Normy produkowanych elementów różnią się między sobą i dopasowanie ich i zgranie w harmonijnie pracującą całość to zadanie dla profesjonalistów i sprzętu za setki tysięcy złotych, zwłaszcza biorąc pod uwagę, w jakich warunkach pracują turbosprężarki. Dlatego też odpowiedzmy sobie raz i dobrze: "Wyważanie jest niezbędnym etapem procesu regeneracji turbosprężarek samochodowych i niedopełnienie tego etapu jest karygodnym błędem i narażaniem nieświadomego klienta na niebezpieczeństwo".

Cennik regeneracji i naprawy turbosprężarek Wyważanie turbosprężarek

Cena i koszt (netto)
Ustalenie przyczyny uszkodzenia turbosprężarki 0 złotych
Wycena naprawy turbosprężarek 0 złotych
Rozbiórka turbin 0 złotych
Sprawdzenie turbo 0 złotych
Koszt naprawy turbiny do samochodów osobowych i dostawczych (do 3,5 t) 318 złotych (netto) + części
Koszt regeneracji turbosprężarek do samochodów osobowych i dostawczych 318 złotych (netto) + części
Cena naprawy turbo do samochodów (poniżej 3,5 t) osobowych i dostawczych 318 złotych (netto) + części
Koszt naprawy turbiny do samochodów użytkowych osobowych 318 złotych (netto) + części
Naprawa turbin do samochodów dostawczych ciężarowych 366 złotych (netto) + części
Koszt regeneracji turbosprężarki do samochodów ciężarowych (powyżej 3,5 t) 366 złotych (netto) + części
Cena regeneracji turbin do samochodów ciężarowych i ciągników siodłowych 366 złotych (netto) + części
Czyszczenie zmiennej geometrii turbosprężarek 163 złote (netto) + części
Czyszczenie zmiennej geometrii podawania spalin turbo do samochodów osobowych i użytkowych 163 złote (netto) + części
Wymiana zmiennej geometrii turbiny do samochodów ciężarowych o DMC pow. 3,5 t 163 złote (netto) + części
Cena podstawowej regeneracji turbosprężarki (robocizna + części) 399 złotych do ok. 480 złotych (netto)
Koszt podstawowej naprawy turbo (robocizna + części) 399 złotych do ok. 480 złotych (netto)
Koszt podstawowej naprawy turbosprężarki (robocizna + części) 399 złotych do ok. 480 złotych (netto)
Wysłanie przesyłki zawierającej podzespoły do regeneracji jest równoznaczne z zawarciem umowy o wykonanie usługi.

Zarezerwuj termin (usługa Wyważanie turbosprężarek)

Opis

Loader

W tym momencie w wyszukanej przez Ciebie lokalizacji nie ma włączonych żadnych profili mechaników. Aby uzyskać więcej informacji zadzwoń.

Phone icon
Zadzwoń i sprawdź +48 609 70 70 60
Call icon

Zadzwoń do nas

+48 609 70 70 60
lub

Zostaw nam swój numer

Nr loader
Wpisz poprawny numer
Ta strona używa cookie i innych technologii. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.