Localizations image

Olej do silnika gdzie turbosprężarka – turbina w dieslu

Czas przeczytania tekstu: 3 minuty
Oceń:
/ Aktualna ocena:

OLEJE DO SILNIKA TAM GDZIE TURBO SPRĘŻARKA – TURBINA W DIESLU – TURBINA MAZDA 6 co warto wlać, aby smarowanie było prawidłowe

Jakie oleje stosować w silniku turbodoładowanym?

Aktualnie zauważyć możemy trend wśród kierowców na silniki o stosunkowo wysokiej mocy, ale jednocześnie z niskim zużyciem paliwa. Stąd też odpowiedzią producentów są silniki o małej pojemności skokowej wyposażone w turbosprężarkę. Ponieważ konstrukcje te są bardzo zaawansowane, kierowcy powinni stosować wyłącznie oleje syntetyczne aby uchronić silnik przed szybszym zużyciem. Dawniej turbo sprężarka była elementem kojarzonym wyłącznie z samochodami wyścigowymi. Dzisiaj, turbosprężarka obecna jest u każdego producenta samochodów. Większość silników obecnie produkowanych jest wyposażona w ten system doładowania. Turbosprężarki przynoszą korzyść w postaci lepszych osiągów silnika oraz niższego jednostkowego zużycia paliwa, ale ich środowisko pracy jest wręcz ekstremalne (zwłaszcza turbina w dieslu, gdzie jest stosowana powszechnie w dzisiejszym czasie). Przede wszystkim chodzi tu o bardzo wysokie temperatury, dochodzące do nawet 1000°C po stronie gorącej. Bardzo ważnym czynnikiem jest więc tutaj to, jakiej jakości olej znajduje się w silniku. Polecanym oleje do silników turbodoładowanych, jest olej syntetyczny Mobil 1, który gwarantuje ochronę silnika oraz turbosprężarki w szerokim zakresie warunków eksploatacyjnych.

Konwencjonalny olej zastosowany w silniku turbodoładowanym może sobie nie radzić z odprowadzaniem ciepła wytwarzanego przez silnik oraz turbosprężarkę. Taki stan rzeczy może spowodować powstawanie osadów na najważniejszych elementach silnika oraz turbosprężarki, powodując zmniejszenie wydajności silnika. Wysokie temperatury w rejonie łożyskowania zespołu wirującego turbosprężarki mogą doprowadzić do lokalnego przegrzania oleju mineralnego, czego skutkiem może być szybkie utlenienie, a nawet zwęglenie oleju.

wlewanie oleju
Odpowiedni olej gwarancja zdrowego turbo




Współcześnie produkowane oleje syntetyczne charakteryzuje doskonała odporność przed utlenianiem w wysokich temperaturach a także zdolność do przeciwdziałania tworzeniu się osadów na częściach silnika i turbosprężarki. Tym samym przyczynia się do zapewnienia silnikowi najwyższej ochrony. Olej syntetyczny bardzo skutecznie odprowadza temperaturę, przez co wydłuża się żywotność silnika i jego osprzętu. W samochodzie Mazda 6 dla przykładu producent zaleca stosować wyłącznie oleje syntetyczne do najnowszych silników. W pełni syntetyczne oleje silnikowa są opracowywane w oparciu o syntetyczne oleje bazowe, powstające podczas syntezy chemicznej, surowej rafinacji lub też innych złożonych reakcji chemicznych. Ich jednorodność cząsteczkowa oraz stopień czystości są nie do osiągnięcia w tradycyjnym procesie rafinacji. Wraz ze wzrostem spójności rozmiaru i kształtu molekuł, oleje syntetyczne znacznie lepiej znoszą cięższe warunki pracy. Tradycyjne oleje mineralne, z racji mniej stabilnej struktury molekularnej, pod wpływem wysokiej temperatury mogą tracić swoje właściwości, czego skutkiem będzie pojawianie się niepożądanego osadu i szlamu w silniku.

Do zalet olejów syntetycznych (przyrównując do olejów mineralnych) zaliczyć można nie tylko idealną współpracę z turbosprężarką, ale też:

- lepsza ochrona silnika w niskich temperaturach zewnętrznych, ułatwiająca rozruch zimnego silnika,
- zwiększona tolerancja wysokich temperatur,
- mniejsze zużycie oleju oraz paliwa,
- lepsza ochrona silnika pod obciążeniem,
- lepsza czystość silnika.

Prawdą jest, że oleje w pełni syntetyczne są droższe od pół-syntetycznych oraz odchodzących w zapomnienie olejów mineralnych. Jednak porównując je chociażby do olejów mineralnych, syntetyczny olej szybciej dociera do punktów smarowania, co zwiększa znacznie ochronę silnika przed uszkodzeniami.

Komentarze

@ruska 2019-08-28 09:12:30

Masz rację, na takich rzeczach jak paliwo czy olej silnikowy lepiej nie oszczędzać

ruska 2019-08-27 08:34:16

Ja do swoje auta lałam najtańszy olej i skończyło się to awarią turbiny (bardzo drogą), już się nauczyłam, że jak olej to tylko najlepszy :)

Dodaj komentarz

Loader
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.
TURBINA VW PASSAT B5 – cena, 115km, 1.8t, 90km, 1.9 tdi 130km 02 października 2018

TURBINA VW PASSAT B5 – cena, 115km, 1.8t, 90km, 1.9 tdi 130km

Turboserwis Melett - cena turbiny VW Passat B5 warianty 115km, 1.8t, 90km,...

Regeneracja turbosprężarek Kielce 02 października 2018

Regeneracja turbosprężarek Kielce

Świętokrzyskie Centrum Serwisowe Melett – Naprawa Turboserwis (Suchedniów,...

Co to jest gruszka turbiny? 02 października 2018

Co to jest gruszka turbiny?

Rozwój budowy turbosprężarki Zmienna geometria w turbosprężarkach, opisana...

Phone icon
Zadzwoń i sprawdź +48 609 70 70 60
Call icon

Zadzwoń do nas

+48 609 70 70 60
lub

Zostaw nam swój numer

Nr loader
Wpisz poprawny numer
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Korzystanie z naszego serwisu internetowego bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności.