
W naszej ofercie znajdziesz turbosprężarki:
- nowe
- regenerowane
- używane z gwarancją
regeneruj
turbosprężarkę
1. OLEJE DO SILNIKA TAM, GDZIE TURBO SPRĘŻARKA – TURBINA W DIESLU – TURBINA MAZDA 6 co warto wlać, aby smarowanie było prawidłowe
Jakie oleje stosować w silniku turbodoładowanym?
Aktualnie zauważyć możemy trend wśród kierowców na silniki o stosunkowo wysokiej mocy, ale jednocześnie z niskim zużyciem paliwa. Stąd też odpowiedzią producentów są silniki o małej pojemności skokowej wyposażone w turbosprężarkę. Ponieważ konstrukcje te są bardzo zaawansowane, kierowcy powinni stosować wyłącznie oleje syntetyczne, aby uchronić silnik przed szybszym zużyciem. Dawniej turbo sprężarka była elementem kojarzonym wyłącznie z samochodami wyścigowymi. Dzisiaj, turbosprężarka obecna jest u każdego producenta samochodów. Większość silników obecnie produkowanych jest wyposażona w ten system doładowania. Turbosprężarki przynoszą korzyść w postaci lepszych osiągów silnika oraz niższego jednostkowego zużycia paliwa, ale ich środowisko pracy jest wręcz ekstremalne (zwłaszcza turbina w dieslu, gdzie jest stosowana powszechnie w dzisiejszym czasie). Przede wszystkim chodzi tu o bardzo wysokie temperatury, dochodzące do nawet 1000°C po stronie gorącej. Bardzo ważnym czynnikiem jest więc tutaj to, jakiej jakości olej znajduje się w silniku. Polecanym oleje do silników turbodoładowanych, jest olej syntetyczny Mobil 1, który gwarantuje ochronę silnika oraz turbosprężarki w szerokim zakresie warunków eksploatacyjnych.
Konwencjonalny olej zastosowany w silniku turbodoładowanym może sobie nie radzić z odprowadzaniem ciepła wytwarzanego przez silnik oraz turbosprężarkę. Taki stan rzeczy może spowodować powstawanie osadów na najważniejszych elementach silnika oraz turbosprężarki, powodując zmniejszenie wydajności silnika. Wysokie temperatury w rejonie łożyskowania zespołu wirującego turbosprężarki mogą doprowadzić do lokalnego przegrzania oleju mineralnego, czego skutkiem może być szybkie utlenienie, a nawet zwęglenie oleju.

Oleje syntetyczne - charakterystyka
Współcześnie produkowane oleje syntetyczne charakteryzuje doskonała odporność przed utlenianiem w wysokich temperaturach, a także zdolność do przeciwdziałania tworzeniu się osadów na częściach silnika i turbosprężarki. Tym samym przyczynia się do zapewnienia silnikowi najwyższej ochrony. Olej syntetyczny bardzo skutecznie odprowadza temperaturę, przez co wydłuża się żywotność silnika i jego osprzętu. W samochodzie Mazda 6 dla przykładu producent zaleca stosować wyłącznie oleje syntetyczne do najnowszych silników. W pełni syntetyczne oleje silnikowa są opracowywane w oparciu o syntetyczne oleje bazowe, powstające podczas syntezy chemicznej, surowej rafinacji lub też innych złożonych reakcji chemicznych. Ich jednorodność cząsteczkowa oraz stopień czystości są nie do osiągnięcia w tradycyjnym procesie rafinacji. Wraz ze wzrostem spójności rozmiaru i kształtu molekuł, oleje syntetyczne znacznie lepiej znoszą cięższe warunki pracy. Tradycyjne oleje mineralne, z racji mniej stabilnej struktury molekularnej, pod wpływem wysokiej temperatury mogą tracić swoje właściwości, czego skutkiem będzie pojawianie się niepożądanego osadu i szlamu w silniku.
Do zalet olejów syntetycznych (przyrównując do olejów mineralnych) zaliczyć można nie tylko idealną współpracę z turbosprężarką, ale też:
- lepsza ochrona silnika w niskich temperaturach zewnętrznych, ułatwiająca rozruch zimnego silnika,
- zwiększona tolerancja wysokich temperatur,
- mniejsze zużycie oleju oraz paliwa,
- lepsza ochrona silnika pod obciążeniem,
- lepsza czystość silnika.
Prawdą jest, że oleje w pełni syntetyczne są droższe od pół-syntetycznych oraz odchodzących w zapomnienie olejów mineralnych. Jednak porównując je chociażby do olejów mineralnych, syntetyczny olej szybciej dociera do punktów smarowania, co zwiększa znacznie ochronę silnika przed uszkodzeniami.
Dodaj komentarz
Dowiedz się więcej
O turbosprężarkach i ich naprawie

Bosch
Diesel
Service Pawlik
Autoryzowana, specjalistyczna pracownia regeneracji i naprawy turbosprężarek. Regenerujemy turbosprężarki na terenie całego kraju
Autoryzowany warsztat Melett
Turbosprężarki Garrett, Melett, BorgWarner, IHI, Honeywell, Hitachi, Toyota, Holset, Mitsubishi

Komentarze