blog

Olej do silnika gdzie turbosprężarka – turbina w dieslu

2 października 2018

Mamy dla Ciebie dostępnych ponad 3000 turbosprężarek!
Regeneracja turbosprężarki
od 299 zł netto
Nowa turbosprężarka
od 899 zł netto
Stan
Dostępne
Turbina
od 500 zł
Gwarancja
2 lata, bez limitu km
Nasi specjaliści pomogą Ci wybrać właściwe części
Udostępnij element
Warsztat naprawy turbo

W naszej ofercie znajdziesz turbosprężarki:

  • nowe
  • regenerowane
  • używane z gwarancją

regeneruj
turbosprężarkę

1. OLEJE DO SILNIKA TAM, GDZIE TURBO SPRĘŻARKA – TURBINA W DIESLU – TURBINA MAZDA 6 co warto wlać, aby smarowanie było prawidłowe

Jakie oleje stosować w silniku turbodoładowanym?

Aktualnie zauważyć możemy trend wśród kierowców na silniki o stosunkowo wysokiej mocy, ale jednocześnie z niskim zużyciem paliwa. Stąd też odpowiedzią producentów są silniki o małej pojemności skokowej wyposażone w turbosprężarkę. Ponieważ konstrukcje te są bardzo zaawansowane, kierowcy powinni stosować wyłącznie oleje syntetyczne, aby uchronić silnik przed szybszym zużyciem. Dawniej turbo sprężarka była elementem kojarzonym wyłącznie z samochodami wyścigowymi. Dzisiaj, turbosprężarka obecna jest u każdego producenta samochodów. Większość silników obecnie produkowanych jest wyposażona w ten system doładowania. Turbosprężarki przynoszą korzyść w postaci lepszych osiągów silnika oraz niższego jednostkowego zużycia paliwa, ale ich środowisko pracy jest wręcz ekstremalne (zwłaszcza turbina w dieslu, gdzie jest stosowana powszechnie w dzisiejszym czasie). Przede wszystkim chodzi tu o bardzo wysokie temperatury, dochodzące do nawet 1000°C po stronie gorącej. Bardzo ważnym czynnikiem jest więc tutaj to, jakiej jakości olej znajduje się w silniku. Polecanym oleje do silników turbodoładowanych, jest olej syntetyczny Mobil 1, który gwarantuje ochronę silnika oraz turbosprężarki w szerokim zakresie warunków eksploatacyjnych.

Konwencjonalny olej zastosowany w silniku turbodoładowanym może sobie nie radzić z odprowadzaniem ciepła wytwarzanego przez silnik oraz turbosprężarkę. Taki stan rzeczy może spowodować powstawanie osadów na najważniejszych elementach silnika oraz turbosprężarki, powodując zmniejszenie wydajności silnika. Wysokie temperatury w rejonie łożyskowania zespołu wirującego turbosprężarki mogą doprowadzić do lokalnego przegrzania oleju mineralnego, czego skutkiem może być szybkie utlenienie, a nawet zwęglenie oleju.

Olej do turbosprężarki

Oleje syntetyczne - charakterystyka

Współcześnie produkowane oleje syntetyczne charakteryzuje doskonała odporność przed utlenianiem w wysokich temperaturach, a także zdolność do przeciwdziałania tworzeniu się osadów na częściach silnika i turbosprężarki. Tym samym przyczynia się do zapewnienia silnikowi najwyższej ochrony. Olej syntetyczny bardzo skutecznie odprowadza temperaturę, przez co wydłuża się żywotność silnika i jego osprzętu. W samochodzie Mazda 6 dla przykładu producent zaleca stosować wyłącznie oleje syntetyczne do najnowszych silników. W pełni syntetyczne oleje silnikowa są opracowywane w oparciu o syntetyczne oleje bazowe, powstające podczas syntezy chemicznej, surowej rafinacji lub też innych złożonych reakcji chemicznych. Ich jednorodność cząsteczkowa oraz stopień czystości są nie do osiągnięcia w tradycyjnym procesie rafinacji. Wraz ze wzrostem spójności rozmiaru i kształtu molekuł, oleje syntetyczne znacznie lepiej znoszą cięższe warunki pracy. Tradycyjne oleje mineralne, z racji mniej stabilnej struktury molekularnej, pod wpływem wysokiej temperatury mogą tracić swoje właściwości, czego skutkiem będzie pojawianie się niepożądanego osadu i szlamu w silniku.

Do zalet olejów syntetycznych (przyrównując do olejów mineralnych) zaliczyć można nie tylko idealną współpracę z turbosprężarką, ale też:

- lepsza ochrona silnika w niskich temperaturach zewnętrznych, ułatwiająca rozruch zimnego silnika,
- zwiększona tolerancja wysokich temperatur,
- mniejsze zużycie oleju oraz paliwa,
- lepsza ochrona silnika pod obciążeniem,
- lepsza czystość silnika.

Prawdą jest, że oleje w pełni syntetyczne są droższe od pół-syntetycznych oraz odchodzących w zapomnienie olejów mineralnych. Jednak porównując je chociażby do olejów mineralnych, syntetyczny olej szybciej dociera do punktów smarowania, co zwiększa znacznie ochronę silnika przed uszkodzeniami.

Oceń wpis Aktualna ocena:  4.50

Dodaj komentarz

Oceń wpis Aktualna ocena: 4.50
Wpisz nazwę użytkownika
Wpisz treść wiadomości

Komentarze

Bogdan
2023-01-25 10:17:14
Olej do silnika z turbosprężarką w samochodzie z silnikiem diesla powinien spełniać wymagania określone przez producenta pojazdu lub przez producenta turbosprężarki. W przypadku silników diesla ważne jest, aby olej spełniał wymagania dotyczące lepkości oraz posiadał odpowiednie właściwości ochronne, które zapobiegną uszkodzeniu turbosprężarki. Oleje syntetyczne lub półsyntetyczne są często polecane do silników diesla z turbosprężarką, ponieważ oferują lepszą ochronę przed zużyciem i przedłużają żywotność turbosprężarki. Przed wymianą oleju należy zawsze sprawdzić specyfikację oleju zalecaną przez producenta pojazdu lub producenta turbosprężarki oraz zwrócić uwagę na wymagania dotyczące lepkości i norm jakościowych. Należy także pamiętać o regularnej wymianie oleju oraz o odpowiedniej konserwacji pojazdu, aby zapewnić prawidłowe działanie turbosprężarki.
Andrzej
2020-03-05 11:00:02
Bez wątpienia nie ma co się zastanawiać, czy turbina może uszkodzić silnik. Na jakiekolwiek niesprawności auta trzeba reagować.
Tralalala
2019-10-21 09:43:49
ruska jak wygląda jazda z uszkodzoną turbiną? Od razu pada auto czy najpierw widać jakieś symptomy?
@ruska
2019-08-28 09:12:30
Masz rację, na takich rzeczach jak paliwo czy olej silnikowy lepiej nie oszczędzać
ruska
2019-08-27 08:34:16
Ja do swoje auta lałam najtańszy olej i skończyło się to awarią turbiny (bardzo drogą), już się nauczyłam, że jak olej to tylko najlepszy :)

Dowiedz się więcej

O turbosprężarkach i ich naprawie

Bosch Diesel
Service Pawlik

Autoryzowana, specjalistyczna pracownia regeneracji i naprawy turbosprężarek. Regenerujemy turbosprężarki na terenie całego kraju

Autoryzowany warsztat Melett

Turbosprężarki Garrett, Melett, BorgWarner, IHI, Honeywell, Hitachi, Toyota, Holset, Mitsubishi

Zadzwoń +48 609 70 70 60