blog

Koło kompresji, wirnik – budowa turbin ze zmienną geometrią

2 października 2018

Mamy dla Ciebie dostępnych ponad 3000 turbosprężarek!
Regeneracja turbosprężarki
od 299 zł netto
Nowa turbosprężarka
od 899 zł netto
Stan
Dostępne
Turbina
od 500 zł
Gwarancja
2 lata, bez limitu km
Nasi specjaliści pomogą Ci wybrać właściwe części
Udostępnij element
regeneracja turbosprężarek

W naszej ofercie znajdziesz turbosprężarki:

  • nowe
  • regenerowane
  • używane z gwarancją

regeneruj
turbosprężarkę

KOŁO KOMPRESJI, WIRNIK – ZASADA DZIAŁANIA TURBOSPRĘŻARKI SAMOCHODOWEJ – BUDOWA TURBOSPRĘŻARKI ZE ZMIENNĄ GEOMETRIĄ – CENNIK NAPRAW przy typowych uszkodzeniach


Koło kompresji turbosprężarki

Wiedząc jak jest zasada działania turbosprężarki samochodowej nie trudno się zorientować jak ważne są elementy wirujące. Koło kompresji lub też wirnik sprężarki, jest odpowiedzialne za sprężanie zasysanego powietrza, a następnie przekazywanie do układu dolotowego silnika. Jest on przymocowany do wałka z wirnikiem turbiny na zasadzie pasowania ścisłego pomiędzy powierzchnią wałka a otworem koła kompresji. Dodatkowo, na wałek nakręcana jest nakrętka mocująca koło kompresji, którą powinno się dokręcać siłą ok. 5 Nm. Nakrętka ta wpływa również na wyważenie zespołu wirującego, dlatego często posiada ona powierzchnię pod frezowanie. Koło kompresji wykonane jest najczęściej ze specjalnych stopów aluminium, aby zapewnić im dużą wytrzymałość, ale tym samym zachowując niską masę własną. To właśnie od masy koła sprężarki w głównej mierze zależy czas bezwładności turbosprężarki.

 

regeneracja turbo

Logiczne zatem staje się, że wraz ze wzrostem średnicy koła kompresji, rośnie bezwładność turbiny – i na odwrót. Oczywiście nie można zastosować małych wirników gdy napędzane będą przez silników o dużej pojemności, gdyż taka turbosprężarka byłaby mało efektywna, a co więcej, narażona na szybkie zużycie. Kolejnym aspektem odróżniającym koła kompresji od siebie, jest kształt ich łopatek. Podobnie jak rozmiar wirnika, jest to czynnik wpływający na sprawność turbosprężarki dla danych silników. Dlatego tak ważne jest to, aby były one profesjonalnie dobierane. W zakładce cennik napraw można się w prosty sposób zapoznać ile kosztuje podstawowa regeneracja, naprawa zwykłej i tej gdzie budowa turbosprężarki ze zmienną geometrią jest dużo bardziej skomplikowana i zawansowana technologicznie.

Oceń wpis Aktualna ocena:  4.25

Dodaj komentarz

Oceń wpis Aktualna ocena: 4.25
Wpisz nazwę użytkownika
Wpisz treść wiadomości

Komentarze

Waldek
2023-01-24 13:29:15
Koło kompresji, zwane również wirnikiem, jest jedną z głównych części turbosprężarki z geometrią zmienną. Jest to koło, które jest napędzane przez spaliny i które z kolei napędza sprężarkę, kompresując powietrze i dostarczając je do silnika. Koło kompresji w turbosprężarce ze zmienną geometrią ma specjalnie zaprojektowany kształt, który pozwala na zmianę kąta natarcia łopatek, w zależności od potrzeb. W ten sposób, gdy silnik potrzebuje więcej powietrza, kąt natarcia jest zwiększany, co pozwala na zwiększenie wydajności sprężarki. Natomiast, gdy silnik nie potrzebuje już dodatkowego powietrza, kąt natarcia jest zmniejszany, co pozwala na zwiększenie efektywności i zmniejszenie zużycia paliwa. Koło kompresji jest jedną z najważniejszych części w turbosprężarce ze zmienną geometrią, ponieważ decyduje ono o efektywności całego systemu. W przypadku uszkodzenia lub zużycia, może być konieczna wymiana tej części.
Łukasz
2020-03-05 09:40:03
Mam nadzieję, że dobrze zrozumiałem. Im większe koło kompresji, tym tym bezwładność turbiny jest również większa?
miru56
2019-08-30 12:45:58
U mnie właśnie to nieszczęsne koło kompresji się uszkodziło i musiałem regenerować turbo.
sztosik
2019-08-27 14:53:21
Bardzo ciekawe zagadnienia, aż przeczytam więcej waszych artykułów :)

Dowiedz się więcej

O turbosprężarkach i ich naprawie

Bosch Diesel
Service Pawlik

Autoryzowana, specjalistyczna pracownia regeneracji i naprawy turbosprężarek. Regenerujemy turbosprężarki na terenie całego kraju

Autoryzowany warsztat Melett

Turbosprężarki Garrett, Melett, BorgWarner, IHI, Honeywell, Hitachi, Toyota, Holset, Mitsubishi

Zadzwoń +48 609 70 70 60