KOŁO KOMPRESJI, WIRNIK – ZASADA DZIAŁANIA TURBOSPRĘŻARKI SAMOCHODOWEJ – BUDOWA TURBOSPRĘŻARKI ZE ZMIENNĄ GEOMETRIĄ – CENNIK NAPRAW przy typowych uszkodzeniach
Koło kompresji turbosprężarki
Wiedząc jak jest zasada działania turbosprężarki samochodowej nie trudno się zorientować jak ważne są elementy wirujące. Koło kompresji lub też wirnik sprężarki, jest odpowiedzialne za sprężanie zasysanego powietrza, a następnie przekazywanie do układu dolotowego silnika. Jest on przymocowany do wałka z wirnikiem turbiny na zasadzie pasowania ścisłego pomiędzy powierzchnią wałka a otworem koła kompresji. Dodatkowo, na wałek nakręcana jest nakrętka mocująca koło kompresji, którą powinno się dokręcać siłą ok. 5 Nm. Nakrętka ta wpływa również na wyważenie zespołu wirującego, dlatego często posiada ona powierzchnię pod frezowanie. Koło kompresji wykonane jest najczęściej ze specjalnych stopów aluminium, aby zapewnić im dużą wytrzymałość, ale tym samym zachowując niską masę własną. To właśnie od masy koła sprężarki w głównej mierze zależy czas bezwładności turbosprężarki.
Komentarze