KOŁO KOMPRESJI, WIRNIK – ZASADA DZIAŁANIA TURBOSPRĘŻARKI SAMOCHODOWEJ – BUDOWA TURBOSPRĘŻARKI ZE ZMIENNĄ GEOMETRIĄ – CENNIK NAPRAW przy typowych uszkodzeniach
Koło kompresji turbosprężarki
Wiedząc jak jest zasada działania turbosprężarki samochodowej nie trudno się zorientować jak ważne są elementy wirujące. Koło kompresji lub też wirnik sprężarki, jest odpowiedzialne za sprężanie zasysanego powietrza, a następnie przekazywanie do układu dolotowego silnika. Jest on przymocowany do wałka z wirnikiem turbiny na zasadzie pasowania ścisłego pomiędzy powierzchnią wałka a otworem koła kompresji. Dodatkowo, na wałek nakręcana jest nakrętka mocująca koło kompresji, którą powinno się dokręcać siłą ok. 5 Nm. Nakrętka ta wpływa również na wyważenie zespołu wirującego, dlatego często posiada ona powierzchnię pod frezowanie. Koło kompresji wykonane jest najczęściej ze specjalnych stopów aluminium, aby zapewnić im dużą wytrzymałość, ale tym samym zachowując niską masę własną. To właśnie od masy koła sprężarki w głównej mierze zależy czas bezwładności turbosprężarki.
Komentarze
Koło kompresji, zwane również wirnikiem, jest jedną z głównych części turbosprężarki z geometrią zmienną. Jest to koło, które jest napędzane przez spaliny i które z kolei napędza sprężarkę, kompresując powietrze i dostarczając je do silnika. Koło kompresji w turbosprężarce ze zmienną geometrią ma specjalnie zaprojektowany kształt, który pozwala na zmianę kąta natarcia łopatek, w zależności od potrzeb. W ten sposób, gdy silnik potrzebuje więcej powietrza, kąt natarcia jest zwiększany, co pozwala na zwiększenie wydajności sprężarki. Natomiast, gdy silnik nie potrzebuje już dodatkowego powietrza, kąt natarcia jest zmniejszany, co pozwala na zwiększenie efektywności i zmniejszenie zużycia paliwa. Koło kompresji jest jedną z najważniejszych części w turbosprężarce ze zmienną geometrią, ponieważ decyduje ono o efektywności całego systemu. W przypadku uszkodzenia lub zużycia, może być konieczna wymiana tej części.
Mam nadzieję, że dobrze zrozumiałem. Im większe koło kompresji, tym tym bezwładność turbiny jest również większa?
U mnie właśnie to nieszczęsne koło kompresji się uszkodziło i musiałem regenerować turbo.
Bardzo ciekawe zagadnienia, aż przeczytam więcej waszych artykułów :)