Zawór upustowy turbiny – objawy
Uszkodzony zawór upustowy turbiny – objawy, które możemy zaobserwować w przypadku takiej awarii charakteryzują się przełączeniem komputera pojazdu w tryb awaryjny. Pojawienie się w takim wypadku przeładowania, jest typowe w kwestii zacięcia się zaworu upustowego turbiny (wastegate), w wyniku czego ciśnienie doładowania występujące w turbosprężarce jest za wysokie, co przekłada się na znaczy spadek osiągów silnika samochodowego. Nieprawidłowości w we właściwej regulacji ciśnienia związane z sytuacją, w której jest uszkodzony zawór wastegate, nazywany również zaworem obejściowym, możemy zaobserwować również w przypadku, gdy samochód szarpie, co oznacza, że obniżona została kultura pracy silnika. Prawidłowa regulacja zaworu upustowego turbiny jest oparta na działaniach otwarcia lub zamknięcia zaworu, co przekłada się na otrzymanie zmiennego ciśnienia doładowania. Otwarcie zaworu obejściowego powoduje wyłączenie turbodoładowania, co pozwala uniknąć przekroczenie wartości maksymalnej ciśnienia.
Czy wiesz, jak działa zawór upustowy turbiny?
Praca wastegate (WG) w głównej mierze opiera się na zachowaniu odpowiedniego ciśnienia doładowania w układzie turbo. Jego kontrola obejmuje regulacje wspomnianego ciśnienia, poprzez konieczność ustawienia się w pozycji otwartej w momencie, gdy ciśnienie doładowania osiągnie za wysoką wartość i może spowodować efekt przeładowania. Występująca wtedy nadwyżka spalin jest kierowana z ominięciem turbosprężarki do układu wydechowego. Zawór upustowy turbiny pozwala uniknąć sytuacji, w której turbosprężarka uzyskałaby nadmiar prędkości obrotowej wirnika, co w konsekwencji doprowadziłoby do trwałego uszkodzenia turbiny i silnika samochodowego. Sprawnie działający WG wpływa na bezawaryjną pracę turbosprężarki przy uzyskaniu odpowiedniego zakresu prędkości obrotowej.
Dodaj komentarz
