blog

Sterowniki w turbinie - Za co odpowiadają sterowniki w turbinie

2 października 2018

Mamy dla Ciebie dostępnych ponad 3000 turbosprężarek!
Regeneracja turbosprężarki
od 299 zł netto
Nowa turbosprężarka
od 899 zł netto
Stan
Dostępne
Turbina
od 500 zł
Gwarancja
2 lata, bez limitu km
Nasi specjaliści pomogą Ci wybrać właściwe części
Udostępnij element
pracownia regeneracji turbo

W naszej ofercie znajdziesz turbosprężarki:

  • nowe
  • regenerowane
  • używane z gwarancją

regeneruj
turbosprężarkę

1. Zmienna geometria i zawór wastegate w turbinie

Pierwsze zastosowanie turbosprężarki powiodło się w roku 1925 szwajcarowi Alfredowi Büchi. Udało mu się zwiększyć moc o ponad 40%. Od tamtej pory krok po kroku rozpoczęto wprowadzanie turbosprężarek do świata motoryzacji oraz ich ulepszanie. Praktyka pokazała, że turbo to urządzenie proste oraz bardzo wydajne. Turbo zbudowane jest z wirnika turbiny, wirnika sprężarki, łożyska ślizgowego, kadłuba turbiny, kadłuba sprężarki, kadłuba środkowego, łożyska oporowego, kanałów olejowych, pierścieni uszczelniających, wałka turbosprężarki.

Sterownik w turbinie

2. Sterowniki w turbinie

Aby nasze turbo działało bez zarzutów, ważne jest to, aby dostosować i ciągle regulować ilości dostarczanego powietrza do silnika. Nowoczesne układy turbodoładowania zostały wyposażone w dodatkowe elementy odpowiadające za regugulację . Zawór Wastegate jest jednym ze stosowanych rozwiązań. Jest on przeważnie zintegrowany z korpusem turbiny. W przypadku otwartego zaworu spaliny trafiają bezpośrednio do układu wylotowego pojazdu. Każde otwarcie i zamknięcie zaworu jest regulowane, ma to wpływ na obciążenie turbiny. Gdy zawór jest zamknięty, sprężyna dociska zawór i spaliny trafiają do turbiny. W momencie, gdy ciśnienia wzrasta siłownik jest odpowiedzialny za otwarcie bocznego kanału, przepuszczając spaliny do układu wylotowego pojazdu, przy jednoczesnym omijaniu turbiny.

3. Zawór wastegate

Technika, jak i ulepszanie turbo, idzie w dobrym kierunku, bardziej zaawansowane rozwiązania z zastosowaniem zaworu wastegate sterowane są za pośrednictwem siłownika podciśnieniowego. W tym przypadku także zastosowano sprężynę, jednak jej zadanie jest odwrotne, niż w wyżej opisanym przypadku. Sprężyna ma za zadanie utrzymanie zaworu w pozycji otwartej, natomiast za jego zamykanie odpowiedzialny jest siłownik. To rozwiązanie wymaga układu podciśnienia, dlatego zastosowano do tego zadania pompę podciśnienia. Plusami tego rozwiązania jest bardzo dobra kontrola nad pojazdem, co nieco niweluje czas reakcji turbo.

Turbina Volvo

Zmienna geometria kierownic spalin

Kierownice w turbosprężarce są to łopatki, które zostały zamocowane na wspólnym pierścieniu, który znajduje się na obwodzie wirnika turbiny. Za sterowanie położenia łopatek względem wirnika odpowiada siłownik pneumatyczny. Możliwość zmiany kąta nachylenia kierownic powoduje, że przepływające powietrze bez zawirowań trafia do wirnika turbiny. Przy małych prędkościach kąt nachylenia kierownic jest bardzo duży, tak, aby doładowanie było jak największe nie wywierając negatywnego wpływu na działanie turbo. W przypadku, gdy zmniejszamy stopień doładowania to rozwiązanie równie dobrze się sprawdza. Kierownice ustawione są w taki sposób, aby przepływ powietrza był burzliwy, skutkiem tego jest zmniejszenie ciśnienia odpowiadającego za doładowanie. Plusami wymienionego rozwiązania jest wyższa sprawność, niższa temperatura i ciśnienie spalin oraz mniejszy czas reakcji turbosprężarki.

Przyszłością dla turbosprężarek jest sterowanie turbosprężarki siłownikami elektrycznymi, a nie jak zostało to opisane wcześniej po przez siłowniki pneumatyczne. Zaletą tego rozwiązania jest przyspieszenie reakcji samochodu w tym turbiny na gwałtowne wciśnięcie pedału gazu. Działa to w ten sposób, gdy naciśniemy pedał gazu załączany jest silnik elektryczny, który jest odpowiedzialny za uzyskanie odpowiednio wysokich prędkości obrotowych kompresora. Gdy już uzyskamy taką prędkość następuje włączenie turbiny obrotowej. Kolejną zaletą jest niedopuszczenie przez sterownik do zbyt dużych prędkości obrotowych turbiny. W tym przypadku układ jest wyposażony w czujniki i sterowniki, tak, aby praca turbosprężarki była jak najbardziej wydajna.

Bosch Serwis w Stalowej woli oferuje profesjonalną regenerację takich sterowników. Dzięki wykwalifikowanym mechanikom możliwe jest przywróceniu urządzeniu pełną funkcjonalność oraz sprawność. Zapraszamy do kontaktu telefonicznego lub osobistego klientów z całej Polski.

Oceń wpis Aktualna ocena:  4.00

Dodaj komentarz

Oceń wpis Aktualna ocena: 4.00
Wpisz nazwę użytkownika
Wpisz treść wiadomości

Komentarze

Norbert
2023-01-24 10:10:09
Sterowniki w turbinie odpowiadają za kontrolowanie pracy turbosprężarki. Służą do regulowania dawki paliwa, ciśnienia oleju, ilości powietrza dostarczanego do silnika oraz do kontrolowanie temperatury spalin. Sterownik jest zwykle zintegrowany z komputerem samochodu, co pozwala na monitorowanie i kontrolowanie pracy turbosprężarki w czasie rzeczywistym. Sterownik jest odpowiedzialny za kontrolowanie prędkości obrotowej wału kompresora, która jest bezpośrednio związana z prędkością obrotową wału turbiny. Dzięki temu, że sterownik kontroluje prędkość obrotową wału kompresora, pozwala na dostosowanie wydajności turbosprężarki do aktualnych potrzeb silnika. Sterownik również pozwala na zabezpieczenie przed przegrzaniem turbosprężarki, dzięki czemu może ona pracować bezpiecznie i zwiększyć trwałość. Sterownik również jest odpowiedzialny za sygnalizację błędów, które mogą pojawić się podczas pracy turbosprężarki, co pozwala na szybką diagnozę i naprawę.
Grzesiek
2020-03-05 08:43:04
Ja musiałem zgłosić się na naprawę nastawnika turbiny w bmw, na szczęście zajęło to tylko jeden dzień,
Karol
2019-09-12 15:28:45
Ciekawe artykuły o turbo można tu znaleźć, polecam!
Ewa8
2019-08-22 15:07:28
Ile potrwa regeneracja sterowników turbosprężarki z passata b5?

Dowiedz się więcej

O turbosprężarkach i ich naprawie

Bosch Diesel
Service Pawlik

Autoryzowana, specjalistyczna pracownia regeneracji i naprawy turbosprężarek. Regenerujemy turbosprężarki na terenie całego kraju

Autoryzowany warsztat Melett

Turbosprężarki Garrett, Melett, BorgWarner, IHI, Honeywell, Hitachi, Toyota, Holset, Mitsubishi

Zadzwoń +48 609 70 70 60