Localizations image

Dźwięk upustu ciśnienia turbo

Czas przeczytania tekstu: 3 minuty
Oceń:
/ Aktualna ocena:

Dźwięk upustu ciśnienia turbo jest wydobywany podczas działań zaworu WASTEGATE. Zawór ten występuje w każdym samochodzie osobowym, stanowiąc nieodłączną część turbo. Tworzą po prostu jedną całość. Wyjątkiem są auta tuningowane, w których zawór upustowy może być odrębnym urządzeniem, ulokowanym poza turbosprężarką. Zawór obejściowy, bo tak również nazywany jest WASTEGATE, to stosunkowy niewielki koszt zakupu i masywna budowa. Jego działania pozwalają dokładnie sterować turbodoładowaniem. 

 

Przykładowa turbina z zaworem WASTEGATE
Dźwięk upustu ciśnienia turbo

WASTEGATE turbo – co to jest?

Jest to rodzaj zaworu kontrolującego ciśnienie doładowania. Zbudowany z obudowy pokrytej aluminium WASTEGATE, znajduje się po gorącej stronie turbosprężarki, jaką jest turbina. Na czym polega jego działanie? Głównie na spowalnianiu i regulacji mocy silnika. Bez obecności tego zaworu, turbo uzyskałoby ogromną prędkość kręcenia, co byłoby szybką akcją doprowadzającą do uszkodzenia turbosprężarki oraz silnika. Regulacja ciśnienia doładowania następuje poprzez działanie zaworu. Gdy ciśnienie uzyskuje określoną wartość, to następuje otwarcie WASTEGATE i nadwyżka spalinowa jest transportowana do wydechu, omijając turbinę. Taki właśnie zabieg doprowadza do regulacji ciśnieniowej. Turbosprężarka za pomocą zaworu obejściowego może dopuścić się zwiększenia ciśnienia doładowania, otrzymując przy tym większą wydajność. Oprócz zaworu WG regulującego ciśnienie w maszynie wirnikowej, możemy wyróżnić zawór blow off. Nazwa ta pochodzi z angielskiego – blow off valve i jest rodzajem zaworu występującego tylko w benzyniakach, który podlega działaniu tylko i wyłącznie w trakcie nagłego zdjęcia nogi z gazu. Gdy podróżujemy z dość szybką prędkością, nasza sprężarka spręża się i transportuje sprężone powietrze do silnika samochodowego. Podczas gwałtownego działania, jakim jest zdjęcie nogi z gazu – silnik zostaje pozbawiony mocy. Następuje działanie, które zamyka przepustnicę. Nagromadzone sprężone powietrze cofa się i powraca do wirnika turbiny. Maszyna wirnikowa traci siłę. Kolejna akcja wciśnięcia gazu to etap zastania się, zanim turbina wróci do określonej prędkości. Odbicie sprężonego powietrza skutkuje pojawieniem się mocnych drgań, które są przyczyną uszkodzenia łożyska i całej maszyny wirnikowej. Czy możemy zrobić, żeby temu zapobiec? Zamontowanie blow off pomoże rozwiązać nasz problem. Zawór ten montujemy pomiędzy sprężarką a przepustnicą. Dlaczego w takim miejscu? Ponieważ w momencie zamknięcia owej przepustnicy blow off powoduje otwarcie i wydalenie nadmiaru powietrza, które zostało sprężone. Co ciekawe, powietrze, które się wydobywa, wywołuje specyficzny dźwięk, spotykany w samochodach rajdowych czy sportowych. Czy blow off występuję w dieslu? Obecnie takie zastosowanie wchodzie w grę w celu uzyskania specyficznego efektu dźwiękowego. Występuje również opinia, że taki rodzaj upustu wydłuża żywotność turbiny w dieslu, jednak jest to kwestia sporna. 

 

Turbina z zastosowanym zaworem obejściowym
WASTEGATE turbo - co to jest?


Zawór WASTEGATE | Objawy uszkodzenia

Głównym objawem wady zaworu WG jest jego głośna praca. Wszystkie niepokojące nas dźwięki zawsze powinny być konsultowane ze specjalistą i tak też powinno odbyć się w tym wypadku. Zawór obejściowy turbosprężarki również ma urządzenie pilnujące jego poprawność działania. Informacje konieczne do podjęcia działania typu otwarcie lub zamknięcie zaworu WASTEGATE podejmowane są na zasadzie odczytu czujnika ciśnień doładowania. Ulokowanie tego urządzenia w kolektorze dolotowym to zabieg świadomy. Jak każde urządzenie podlega awarii. Wszelkie zanieczyszczenia, które są obecne w przewodach mogą doprowadzić do jego zużycia. W celu uniknięcia takiego stanu rzeczy, zaleca się cykliczne wymiany filtrów na sprawdzone części i regularne przeglądy użytkowanego samochodu.

 

Uszkodzony zawór obejściowy w turbinie
Zawór WASTEGATE | Objawy uszkodzenia

 

Dodaj komentarz

Loader
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.
Łopatka turbiny 02 października 2018

Łopatka turbiny

1. Łopatki wałka turbosprężarki i zmienna geometria łopatek turbo – uszkodzenia,...

Turbosprężarka 765016-4 22 marca 2021

Turbosprężarka 765016-4

Oferujemy regenerację lub sprzedaż już zregenerowanej turbosprężarki 765016-4...

Jak wyczyścić turbinę? 28 Grudzień 2020

Jak wyczyścić turbinę?

Czy występuje skuteczny sposób, który pozwoli nam konkretnie odpowiedzieć na...

Phone icon
Zadzwoń i sprawdź +48 609 707 060
Call icon

Zadzwoń do nas:

+48609707060
lub

Zostaw nam swój numer

Nr loader
Wpisz poprawny numer
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Korzystanie z naszego serwisu internetowego bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności. RODO