blog

Dźwięk upustu ciśnienia turbo

24 listopada 2020

Mamy dla Ciebie dostępnych ponad 3000 turbosprężarek!
Regeneracja turbosprężarki
od 299 zł netto
Nowa turbosprężarka
od 899 zł netto
Stan
Dostępne
Turbina
od 500 zł
Gwarancja
2 lata, bez limitu km
Nasi specjaliści pomogą Ci wybrać właściwe części
Udostępnij element
serwis naprawy turbosprężarki

W naszej ofercie znajdziesz turbosprężarki:

  • nowe
  • regenerowane
  • używane z gwarancją

regeneruj
turbosprężarkę

Dźwięk upustu ciśnienia turbo jest wydobywany podczas działań zaworu WASTEGATE. Zawór ten występuje w każdym samochodzie osobowym, stanowiąc nieodłączną część turbo. Tworzą po prostu jedną całość. Wyjątkiem są auta tuningowane, w których zawór upustowy może być odrębnym urządzeniem, ulokowanym poza turbosprężarką. Zawór obejściowy, bo tak również nazywany jest WASTEGATE, to stosunkowy niewielki koszt zakupu i masywna budowa. Jego działania pozwalają dokładnie sterować turbodoładowaniem. 

Dźwięk upustu ciśnienia turbo

WASTEGATE turbo – co to jest?

Jest to rodzaj zaworu kontrolującego ciśnienie doładowania. Zbudowany z obudowy pokrytej aluminium WASTEGATE, znajduje się po gorącej stronie turbosprężarki, jaką jest turbina. Na czym polega jego działanie? Głównie na spowalnianiu i regulacji mocy silnika. Bez obecności tego zaworu, turbo uzyskałoby ogromną prędkość kręcenia, co byłoby szybką akcją doprowadzającą do uszkodzenia turbosprężarki oraz silnika. Regulacja ciśnienia doładowania następuje poprzez działanie zaworu. Gdy ciśnienie uzyskuje określoną wartość, to następuje otwarcie WASTEGATE i nadwyżka spalinowa jest transportowana do wydechu, omijając turbinę. Taki właśnie zabieg doprowadza do regulacji ciśnieniowej. Turbosprężarka za pomocą zaworu obejściowego może dopuścić się zwiększenia ciśnienia doładowania, otrzymując przy tym większą wydajność. Oprócz zaworu WG regulującego ciśnienie w maszynie wirnikowej, możemy wyróżnić zawór blow off. Nazwa ta pochodzi z angielskiego – blow off valve i jest rodzajem zaworu występującego tylko w benzyniakach, który podlega działaniu tylko i wyłącznie w trakcie nagłego zdjęcia nogi z gazu. Gdy podróżujemy z dość szybką prędkością, nasza sprężarka spręża się i transportuje sprężone powietrze do silnika samochodowego. Podczas gwałtownego działania, jakim jest zdjęcie nogi z gazu – silnik zostaje pozbawiony mocy. Następuje działanie, które zamyka przepustnicę. Nagromadzone sprężone powietrze cofa się i powraca do wirnika turbiny. Maszyna wirnikowa traci siłę. Kolejna akcja wciśnięcia gazu to etap zastania się, zanim turbina wróci do określonej prędkości. Odbicie sprężonego powietrza skutkuje pojawieniem się mocnych drgań, które są przyczyną uszkodzenia łożyska i całej maszyny wirnikowej. Czy możemy zrobić, żeby temu zapobiec? Zamontowanie blow off pomoże rozwiązać nasz problem. Zawór ten montujemy pomiędzy sprężarką a przepustnicą. Dlaczego w takim miejscu? Ponieważ w momencie zamknięcia owej przepustnicy blow off powoduje otwarcie i wydalenie nadmiaru powietrza, które zostało sprężone. Co ciekawe, powietrze, które się wydobywa, wywołuje specyficzny dźwięk, spotykany w samochodach rajdowych czy sportowych. Czy blow off występuję w dieslu? Obecnie takie zastosowanie wchodzie w grę w celu uzyskania specyficznego efektu dźwiękowego. Występuje również opinia, że taki rodzaj upustu wydłuża żywotność turbiny w dieslu, jednak jest to kwestia sporna. 

WASTEGATE turbo – co to jest?

Zawór WASTEGATE | Objawy uszkodzenia

Głównym objawem wady zaworu WG jest jego głośna praca. Wszystkie niepokojące nas dźwięki zawsze powinny być konsultowane ze specjalistą i tak też powinno odbyć się w tym wypadku. Zawór obejściowy turbosprężarki również ma urządzenie pilnujące jego poprawność działania. Informacje konieczne do podjęcia działania typu otwarcie lub zamknięcie zaworu WASTEGATE podejmowane są na zasadzie odczytu czujnika ciśnień doładowania. Ulokowanie tego urządzenia w kolektorze dolotowym to zabieg świadomy. Jak każde urządzenie podlega awarii. Wszelkie zanieczyszczenia, które są obecne w przewodach mogą doprowadzić do jego zużycia. W celu uniknięcia takiego stanu rzeczy, zaleca się cykliczne wymiany filtrów na sprawdzone części i regularne przeglądy użytkowanego samochodu.

Zawór WASTEGATE | Objawy uszkodzenia
Oceń wpis Aktualna ocena:  4.67

Dodaj komentarz

Oceń wpis Aktualna ocena: 4.67
Wpisz nazwę użytkownika
Wpisz treść wiadomości

Komentarze

Artur
2023-01-16 10:16:33
Dźwięk upustu ciśnienia turbo jest charakterystycznym dźwiękiem wydawanym przez turbosprężarkę, gdy ciśnienie w układzie zostaje zredukowane. Ten dźwięk jest spowodowany przez upuszczanie nadmiaru powietrza z turbosprężarki przez specjalny zawór nazywany zaworem upustu ciśnienia. Dźwięk ten może być słyszalny jako gwizdanie lub szumienie, kiedy samochód jest zatrzymany lub przy niższych prędkościach jazdy. Jest to normalne i pożądane zjawisko, które pozwala na regulację ciśnienia w układzie turbosprężarki i ochronę jej przed przegrzaniem.

Dowiedz się więcej

O turbosprężarkach i ich naprawie

Bosch Diesel
Service Pawlik

Autoryzowana, specjalistyczna pracownia regeneracji i naprawy turbosprężarek. Regenerujemy turbosprężarki na terenie całego kraju

Autoryzowany warsztat Melett

Turbosprężarki Garrett, Melett, BorgWarner, IHI, Honeywell, Hitachi, Toyota, Holset, Mitsubishi

Zadzwoń +48 609 70 70 60