Localizations image

Zacinanie zmiennej geometrii turbosprężarki

Oceń:
/ Aktualna ocena: 4.00
Mamy dla Ciebie ponad 3000 dostępnych turbosprężarek!

Cena:

Regeneracja turbosprężarki
od 289 zł (netto)
Turbina po regeneracji od 500 zł
Nowa turbosprężarka od 900 zł
Czas realizacji 24 - 48 h
Gwarancja 2 lata bez limitu kilometrów
Stan dostępne
Zadzwoń +48 609 707 060 Nasi specjaliści pomogą Ci wybrać właściwe części
pracownia regeneracji turbosprężarek

W naszej ofercie znajdziesz turbosprężarki:

  • nowe
  • regenerowane
  • używane z gwarancją
Dostępne od ręki Atrakcyjne ceny

Problem, jakim jest zacinanie zmiennej geometrii turbosprężarki to niestety temat znany licznym użytkownikom samochodów, pod których maskami pracuje nowoczesny układ turbodoładowania. Przy zacinaniu się zmiennej geometrii zazwyczaj kierowca na początek poszukuje odpowiedzi na zadane w sposób ogólny pytanie o to, jak sprawdzić, czy turbina jest sprawna. Jest to jak najbardziej słuszne postępowanie, ponieważ jazda z uszkodzoną turbiną to poważne zagrożenie, którego należy się wystrzegać. Jeżeli diagnoza wskaże, że dominującym problemem jest zacinająca się zmienna geometria turbiny, objawy oraz rezultaty diagnostyki powinny skłonić kierowcę do decyzji o podjęciu stanowczych działań naprawczych. Niekiedy samo czyszczenie zmiennej geometrii 1.9 TDI lub tego samego modułu z innej jednostki samochodowej nie wystarczy i konieczna jest regeneracja turbosprężarki, dla naszych specjalistów w autoryzowanej pracowni nie stanowi to jednak najmniejszego problemu.

Zacięcie zmiennej geometrii w turbo

Kiedy dylemat dotyczące tego, jakie turbo jest lepsze – turbina ze zmienną geometrią czy bez, już Cię nie dotyczy i jesteś posiadaczem turbosprężarki VNT czy VTG, możesz spotkać się z usterką, jaką jest zacinająca się zmienna geometria turbiny. Jej głównym, a przy tym najbardziej charakterystycznym objawem jest to, że w pracy samochodu uwidaczniają się intensywne szarpnięcia, a dzieje się tak, ponieważ łopatki turbosprężarki po prostu się blokują. Na szczęście dość kosztowna wymiana zmiennej geometrii nie jest tutaj jedyną opcją, gdyż zazwyczaj uzyskaniem pożądanego efektu w postaci przywrócenia sprawności turbosprężarce owocuje czyszczenie geometrii turbiny. Za zacięcie tego modułu odpowiada zazwyczaj duże nagromadzenie nagaru, czyli osadu powstającego w wyniku zmieszania oleju z niespalonym paliwem. Za głównego winowajcę zablokowania zmiennej geometrii zwyczajowo uznaje się właśnie nagar, jednakże istnieją inne czynniki, które także mogą wpłynąć na opisywany w niniejszym artykule stan rzeczy. Okazuje się, że słabe ciśnienie w turbosprężarce samochodowej, zatarcie dźwigni w korpusie turbo czy bardzo mało dynamiczny styl jazdy sprawiają, że finalnie zmienna geometria pracuje w niepełnym zakresie, aż w końcu na stałe się zacina. Kwestię tego, jak rozruszać zmienną geometrię, należy poruszyć dopiero w momencie, gdy mechanizm ten jest wyczyszczony, ponieważ obecność wszelkich zanieczyszczeń uniemożliwia poruszanie łopatkami. Czym, oprócz szarpania podczas jazdy samochodem, charakteryzuje się zablokowana, a nawet zapieczona geometria turbiny? Objawy najczęściej odnotowywane przez naszych Klientów, to także hałas towarzyszący zmianie biegów, znaczne zadymienie unoszące się za pojazdem oraz uniemożliwienie kontynuacji jazdy przez aktywację trybu awaryjnego. Warto wcześnie zareagować na wymienione przez nas objawy, ponieważ wtedy samo czyszczenie zmiennej geometrii turbiny może okazać się wystarczające. Jeżeli doszło do usterek o szerszym zakresie, warto zastanowić się nad przywracającą pełną funkcjonalność turbosprężarce regeneracją.

Przywrócenie prawidłowego działania zmiennej geometrii

Miłośnicy turbodoładowanych silników z pewnością zgodnie orzekną, że turbo ze zmienną geometrią to znakomity wynalazek naszych czasów. Pogląd ten z pewnością nieco blednie w obliczu awarii, jednakże sama zacinająca się geometria to problem łatwy do zwalczenia. Zmienna geometria pozwala na efektywne niwelowanie efektu turbo dziury, a dzięki temu, że prędkość spalin poprzez zmiany położenia łopatek zostaje zwiększona, z powodzeniem możemy liczyć na odczuwalną poprawę dynamiki jazdy. Warto wiedzieć, że odpowiednio wczesna reakcja na zacięcie zmiennej geometrii pozwoli na to, by uniknąć regeneracji, która charakteryzuje się wyższą ceną. Jeżeli nie podejmiemy żadnych działań i uszkodzone łopatki turbiny objawy będą dawać tożsame z ich zacięciem, w turbosprężarce rozwinie się kolejny, tym razem trudniejszy do zwalczenia problem, jakim jest jej przeładowanie. Tę usterkę należy kojarzyć z potężnym wzrostem temperatury spalania mieszanki paliwowo-powietrznej. Osiągana w ten sposób w turbo temperatura może prowadzić do stopienia komponentów turbiny, a w obliczu tak poważnej awarii niekiedy nie pomoże nawet regeneracja, a jedynym wyjściem okaże się zakup fabrycznie nowego turbo – zawsze jest to wydatek, który należy liczyć w tysiącach złotych. Mówiąc ogólnie, lecz nadal nawiązując do meritum niniejszego artykułu, zacinająca się turbina 1.9 TDI lub turbosprężarka z jakiegokolwiek innego samochodu, w której znajdziemy zmienną geometrię, to kwestia, która powinna zostać potraktowana przez kierowcę poważnie i odpowiedzialnie. Korzystając z usług ASO Bosch Service Pawlik w zakresie samego czyszczenia zmiennej geometrii turbosprężarki lub w kwestii całościowej regeneracji turbo, masz pewność, że usługi te zostaną zrealizowane na najwyższym poziomie wyznaczanym nam przez światowej klasy producentów turbo. W przypadku czyszczenia zmiennej geometrii VTG lub VNT jest ona demontowana, pozbawiana wszelkich zabrudzeń i ponownie montowana w systemie po wcześniejszym wypolerowaniu tych powierzchni, które sąsiadują ze zmienną geometrią. Działania naprawcze na tym się nie kończą, ponieważ turbosprężarkę, w której przeprowadzono demontaż i ponowny montaż zmiennej geometrii, należy wyregulować z zastosowaniem dedykowanych urządzeń – dopiero po tym zabiegu turbo może wrócić do Klienta.

Komentarze

Mateusz 2023-01-13 14:50:12

Zacinanie zmiennej geometrii turbosprężarki (VGT) polega na zmianie kąta ustawienia łopatek różnicowych, które regulują ilość powietrza dostarczaną do silnika. Dzięki temu możliwe jest dostosowanie wydajności turbosprężarki do aktualnych potrzeb silnika. VGT pozwala na lepsze wykorzystanie mocy silnika przy niskich obrotach, poprawiając elastyczność i osiągi silnika, zwiększając jednocześnie efektywność paliwową. Zacinanie zmiennej geometrii turbosprężarki jest kontrolowane elektronicznie przez układ sterowania silnikiem. Jest to skomplikowany proces, który wymaga specjalistycznej wiedzy i doświadczenia, aby go poprawnie przeprowadzić. Dlatego też, gdy jest konieczne przeprowadzenie tego rodzaju regulacji, należy skontaktować się z profesjonalnym mechanikiem.

Dodaj komentarz

Wystąpił błąd.

Filmy

Phone icon
Zadzwoń i sprawdź +48 609 707 060
Call icon

Zadzwoń do nas:

+48609707060
lub

Zostaw nam swój numer

Nr loader
Wpisz poprawny numer
Wyrażam zgodę na wykorzystanie moich danych osobowych zgodnie z Polityką Prywatności w celach niezbędnych do przeprowadzenia kontaktu i realizacji wybranej usługi. Wysyłając formularz kontaktowy Klient wyraża wolę kontaktu firmy z jego osobą. Niezbędne do tego dane są wykorzystywane jednorazowo, nie są przechowywane, udostępniane, przetwarzane ani odsprzedawane jakimkolwiek podmiotom. Do momentu kontaktu administratorem danych pozostaje BSDP.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Korzystanie z naszego serwisu internetowego bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności. RODO