Localizations image

Co to jest przeładowanie turbo?

Czas przeczytania tekstu: 2 minuty
Oceń:
/ Aktualna ocena:

Co to jest przeładowanie turbo? Na to pytanie będziemy starali się odpowiedzieć w sposób jasny, aby bez mrugnięcia okiem, móc zdefiniować to zjawisko. Przeładowanie turbo, jak również przeładowanie turbiny 1.9 JTD oznacza występowanie za dużego ciśnienia doładowania w turbosprężarce. Ciśnienia, które jest wyższe, niż zakłada to sterownik. W jaki sposób dochodzi do tego niebezpiecznego, szczególnie podczas jazdy, czy w trakcie manewru wyprzedzania, zjawiska? Odpowiedź jest prosta. Jeżeli wystąpi jakakolwiek mała usterka, turbosprężarka odmawia współpracy. W przypadku przeładowania turbiny głównym sprawcą jest zawór upustowy wastegate, który uległ dysfunkcji, jaką jest zacięcie. Nagłe ograniczenie mocy jednostki napędowej powoduje włączenie trybu awaryjnego – występuje 1.9 TDI błąd przeładowania turbiny (w przypadku tego rodzaju silnika).

Zregenerowana turbina samochodowa
Co to jest przeładowanie turbo?


Przeładowanie turbiny – jak naprawić dysfunkcję zaworu WG

Jak wspomniane było na początku tekstu, mankament wastegate w formie zacięcia zaworu upustowego powoduje przeładowanie maszyny wirnikowej, a tym samym obniżenie parametrów jednostki napędowej. Sprawny zawór WG jest odpowiedzialny za szybkość obrotów wirnika turbiny oraz sprężarki. Jego występowanie pomaga w określeniu balansu ciśnienia doładowania. Zawór wastegate nie pozwala na przekroczenie określonej wartości ciśnienia, co jest zasadniczą kwestią bytowania zaworu w urządzeniu turbo. W sytuacji osiągnięcia wartości ciśnienia doładowania już maksymalnej, zawór WG zostaje postawiony w pozycji otwartej, a nadwyżka spalin transportowana jest bezpośrednio do wydechu. Takie działanie powoduje, że turbina nie wchodzi na coraz większe i większe obroty, co mogłoby dać efekt całkowitej degradacji turbosprężarki oraz silnika. Nasz samochód traci power jazdy. Jak temu zaradzić? Koniecznym działaniem będzie proces naprawy zaciętego zaworu WG. Przeładowanie turbiny po regeneracji przytrafiła się właśnie Tobie? To znak, że miejsce, w którym została przeprowadzona naprawa Twojego turbo, zostało wybrane przypadkowo. Prawidłowo przeprowadzana regeneracja turbosprężarki powinna opierać się przede wszystkim na wiedzy i fachowości ekipy tam pracującej, która wie, w jaki sposób prawidłowo dokonać regulacji sztangi turbiny. Regeneracja zmiennej geometrii turbiny to proces dość skomplikowany, więc należy ją zlecić tylko autoryzowanemu serwisowi, którego domeną jest regeneracja turbosprężarek, aby niepożądane działanie, jakim jest przeładowanie turbiny 2.0 TDI, nie pojawiło się zaraz po wyjeździe z punktu moto.

 

Maszyna wirnikowa dostępna w serwisie
Przeładowanie turbiny - jak naprawić dysfunkcję zaworu WG

 

Komentarze

Waldek 2021-08-19 15:17:15

Przeładowanie turbiny może doprowadzić do jej poważnych awarii, wybierając serwis w którym przeprowadzicie regenerację warto dopytać w jaki sposób i czy w ogóle regulują turbo po regeneracji.

Dodaj komentarz

Loader
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.
Nastawnik turbiny 26 sierpnia 2020

Nastawnik turbiny

1. Actuator Nastawnik turbiny to element charakterystyczny dla turbosprężarek...

Dlaczego turbina zasysa olej? 10 listopada 2021

Dlaczego turbina zasysa olej?

Jeżeli Twoja turbosprężarka zassała olej silnikowy, to przyczyną takiej sytuacji...

Cała Prawda i Mity | Turbina o zmiennej geometrii 02 października 2018

Cała Prawda i Mity | Turbina o zmiennej geometrii

1. Mity i cała prawda o turbosprężarkach samochodowych - Turbina o zmiennej...

Phone icon
Zadzwoń i sprawdź +48 609 707 060
Call icon

Zadzwoń do nas:

+48609707060
lub

Zostaw nam swój numer

Nr loader
Wpisz poprawny numer
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Korzystanie z naszego serwisu internetowego bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności. RODO