Localizations image

Doładowanie silników

Czas przeczytania tekstu: 3 minuty
Oceń:
/ Aktualna ocena: 4.75

DOŁADOWANIE SILNIKÓW | Rodzaje turbodoładowania samochodów – Turbosprężarka Garrett, KKK, HOLSET, BORGWARNER Turbo, SCHWITZER, MITSUBISHI, IHI – naprawy Meletta

Doładowanie w silnikach spalinowych wykorzystywane jest do zwiększenia ich osiągów oraz poprawienia wydajności spalania, dzięki czemu samochody doładowane wykazują się mniejszą emisją szkodliwych substancji oraz niższym spalaniem od pojazdów z wolnossącymi jednostkami napędowymi o tej samej mocy.

Zwykle układy doładowania podzielone są na dwie grupy: doładowanie mechaniczne oraz turbodoładowanie. W pierwszym przypadku sprężarka napędzana jest bezpośrednio przez układ rozrządu jednostki napędowej lub dodatkowo montowany silnik elektryczny. Jest to rozwiązanie, które wymaga częściowego poboru mocy z silnika, jednak wzrost wydajności dzięki sprężanemu powietrzu jest wyraźnie wyższy. Taki układ nie wpływa na zmianę kształtu krzywej momentu obrotowego, jedynie zwiększając jej wartości, samochody ze sprężarkami mechanicznymi cechują się sprawniejszą pracą już przy niskich obrotach i całkowitym brakiem charakterystycznego dla turbosprężarek efektu turbodziury. Pomimo wykorzystywania mocy silnika sprężarki mechaniczne są w stanie doprowadzić do jego niższego spalania. Są to jednak konstrukcje znacznie komplikujące konstrukcję silnika, przez co czynności eksploatacyjne takie jak wymiana rozrządu stają się dużo trudniejsze do wykonania i droższe.

Przykład doładowania silnika - turbosprężarka
Doładowanie silników


Typowe układy doładowania silników
 

Zdecydowanie częściej stosowanym typem doładowania są turbosprężarki. W odróżnieniu od sprężarek mechanicznych turbosprężarki napędzane są przez spaliny wydostające się z kolektora wydechowego i trafiające na wirnik turbiny. Taki układ pozwala na zmianę krzywej momentu obrotowego, a także osiągnięcie o wiele wyższej mocy niż doładowanie mechaniczne oraz poprawę charakterystyki pracy silnika. Dzięki wykorzystywaniu gazów wylotowych nie występuje tu wysilenie jednostki napędowej ani marnowanie jej mocy. Turbosprężarki pomagają konstruktorom przy zmniejszaniu masy pojazdu, ponieważ dzięki nim z dużo mniejszej pojemności można uzyskać wyższą moc. Dla porównania można spojrzeć na silniki grupy VAG: jednostka 1.4TSI osiąga moc nawet do 160KM, a więc o 35KM więcej od wolnossącej jednostki 1.8. Turbodoładowanie usprawnia także przemieszczanie się na dużych wysokościach, gdzie zawartość tlenu jest niższa i jednostki wolnossące mogą tracić nawet do 50% swojej nominalnej mocy. Układy turbodoładowania posiadają jeszcze jedną, niezwykle przydatną cechę: silniki wyposażone w turbosprężarki mają zdecydowanie lepiej opłukiwane ze spalin cylindry. Niestety układy te nie są idealne i posiadają swoje wady. Jedną z nich jest temperatura sprężanego powietrza, która jest zbyt wysoka aby mieszanka paliwowo-powietrzna była właściwie spalana. Rozwiązaniem okazuje się powszechnie montowana chłodnica międzystopniowa – intercooler. Kolejnym problemem jest dodatkowa przestrzeń w komorze silnika, potrzebna do zamontowania turbosprężarki i chłodnicy międzystopniowej. Największą jednak bolączką jest wrażliwość nowszych turbosprężarek na wszelkiego rodzaju zanieczyszczenia i drobiny materiałów lub problemy z koniecznym do utrzymywania sprawności urządzenia olejowaniem. Takie przypadłości mogą doprowadzić do poważnych uszkodzeń turbosprężarki, która wymagać będzie w takim przypadku regeneracji w profesjonalnym zakładzie TurboService Pawlik ASO Bosch Diesle Service.

Typowy układ doładowania silnika - turbosprężarka
Typowe układu doładowania silników


Nietypowe układy doładowania silników

Istnieje jeszcze jeden rodzaj doładowania silników, czyli sprężarka typu Comprex, której praca polega na bezpośrednie przekazanie energii spalin do sprężania powietrza przy wykorzystaniu zjawisk falowych. Nie jest to jednak często spotykany system, który znalazł się w tylko dwóch seryjnie produkowanych modelach: Oplu Senator z silnikiem 2.3D oraz produkowanej w latach 1992-1997 IV generacji Mazdy 626, także w silniku wysokoprężnym, o pojemności dwóch litrów.

Przykład typowego doładowania silnika - dla porównania z nietypowym układem doładowania silnika jak doładowanie Comprex
Nietypowe układy doładowania silników

Komentarze

Cypria 2019-08-27 12:26:29

Fajnie, że ktoś w końcu postanowił krótko i zwięźle opisać układy doładowania silników :)

Dodaj komentarz

Loader
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.
Koło kompresji, wirnik – budowa turbin ze zmienną geometrią 02 października 2018

Koło kompresji, wirnik – budowa turbin ze zmienną geometrią

KOŁO KOMPRESJI, WIRNIK – ZASADA DZIAŁANIA TURBOSPRĘŻARKI SAMOCHODOWEJ –...

Turbo sprężarki 02 października 2018

Turbo sprężarki

Układ doładowania silnika Turbo sprężarka, a właściwie – turbosprężarka,...

Znane i jak ciekawe rozwiązanie - Doładowanie Comprex 03 października 2018

Znane i jak ciekawe rozwiązanie - Doładowanie Comprex

Znane i jak ciekawe rozwiązanie - Doładowanie Comprex – budowa, działanie Działanie...

Phone icon
Zadzwoń i sprawdź +48 609 70 70 60
Call icon

Zadzwoń do nas

+48 609 70 70 60
lub

Zostaw nam swój numer

Nr loader
Wpisz poprawny numer
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Korzystanie z naszego serwisu internetowego bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności.