bosch service regeneracja turbosprężarek

regeneracja

turbosprężarek samochodowych

film pracowni naprawy turbosprężarek

Doładowanie silników

DOŁADOWANIE SILNIKÓW | Rodzaje turbodoładowania samochodów – Turbosprężarka Garrett, KKK, HOLSET, BORGWARNER Turbo, SCHWITZER, MITSUBISHI, IHI – naprawy Meletta

Udostępnij
Zapraszamy do polubienia naszego profilu na instagramie
Zapraszamy do polubienia naszego profilu na wykop.pl


Doładowanie w silnikach spalinowych wykorzystywane jest do zwiększenia ich osiągów oraz poprawienia wydajności spalania, dzięki czemu samochody doładowane wykazują się mniejszą emisją szkodliwych substancji oraz niższym spalaniem od pojazdów z wolnossącymi jednostkami napędowymi o tej samej mocy.

Zwykle układy doładowania podzielone są na dwie grupy: doładowanie mechaniczne oraz turbodoładowanie. W pierwszym przypadku sprężarka napędzana jest bezpośrednio przez układ rozrządu jednostki napędowej lub dodatkowo montowany silnik elektryczny. Jest to rozwiązanie, które wymaga częściowego poboru mocy z silnika, jednak wzrost wydajności dzięki sprężanemu powietrzu jest wyraźnie wyższy. Taki układ nie wpływa na zmianę kształtu krzywej momentu obrotowego, jedynie zwiększając jej wartości, samochody ze sprężarkami mechanicznymi cechują się sprawniejszą pracą już przy niskich obrotach i całkowitym brakiem charakterystycznego dla turbosprężarek efektu turbodziury. Pomimo wykorzystywania mocy silnika sprężarki mechaniczne są w stanie doprowadzić do jego niższego spalania. Są to jednak konstrukcje znacznie komplikujące konstrukcję silnika, przez co czynności eksploatacyjne takie jak wymiana rozrządu stają się dużo trudniejsze do wykonania i droższe.

Zdecydowanie częściej stosowanym typem doładowania są turbosprężarki. W odróżnieniu od sprężarek mechanicznych turbosprężarki napędzane są przez spaliny wydostające się z kolektora wydechowego i trafiające na wirnik turbiny. Taki układ pozwala na zmianę krzywej momentu obrotowego, a także osiągnięcie o wiele wyższej mocy niż doładowanie mechaniczne oraz poprawę charakterystyki pracy silnika. Dzięki wykorzystywaniu gazów wylotowych nie występuje tu wysilenie jednostki napędowej ani marnowanie jej mocy. Turbosprężarki pomagają konstruktorom przy zmniejszaniu masy pojazdu, ponieważ dzięki nim z dużo mniejszej pojemności można uzyskać wyższą moc. Dla porównania można spojrzeć na silniki grupy VAG: jednostka 1.4TSI osiąga moc nawet do 160KM, a więc o 35KM więcej od wolnossącej jednostki 1.8. Turbodoładowanie usprawnia także przemieszczanie się na dużych wysokościach, gdzie zawartość tlenu jest niższa i jednostki wolnossące mogą tracić nawet do 50% swojej nominalnej mocy. Układy turbodoładowania posiadają jeszcze jedną, niezwykle przydatną cechę: silniki wyposażone w turbosprężarki mają zdecydowanie lepiej opłukiwane ze spalin cylindry. Niestety układy te nie są idealne i posiadają swoje wady. Jedną z nich jest temperatura sprężanego powietrza, która jest zbyt wysoka aby mieszanka paliwowo-powietrzna była właściwie spalana. Rozwiązaniem okazuje się powszechnie montowana chłodnica międzystopniowa – intercooler. Kolejnym problemem jest dodatkowa przestrzeń w komorze silnika, potrzebna do zamontowania turbosprężarki i chłodnicy międzystopniowej. Największą jednak bolączką jest wrażliwość nowszych turbosprężarek na wszelkiego rodzaju zanieczyszczenia i drobiny materiałów lub problemy z koniecznym do utrzymywania sprawności urządzenia olejowaniem. Takie przypadłości mogą doprowadzić do poważnych uszkodzeń turbosprężarki, która wymagać będzie w takim przypadku regeneracji w profesjonalnym zakładzie TurboService Pawlik ASO Bosch Diesle Service.

Istnieje jeszcze jeden rodzaj doładowania silników, czyli sprężarka typu Comprex, której praca polega na bezpośrednie przekazanie energii spalin do sprężania powietrza przy wykorzystaniu zjawisk falowych. Nie jest to jednak często spotykany system, który znalazł się w tylko dwóch seryjnie produkowanych modelach: Oplu Senator z silnikiem 2.3D oraz produkowanej w latach 1992-1997 IV generacji Mazdy 626, także w silniku wysokoprężnym, o pojemności dwóch litrów.

Regeneracja turbosprężarek dla miast Warszawa, Łódź, Wrocław, Poznań, Kielce, Kraków, Katowice, Opole, Bielsko Biała.
Naprawa turbosprężarek Częstochowa, Białystok, Olsztyn, Gdańsk, Gdynia, Szczecin, Grudziądz, Gorzów Wielkopolski.
Testy turbosprężarek Piła, Suwałki, Elbląg, Ełk, Siedlce, Radom, Mielec, Rzeszów.
Czyszczenie turbosprężarek Lublin, Tarnów, Zielona Góra, Bydgoszcz, Legnica, Krosno, Kalisz, Rybnik, Gliwice.
Turbosprężarki Nowy Sącz, Tychy, Jelenia Góra, Nysa, Stargard Szczeciński, Wałbrzych, Koszalin, Starachowice.