Turbodziura - przyczyny
Podejrzewasz, że u Ciebie występuje turbodziura? Przyczyny jej występowania leżą w braku połączenia wirnika z silnikiem spalinowym, który nabiera rozpędu dopiero po uzyskaniu odpowiedniej dawki spalin. Wymagana prędkość wirnikowa w dużej mierze jest uzależniona od obciążenia silnika i jego osiąganych obrotów, a te często są połowiczne. W pojazdach osobowych turbodziura jest odczuwalna przede wszystkim na niskich obrotach silnika. Wirnik w takiej sytuacji nie kręci się wystarczająco szybko, a panujące w układzie ciśnienie doładowania jest niewystarczające, aby uzyskać turbo przyspieszenie. Turbodziura 1.9 TDI jest zjawiskiem, które może doświadczyć jedynie posiadacz układu turbodoładowania i stanowi niepożądany efekt zwłoki w działaniu turbosprężarki. Opóźniona reakcja na przyspieszenie wpływa na dynamikę jazdy, a także na ekonomiczność spalania. W momencie trwania turbodziury paliwo nie jest w pełni wykorzystywane, co zwiększa jego zużycie i emisje spalin do atmosfery.
Jak pozbyć się turbodziury?
Podejmując się działania, jakim jest likwidacja turbodziury, najskuteczniejszą metodą będzie montaż turbosprężarki o zmiennej geometrii. Turbosprężarka ze zmienną geometrią dzięki występującej kierownicy turbiny i możliwości zmiany kąta łopatek kierujących przepływem spalin, w sposób skuteczny doprowadza do rozpędu wirnika, poprzez maksymalne wykorzystanie wszystkich spalin. W efekcie otrzymujemy wymagane rozpędzenie wirnika, bez obowiązku wprowadzenia w wysokie obroty silnika samochodowego. Jeżeli więc zastanawiasz się, jak pozbyć się turbodziury w swoim pojeździe, to warto zdecydować się na zmienną geometrię łopatek turbiny. Biegła zmiana pozycji łopatek pod określonym kątem pozwoli ograniczyć opóźnienia termosprężarki na wciśnięciu pedału gazu i uzyskać sprawne przyspieszenia pojazdu. W przypadku samochodów wyczynowych likwidacja turbodziury jest możliwe poprzez zastosowanie systemu ALS. System ten opiera się na podtrzymaniu cienienia doładowania poprzez dawkowanie powietrza i paliwa do wydechu, przed występującą turbiną. Gdy dochodzi do zamknięcia przepustnicy miszmasz paliwowo-powietrzny spala się w sposób właściwy, co finalnie przyczynia się do utrzymywania wymaganej prędkości i zminimalizowaniu opóźnienia we włączeniu się turbosprężarki.
Dodaj komentarz

Komentarze
Turbodziura jest to uszkodzenie turbosprężarki, które może prowadzić do jej awarii. Istnieje wiele przyczyn powstawania turbodziury, w tym:
Niedoświadczeni kierowcy, którzy nie przestrzegają instrukcji producenta dotyczących pracy silnika.
Nieprawidłowa eksploatacja: przegrzanie silnika, jazda z niskim poziomem oleju silnikowego, nieodpowiednie paliwo.
Niedoskonałości konstrukcyjne: wady fabryczne, niska jakość materiałów.
Zanieczyszczenie: zanieczyszczenie oleju silnikowego, zanieczyszczenie powietrza dolotowego.
Zużycie: naturalne zużycie turbosprężarki po długim okresie użytkowania.
Nieprawidłowe lub brak serwisowania: brak wymiany oleju, filtrów, nieregularne przeglądy.
Aby uniknąć turbodziury, ważne jest regularne serwisowanie pojazdu i przestrzeganie instrukcji producenta dotyczących eksploatacji silnika.