Podejrzewasz, że u Ciebie występuje turbodziura? Przyczyny jej występowania leżą w braku połączenia wirnika z silnikiem spalinowym, który nabiera rozpędu dopiero po uzyskaniu odpowiedniej dawki spalin. Wymagana prędkość wirnikowa w dużej mierze jest uzależniona od obciążenia silnika i jego osiąganych obrotów, a te często są połowiczne. W pojazdach osobowych turbodziura jest odczuwalna przede wszystkim na niskich obrotach silnika. Wirnik w takiej sytuacji nie kręci się wystarczająco szybko, a panujące w układzie ciśnienie doładowania jest niewystarczające, aby uzyskać turbo przyspieszenie. Turbodziura 1.9 TDI jest zjawiskiem, które może doświadczyć jedynie posiadacz układu turbodoładowania i stanowi niepożądany efekt zwłoki w działaniu turbosprężarki. Opóźniona reakcja na przyspieszenie wpływa na dynamikę jazdy, a także na ekonomiczność spalania. W momencie trwania turbodziury paliwo nie jest w pełni wykorzystywane, co zwiększa jego zużycie i emisje spalin do atmosfery.
Jak pozbyć się turbodziury?
Podejmując się działania, jakim jest likwidacja turbodziury, najskuteczniejszą metodą będzie montaż turbosprężarki o zmiennej geometrii. Turbosprężarka ze zmienną geometrią dzięki występującej kierownicy turbiny i możliwości zmiany kąta łopatek kierujących przepływem spalin, w sposób skuteczny doprowadza do rozpędu wirnika, poprzez maksymalne wykorzystanie wszystkich spalin. W efekcie otrzymujemy wymagane rozpędzenie wirnika, bez obowiązku wprowadzenia w wysokie obroty silnika samochodowego. Jeżeli więc zastanawiasz się, jak pozbyć się turbodziury w swoim pojeździe, to warto zdecydować się na zmienną geometrię łopatek turbiny. Biegła zmiana pozycji łopatek pod określonym kątem pozwoli ograniczyć opóźnienia termosprężarki na wciśnięciu pedału gazu i uzyskać sprawne przyspieszenia pojazdu. W przypadku samochodów wyczynowych likwidacja turbodziury jest możliwe poprzez zastosowanie systemu ALS. System ten opiera się na podtrzymaniu cienienia doładowania poprzez dawkowanie powietrza i paliwa do wydechu, przed występującą turbiną. Gdy dochodzi do zamknięcia przepustnicy miszmasz paliwowo-powietrzny spala się w sposób właściwy, co finalnie przyczynia się do utrzymywania wymaganej prędkości i zminimalizowaniu opóźnienia we włączeniu się turbosprężarki.
Dodaj komentarz
Dowiedz się więcej
O turbosprężarkach i ich naprawie
Bosch
Diesel
Service Pawlik
Autoryzowana, specjalistyczna pracownia regeneracji i naprawy turbosprężarek. Regenerujemy turbosprężarki na terenie całego kraju
Autoryzowany warsztat Melett
Turbosprężarki Garrett, Melett, BorgWarner, IHI, Honeywell, Hitachi, Toyota, Holset, Mitsubishi
Komentarze