Localizations image

Jak wygląda turbosprężarka ze zmienną geometrią?

Czas przeczytania tekstu: 3 minuty
Oceń:
/ Aktualna ocena: 4.90

Jak wygląda turbosprężarka ze zmienną geometrią, czy potrafimy na to pytanie odpowiedzieć bez problemu? Zmienna geometria turbiny lub zmienna geometria łopatek, ponieważ z takim określeniem również możemy się spotkać, to nic innego, jak modyfikacja położenia poszczególnych elementów, które składają się na maszynę wirnikową. Na rynku motoryzacyjnym technologia zmiennej geometrii łopatek określana jest, jako - VGT bądź VTG. Skrót VTG  z języka angielskiego to Variable Geometry Turbocharger, natomiast z języka niemieckiego - Variable Turbinen Geometrie. Oba skróty odnoszą się do zmiennej geometrii turbiny. Jaki efekt daje zastosowanie turbosprężarki ze zmienną geometrią? Rozwianie wszelkich wątpliwości nastąpi w poniższym artykule.

 

Turbina ze zmienną geometrią
Jak wygląda turbosprężarka ze zmienną geometrią?

 

Czy wiesz, jak wygląda budowa turbosprężarki ze zmienną geometrią?

Zamieszczenie turbiny w samochodzie osobowym to główny i najpopularniejszy sposób na zwiększenie pracy naszego silnika. Co za tym idzie? Turbo przyspieszenie. W maszynie wirnikowej za taki stan rzeczy odpowiada ulokowanie na wspólnym wale turbiny oraz sprężarki. Oba te elementy posiadają wirnik, który w części gorącej odpowiada za usuwanie spalin z silnika, natomiast w części zimnej - za transport sprężanego powietrza. Spaliny wydobywające się z kolektora wydechowego wprawiają w ruch wirnik turbiny oraz wirnik sprężarki, która przekierowuje masy powietrza, przez kolektor dolotowy do silnika. Tak klasycznie wyglądająca i działająca turbina ma swoje minusy. Do jednego z nich zaliczymy efekt turbodziury - maszyna wirnikowa działa z pewnego rodzaju opóźnieniem. Dlatego stojąc przed wyborem: turbina ze zmienną geometrią czy bez, bardziej opowiadać się będziemy za opcją turbiny VTG. Czym charakteryzuje się taki rodzaj turbosprężarki? Innowacji nie został poddany wirnik turbiny, który zazwyczaj występuje w określonym rozmiarze i kształcie. Zmienna geometria nastąpiła poprzez przekształcenia kąta nachylenia łopatek. Kąt ten jest poddawany zmianom, dzięki siłownikowi pneumatycznemu poruszającemu pierścień, do którego są ulokowane łopatki. Siłownik jest wprawiany w ruch poprzez ciśnienie z kolektora dolotowego. Ustawienie łopatek jest więc uwarunkowane od ilości spalin. Przy zastosowaniu zmiennej geometrii turbiny, zasada jej działania jest możliwa do przyswojenia. Podczas pracy silnika na niewielkich obrotach, łopatki kierownicy mają pozycję, która uniemożliwi przepływ spalin, przy okazji zwiększając ich prędkość. Przy niewielkiej ilości gazów, wirnik jest pobudzany do działania, aby rozpocząć napęd wirnika sprężarki. Podczas wzrostu obrotów silnika, łopatki są ustawione w pozycji umożliwiającej zwiększenie dopływu spalin, zmniejszając przy okazji ciśnienie gazów, które odpowiada za napędzanie wirnika turbiny. Wprowadzenie do użytku turbosprężarki o zmiennej geometrii pozwoliło uzyskać zwiększoną pracę silnika, zwiększenie jego wydajności, również w sytuacji pracy na niskich obrotach. Auto uzyskuje konkretne przyspieszenie. Nie występuje efekt turbo dziury, a reakcja na efekt po naciśnięciu pedału gazu jest mocniejsza.

 

Budowa turbiny ze zmienną geometrią
Czy wiesz, jak wygląda budowa turbosprężarki ze zmienną geometrią?

 


Naprawa turbosprężarki ze zmienną geometrią – tylko w serwisie Bosch Car Service

Zasadniczą wadą, która często dotyka turbosprężarkę o zmiennej geometrii, jest jej większe narażenie na uszkodzenia. Osad pojawiający się na ścianach łopatek, może spowodować zatkanie kierującego nimi pierścienia, powodując zablokowanie transportu powierza. Taka bariera może doprowadzić do zmniejszenia przepływu powietrza, przy nagłym zwiększeniu ciśnienia doładowania. Co czynić, gdy taki rodzaj awarii dotknie zmienną geometrię turbiny? Naprawa musi odbyć się tylko i wyłącznie w autoryzowanym serwisie Bosch Car Service. Tylko profesjonalne ręce specjalistów będą w stanie poradzić sobie z usterką na takim poziomie. Po czym poznać uszkodzenie maszyny wirnikowej? Co możemy zrobić, gdy podczas jazdy padła zmienna geometria turbiny? Objawy towarzyszące awarii są w bardzo łatwy sposób rozpoznawalne. Koszt regeneracji turbosprężarek o zmiennej geometrii jest dość kosztowny. Dlatego ważne jest, aby maszyna wirnikowa dostała się, jak najszybciej, w ręce mechaników, aby nie dopuścić do kolejnych usterek, wynikających z naszego opieszałego podejścia do problemu.

 

Turbina ze zmienną geometrią i jej naprawa w serwisie Bosch Car Service
Naprawa turbosprężarki ze zmienną geometrią - tylko w serwisie Bosch Car Service

 

Dodaj komentarz

Loader
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.
Turbosprężarki Bydgoszcz 12 października 2018

Turbosprężarki Bydgoszcz

TURBOSPRĘŻARKI BYDGOSZCZ | naprawa turbin – Melett AUTORYZOWANY WARSZTAT –...

Usterki turbosprężarki - eksploatacja, uszkodzenia, diagnostyka 02 października 2018

Usterki turbosprężarki - eksploatacja, uszkodzenia, diagnostyka

Jakie typowe usterki dotykają turbosprężarki samochodowe w nowoczesnych dieslach?...

Jaki jest koszt regeneracji turbosprężarki? 02 października 2018

Jaki jest koszt regeneracji turbosprężarki?

Wymagania, jakie musi spełniać konstrukcja turbosprężarek. Najważniejsze...

Phone icon
Zadzwoń i sprawdź +48 609 707 060
Call icon

Zadzwoń do nas:

+48609707060
lub

Zostaw nam swój numer

Nr loader
Wpisz poprawny numer
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Korzystanie z naszego serwisu internetowego bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności. RODO