
W naszej ofercie znajdziesz turbosprężarki:
- nowe
- regenerowane
- używane z gwarancją
regeneruj
turbosprężarkę
Dla wielu posiadaczy układu turbodoładowania znana jest turbo dziura - co to jest za zjawisko? Inaczej mówiąc to spowolnione działanie turbosprężarki, jakie odczuwa kierowca samochodu w trakcie przyspieszenia, czyli po „dodaniu gazu”. Czym jest spowodowana ta słabość turbiny? Opóźniona reakcja urządzenia turbo na uzyskanie prędkości wynika z braku połączenia mechanicznego wirnika turbiny z silnikiem samochodowym. Wprawnie w ruch wirnika turbosprężarki polega na występowaniu mas powietrza pod określonym ciśnieniem. Takie wartości często są uwarunkowane od osadzonego w Twoim aucie silnika oraz jego obciążenia. Efekt turbo dziury występuje również, jako efekt działań kierującego pojazdem. Dzieje się tak w przypadku redukcji biegu na mniejszy czy podczas zahamowania. Następuje zamknięcie przepustnicy w dolocie, w wyniku czego pozbawiony spalin wirnik turbosprężarki znacznie zmniejsza swoje obroty. Gdy chcemy ponownie „wcisnąć gaz” przepustnica przybiera pozycję otwartą z zamiarem powtórnego rozpędzenia wirnika. Ilość czasu, która jest wymagana do uzyskania ponownej prędkości jest właśnie efektem turbo dziury. Jeżeli jesteś posiadaczem automatycznej skrzyni biegów to zjawisko turbo dziury może być dla Ciebie mylone ze zwłoką przekładni, ponieważ ona także jest połączona z silnikiem samochodowym, szczególnie jeśli chodzi o przekładnie dwusprzęgłowe.

Jak pozbyć się turbo dziury?
Na pewno wielu producentów turbosprężarek stawiali sobie za cel działanie, jakim jest likwidacja turbo dziury. Chcąc, aby dynamizm jazdy nastąpił od razu, bez czekania na obudzenie się turbosprężarki oraz żeby spalanie było efektywne, bez zbędnej nadwyżki. Jednak całkowita eliminacja zjawiska turbo dziury jest nieosiągalna. Jeżeli samochód działa na małych obrotach, to ciężko jest uzyskać taką moc, aby sprawnie rozpędzić wirnik turbiny. Zmagasz się ze zjawiskiem, jakim jest turbo dziura, jak zlikwidować tę mozolną dynamikę turbiny? Można zastosować zarówno Twin turbo, jak i Bi turbo, czyli układy doładowania nie jedną, a dwoma turbosprężarkami. Te dwa rodzaje doładowania (sekwencyjne i równoległe) różnią się od siebie przede wszystkim formą pracy, jaką wykonują. Twin turbo to obecność mniejszej i większej turbosprężarki, które działają w sposób sekwencyjny, natomiast Bi turbo to dwie identyczne turbosprężarki, które działają równolegle w silnikach o minimum czterech cylindrach. Jednak do tej pory zastosowanie zmiennej geometrii turbosprężarki (VTG) jest najlepszą opcją zniwelowania turbo dziury. Występujące łopatki koła turbiny są tak sterowane, aby ich ułożenie mogło wykorzystać jak najefektywniej wszystkie spaliny transportowane w kierunku wirnika turbosprężarki. Finalnie silnik samochodowy uzyskuje bezpośredni power jazdy po wciśnięciu pedału gazu, dzięki uzyskaniu maksymalnego rozpędu wirnika turbosprężarki.

Dodaj komentarz
Dowiedz się więcej
O turbosprężarkach i ich naprawie

Bosch
Diesel
Service Pawlik
Autoryzowana, specjalistyczna pracownia regeneracji i naprawy turbosprężarek. Regenerujemy turbosprężarki na terenie całego kraju
Autoryzowany warsztat Melett
Turbosprężarki Garrett, Melett, BorgWarner, IHI, Honeywell, Hitachi, Toyota, Holset, Mitsubishi

Komentarze