Co to jest turbina?
Mamy dla Ciebie ponad 3000 dostępnych turbosprężarek! | ||
---|---|---|
Cena: Regeneracja turbosprężarki |
od 289 zł (netto) | |
Turbina po regeneracji | od 500 zł | |
Nowa turbosprężarka | od 900 zł | |
Czas realizacji | 24 - 48 h | |
Gwarancja | 2 lata bez limitu kilometrów | |
Stan | dostępne |
W naszej ofercie znajdziesz turbosprężarki:
- nowe
- regenerowane
- używane z gwarancją
Turbina, inaczej turbosprężarka to maszyna wirnikowa, która składa się z turbiny i sprężarki osadzonych na wspólnym wale. Służy ona do doładowania silnika spalinowego, czyli zwiększa jego sprawność i moc przez wtłoczenie dodatkowego powietrza do komory spalania. Lepsze osiągi wynikają z tego, że sprężarka jest w stanie podać więcej powietrza do komory spalania, niż jest w stanie to zrobić ciśnienie atmosferyczne. Turbosprężarka składa się z dwóch głównych części z tzw. części gorącej – turbiny oraz części zimnej, czyli sprężarki. Turbina jest napędzana gazami wylotowymi z silnika, które następnie wprawiają ruch wirnika sprężarki sprężającej powietrze przed dostarczeniem go do silnika.
Jak działa turbosprężarka i po co jest w samochodzie? - Do czego służy turbina w samochodzie
Działanie turbosprężarki jest proste – napędzają ją gazy wylotowe silnika spalinowego, które przepływają przez wirnik turbiny, a następnie są wydalane przez układ wydechowy, który z kolei spręża powietrze wpadające przez dolot i filtr. Urządzenie turbo stosuje się pośrednio w celu zwiększenia mocy silnika spalinowego. Realizowane jest to przez zwiększenie ilości powietrza, trafiającego w danej jednostce czasu do cylindrów. Paliwo można dostarczyć silnikowi w dowolnej ilości, problemem jest jedynie doprowadzenie odpowiednio dużej ilości tlenu – co jest celem stosowania turbosprężarki. Dzięki doprowadzeniu większej ilości powietrza do silnika efektami pośrednimi będą: zmiana kształtu charakterystyki jednostki napędowej, redukcja emisji substancji szkodliwych, a także zmniejszone zużycie paliwa.
1. Zasada działania turbosprężarki - Turbina a turbosprężarka
Turbosprężarka to urządzenie składające się z turbiny i sprężarki, których wirniki są sztywno połączone wspólnym wałem. Skompresowane powietrze, wyrzucone przez sprężarkę zostaje ochłodzone przez chłodnicę i wprowadzone do komory spalania. Następnie podane przez wtrysk paliwo w połączeniu z zimnym powietrzem, które podane zostało pod odpowiednim ciśnieniem, nadaje energii tłokowi, który powoduje pracę silnika. Wtedy, w wyniku spalania się paliwa spaliny wydostają się z komory i zostają zassane oraz pod ciśnieniem wyrzucone do kolektora wydechowego przez gorącą część turbosprężarki – turbinę.
2. Budowa turbiny – Turbosprężarki – Turbosprężarka
Turbosprężarka to tak naprawdę dwa elementy: turbina, inaczej tzw. strona gorąca oraz sprężarka – strona zimna. Strona gorąca często nazywana stroną wydechową, ze względu na wysokie temperatury jej elementy muszą być wykonane z materiałów charakteryzujących się dużą żaroodpornością – to w tym elemencie uwalniana jest energia ze spalin, która napędza sprężarkę. Strona zimna urządzenia turbo składa się z koła i obudowy, a w niektórych rozwiązaniach zaworu upustowego – poprzez prędkość obrotową koła zasysane jest powietrze, które w następnej kolejności przez obudowę kompresora wypychane jest do intecoolera. Wałek turbosprężarki jest osadzony w korpusie środkowym, w którym znajdują się łożyska – najczęściej łożyska ślizgowe.
3. Turbina: problem czy atut? - Turbina samochodowa
Dzięki turbosprężarce użytkownik czerpie więcej korzyści, ciesząc się lepszymi osiągami samochodu – dopóki działa ona prawidłowo, ponieważ gdy zaczyna szwankować, pojawia się widmo sporych wydatków. Według konstruktorów urządzenie turbo powinno wystarczyć na całą żywotność silnika, jednak w praktyce rzadko tak bywa, a niejednokrotnie turbina nadaje się do naprawy już po przejechaniu kilkudziesięciu tysięcy kilometrów. Przyczyną przedwczesnego zużycia turbosprężarki są błędy konstrukcyjne, ale najczęściej doprowadza do tego użytkownik nieprzestrzegający odpowiednich zasad eksploatacji silników z takim doładowaniem.
Równie często bywa też tak, że nie tylko kierowcy, ale także pracownicy warsztatów wykazują się brakiem elementarnej wiedzy na temat prawdziwych powodów awarii turbin – mówiąc wprost: usuwają skutki awarii, a nie przyczyny. Znajomość dokładnej budowy turbosprężarki przeciętnemu użytkownikowi samochodu nie jest potrzebna, jednak dobrze jest znać same podstawy jej współpracy z silnikiem, aby lepiej rozumieć konieczność m.in. ostrożnego rozruchu i wyłączenia silnika.
Dodaj komentarz
Wybierz swoje województwo
Filmy
- Alfa Romeo
- Alpina
- Audi
- Bentley Continental
- BMW
- Cadillac
- Chevrolet
- Chrysler
- Citroen
- Dacia
- Daewoo
- Dodge
- Ferrari
- Fiat
- Ford
- Honda
- Hyundai
- Infiniti
- Isuzu
- Iveco
- Jaguar
- Jeep
- Kia
- Lancia
- Land Rover
- Lexus
- Luxgen
- Maserati
- Mazda
- McLaren
- Mercedes
- Mini
- Mitsubishi
- Nissan
- Opel
- Peugeot
- Pontiac
- Porsche
- Renault
- Rolls Royce
- Rover
- Saab
- Seat
- Skoda
- Smart
- SsangYong
- Subaru
- Suzuki
- TATA
- Toyota
- Volkswagen
- Volvo
Miasta
- Cena turbin
- Cena turbiny
- Cena turbo
- Cena turbosprężarek
- Cena turbosprężarki
- Cennik turbin
- Cennik turbiny
- Cennik turbo
- Cennik turbosprężarek
- Cennik turbosprężarki
- Czyszczenie turbin
- Czyszczenie turbiny
- Czyszczenie turbo
- Czyszczenie turbosprężarek
- Czyszczenie turbosprężarki
- Demontaż turbin
- Demontaż turbiny
- Demontaż turbo
- Demontaż turbosprężarek
- Demontaż turbosprężarki
- Diagnostyka turbin
- Diagnostyka turbiny
- Diagnostyka turbo
- Diagnostyka turbosprężarek
- Diagnostyka turbosprężarki
- Koszt turbin
- Koszt turbiny
- Koszt turbo
- Koszt turbosprężarek
- Koszt turbosprężarki
- Montaż turbin
- Montaż turbiny
- Montaż turbo
- Montaż turbosprężarek
- Montaż turbosprężarki
- Naprawa turbin
- Naprawa turbiny
- Naprawa turbo
- Naprawa turbosprężarek
- Naprawa turbosprężarki
- Nowa turbina
- Nowa turbosprężarka
- Nowe turbiny
- Nowe turbo
- Nowe turbosprężarki
- Regeneracja turbin
- Regeneracja turbiny
- Regeneracja turbo
- Regeneracja turbosprężarek
- Regeneracja turbosprężarki
- Remont turbin
- Remont turbiny
- Remont turbo
- Remont turbosprężarek
- Remont turbosprężarki
- Serwis turbin
- Serwis turbiny
- Serwis turbo
- Serwis turbosprężarek
- Serwis turbosprężarki
- Wymiana turbin
- Wymiana turbiny
- Wymiana turbo
- Wymiana turbosprężarek
- Wymiana turbosprężarki
- Wyważanie turbin
- Wyważanie turbiny
- Wyważanie turbo
- Wyważanie turbosprężarek
Komentarze
Turbosprężarka to podzespół, który jest zainstalowany w silnikach spalinowych i służy do zwiększania mocy silnika poprzez dostarczanie dodatkowego powietrza do komory spalania. Składa się ona z dwóch części - turbiny oraz sprężarki. Turbina jest napędzana przez wydechowy gaz silnika, który obraca się wokół osi i napędza sprężarkę powietrza, która z kolei dostarcza dodatkowe powietrze do komory spalania. Dzięki temu, że silnik otrzymuje więcej powietrza, jest w stanie spalić więcej paliwa, co przekłada się na większą moc i moment obrotowy. Dzięki temu samochód jest w stanie osiągnąć większą prędkość oraz przyspieszać szybciej. Turbosprężarka jest bardzo popularnym rozwiązaniem w nowoczesnych silnikach samochodowych, ponieważ pozwala na zwiększenie mocy silnika bez konieczności zwiększania pojemności jednostki napędowej, co z kolei pozwala na oszczędność paliwa.