
W naszej ofercie znajdziesz turbosprężarki:
- nowe
- regenerowane
- używane z gwarancją
regeneruj
turbosprężarkę
Do naszej pracowni, która może poszczycić się autoryzacją światowej klasy producenta części do turbosprężarek, jakim jest Melett, trafiają często Klienci skarżący się na to, że w ich samochodzie największy problem sprawia zacinająca się turbina 1.9 TDI lub turbosprężarka z samochodu reprezentującego inną wersję turbodoładowanego silnika. Na początku pragniemy uściślić pewien bardzo istotny fakt, gdyż to nie turbosprężarka się zacina, a awarii tego typu mogą ulec jedynie poszczególne jej elementy. To uogólnienie stosowane zarówno przez kierowców, jak i mechaników, przyjęło się w potocznych rozmowach, tymczasem uspokajamy – cała turbina nie może się zaciąć. Co sprawia, że wydaje się nam, że turbina się zacina lub że turbo się zawiesza? Szczegóły na ten istotny, dotyczący turbosprężarek temat zawarliśmy w kolejnych częściach opracowanego przez nas artykułu.

Co można opisać jako przycinanie się turbiny?
Określeniem, które zawarliśmy w tytule niniejszego artykułu, kierowcy bądź mechanicy samochodowi opisują niekiedy problem, w którym dominuje zacinająca się zmienna geometria turbiny. Podkreślamy, że nie warto generalizować tego uszkodzenia do zacinania się całego turbo, ponieważ jest to po prostu nierealne. O zacinaniu turbosprężarki w silniku benzynowym lub jednostce napędowej Diesla mówi się także wówczas, gdy turbosprężarka nie ładuje lub przeładowuje. Wtedy to właśnie występują zazwyczaj objawy sprowadzające się do utrudnionego rozruchu samochodu, problemów z generowaniem wysokich prędkości obrotowych bądź charakterystyczny hałas dobiegający spod maski i znaczne zadymienie wydobywające się z rury wydechowej. Współwystępowanie tego typu objawów powinno skłonić rozsądnego i odpowiedzialnego kierowcę do zdiagnozowania nie tylko turbosprężarki, ale i innych kluczowych układów i elementów w pojeździe, ponieważ winowajcą w gruncie rzeczy może okazać się wadliwy zawór EGR, czujnik ciśnienia doładowania, układ wtryskowy bądź występowanie nieszczelności układu dolotowego. W celu wykrycia przyczyn awarii uniemożliwiającej normalne i bezpieczne użytkowanie naszego samochodu warto zatem udać się do takiego serwisu, w którym specjaliści wiedzą nie tylko to, jak sprawdzić, czy turbina jest sprawna, ale także, w jaki sposób zweryfikować prawidłowość działania innych modułów kluczowych dla pracy samochodu. Przeprowadzenie tego typu konsultacji zalecamy jak najwcześniej, ponieważ jazda z uszkodzoną turbiną lub z jakimkolwiek innym działającym niewłaściwie podzespołem może okazać się nie tylko poważnym problemem i zagrożeniem, ale i wydatkiem. W momencie, gdy tylko usłyszysz odmienny od znajomego poświstywania dźwięk uszkodzonej turbiny, a także, gdy zauważysz, że pojazd, potocznie mówiąc, dłużej się zbiera, zacznij jak najszybciej poszukiwać sprawdzonego miejsca, gdzie specjaliści zdiagnozują, a następnie przywrócą do pełnej sprawności turbosprężarkę z Twojego samochodu. W tysiącach nadsyłanych do nas turbo często dostrzegamy, że dominujące przyczyny zapiekania się turbiny tkwią w zmiennej geometrii, która może ulec zacięciu. Tego typu zacięcie zmiennej geometrii zazwyczaj poprzedzone jest narastającym stopniowo ograniczeniem zakresu ruchu łopatek turbo. Bezpośrednią przyczyną tej sytuacji jest gromadzący się w pobliżu łopatek nagar, chociaż przyjęty przez kierowcę styl jazdy pozbawiony dynamiki i pokonywania dłuższych dystansów też robi swoje. Jeżeli zatem uznasz, że w Twoim samochodzie pracuje zatarta turbina, objawy będą wynikiem właśnie zablokowania łopatek, o ile Twoje turbo posiada zmienną geometrię, lub też będą stanowić oznakę przeładowania czy też niewystarczającego doładowania. Kiedy warto zacząć się zastanawiać nad tym, co tak naprawdę dzieje się z turbo? Im szybciej zareagujemy na objawy turbosprężarki, tym szybciej i zazwyczaj taniej zostanie ona naprawiona bądź zregenerowana. O tym, że szybko decydujemy się na sprawdzenie turbosprężarki, jej wymianę lub regenerację bądź na samo czyszczenie geometrii turbiny, bardzo często decyduje przejście jednostki napędowej w tryb awaryjny, ponieważ jest to objaw uniemożliwiający korzystanie z samochodu. Niestety, kierowcy z reguły nie podejmują tak zdecydowanych działań, gdy objawem jest „tylko” głośna praca turbosprężarki samochodowej lub zadymienie z rury wydechowej. Do szybszej wizyty w serwisie jest w stanie ich skłonić także pogorszenie osiągów samochodu i jest to na chwilę obecną bardzo oczywisty fakt, gdyż współcześnie samochody mają zapewniać nam nie tylko możliwość przemieszczania się z miejsca na miejsce, ale także poczucie komfortu i bezpieczeństwa podczas jazdy.

Przyczyny nieprawidłowej pracy turbosprężarki
Do naszego serwisu trafiają także kierowcy, którzy niejednokrotnie zastosowali jakiś dodatek do paliwa czyszczący turbinę, jednakże jego użycie nie przyniosło oczekiwanych efektów. Dlaczego mogło się tak stać, skoro producent zapewniał, że po użyciu preparatu turbo będzie działało tak, jak nowe? Przyczyn w gruncie rzeczy może być kilka. Po pierwsze, potocznie mówiąc zacinająca się turbina, objawy mogła dawać takie, które wynikały z występowania w jej budowie uszkodzeń o charakterze mechanicznym, a na tego typu usterki nie pomoże przecież nawet najlepszy lub najdroższy środek do czyszczenia turbo. Po drugie, mogło dojść do sytuacji, w której turbosprężarka faktycznie była zanieczyszczona, jednakże jej zabrudzenia były zbyt duże, by dało się je usunąć bez demontażu podzespołu. Wówczas warto przestać inwestować w dostępne na rynku preparaty do czyszczenia turbosprężarek samochodowych, a zamiast tego skontaktować się z ASO Bosch Service Pawlik, gdzie dzięki zastosowaniu wysokiej klasy specjalistycznych urządzeń, turbo zostanie zdiagnozowane w kompleksowy i rzetelny sposób. Aby do takiej sytuacji nie doszło przedwcześnie, warto wiedzieć, jak dbać o silnik benzynowy turbiną oraz jak postępować turbodoładowanym dieslem, co w prosty sposób opisaliśmy w naszych poprzednich artykułach. Problemy opisywane jako zacinająca się turbosprężarka 1.9 TDI, a także zacinająca się turbina z każdego innego modelu samochodu, zazwyczaj mają swe źródło w występowaniu innych uszkodzeń, nieprawidłowości czy też zużycia eksploatacyjnego poszczególnych elementów pojazdu. Warto tutaj wymienić nieumiejętne użytkowanie turbodoładowanego pojazdu, ponieważ podczas bardzo spokojnej jazdy zmienna geometria turbosprężarki nawet nie ma szans na realizowanie pracy w pełnym zakresie. W opisywanej w niniejszym artykule kwestii jako równie istotne możemy podkreślić częste wymiany oleju silnikowego oraz filtrów, ponieważ zaniedbania w tym zakresie prowadzą do powstawania nagarów. Niska jakość paliwa także się do tego przyczynia, dlatego też podkreślamy, że nie warto oszczędzać stosunkowo niewielkich kwot na tego typu kwestiach, ponieważ może to doprowadzić do konieczności podjęcia poważnego wydatku na naprawę rozległej awarii turbo, układu wtryskowego czy silnika. Określane dość ogólnie i nie do końca merytorycznie poprawnie zacinające się turbo może mieć wiele przyczyn, które z łatwością zdiagnozują specjaliści z Bosch Service Pawlik. Dzięki wyposażeniu autoryzowanych pracowni w najwyższe jakości narzędzia są oni w stanie określić powód awarii turbo, a następnie skutecznie wyeliminować ową przyczynę na drodze regeneracji lub innego rodzaju naprawy turbosprężarki samochodowej, którą przecież nie zawsze trzeba wymieniać na fabrycznie nowy, kosztowny podzespół.

Dodaj komentarz
Dowiedz się więcej
O turbosprężarkach i ich naprawie

Bosch
Diesel
Service Pawlik
Autoryzowana, specjalistyczna pracownia regeneracji i naprawy turbosprężarek. Regenerujemy turbosprężarki na terenie całego kraju
Autoryzowany warsztat Melett
Turbosprężarki Garrett, Melett, BorgWarner, IHI, Honeywell, Hitachi, Toyota, Holset, Mitsubishi

Komentarze