Localizations image

Regeneracja

Regeneracja

Zalety oraz wady turbosprężarek oraz ich regeneracja

Turbosprężarka, czyli innymi słowy układ doładowujący silnik spalinowy, należy do elementów eksploatacyjnych w samochodzie, co oznacza, że co jakiś czas musi być wymieniany, naprawiany, ponieważ zużywa się. Turbina zbudowana jest z dwóch wirników osadzonych na wspólnym wale bez przekładni, poruszającym się na łożysku ślizgowym. Dzieli się na część ciepłą gdzie pracuje turbina oraz zimną gdzie pracuje sprężarka. Nazwa jest co prawda nieco myląca, gdyż odpowiedniejszym byłoby użycie nazw bardzo gorąca i nieco mniej gorąca, ponieważ temperatura ze strony gdzie dostarczane są spaliny, podczas forsownej jazdy sięga ponad 1000 stopni, a temperatura powietrza części chłodnej natomiast, bez intercoolera przekracza 100 stopni. Jeśli dodamy do tego, iż turbina kręci się z prędkością nawet ponad 200 tysięcy obrotów na minutę, można przyznać, że warunki pracy są wymagające, precyzja wykonania musi być idealna, tak konstrukcji, jak i wyważenia elementów, jakiekolwiek odchylenie od osi, wywołałoby niebezpieczne bicia, prowadzące najprawdopodobniej do zaczepienia łopatkami o korpus, a co za tym idzie ich wyłamanie i zniszczenie. Teoretycznie turbina przygotowana jest w ten sposób, by „przeżyć” silnik, niemniej jednak jest to jedynie teoria, uszkodzić turbinę jest bardzo łatwo, a wymiana na nową jest bardzo kosztowna. Fabrycznie nowe, oryginalne części, cenowo zaczynają się od około 3500 złotych, biorąc pod uwagę w jak newralgicznym punkcie przyszło im pracować, jest to dość sporo, ponieważ jak już wspomniano podzespół się zużywa.

Turbosprężarka rozłożona na części pierwsze po regeneracji
Turbosprężarka rozłożona na części pierwsze
po regeneracji

Na szczęście nasze i naszych portfeli, turbinę można regenerować i jest to o wiele tańsze rozwiązanie. Cena takiej usługi bardzo się waha, zależnie od wielu kwestii. Pierwszym bardzo ważnym czynnikiem jest czy zdecydujemy się na oryginalne części producenta czy na tańsze zamienniki. Zaręczam, odpowiedzialny wybór w tej kwestii, nawet jeśli nie zagwarantuje, to zwiększy szansę na spokojną eksploatację. Żeby daleko nie szukać, nieszczelność wywołana niedopasowanym uszczelnieniem dynamicznym spowoduje przedostanie się oleju silnikowego do komory spalania w silniku a w następstwie jego rozbieganie. Niedopasowany wirnik zaczepia o korpus, sprężarka powoduje wzrost temperatury pracy, wiele jest takich mankamentów, które mogą powstać przez nieodpowiednio dobrane tańsze zamienniki. Stąd też warto zainwestować podczas regeneracji turbodoładowania w oryginalne części. Koszt zwiększy się nieznacznie, bezstresowa jazda jest o wiele cenniejsza. Sam proces regeneracji rozpoczyna się już od 400 złotych, niemniej w cenę należy wliczyć również części. Niekiedy, w celu przedłużenia żywotności, zbawienne efekty niesie już samo czyszczenie układu które jest jeszcze tańsze.

Turbosprężarka przed regeneracją w myjce
Demontaż turbosprężarki na części pierwsze

 

Jak wybrać serwis który zajmie się naszą turbiną? Bardzo istotna kwestia, od której bardzo zależeć będzie ogólny kosztorys dokonywanych przez nas napraw. Tak jak nie powierzylibyśmy dziecka nieznajomej opiekunce bez referencji, tak nie powinniśmy się decydować na korzystanie z zakładu bez udokumentowanej historii takich napraw jak regeneracja turbosprężarki. Jest to zadanie trudne wymagające odpowiedniego sprzętu i doświadczenia, a takowych często małe zakłady są pozbawione. Najrozsądniejszym będzie skorzystanie z autoryzowanej stacji obsługi pojazdów, która specjalizuje się w turbosprężarkach i wtryskach. U „pompiarzy” mamy niemal pewność, że procedurę regeneracji przeprowadzą wzorowo a my nie będziemy mieli do ich pracy żadnych zastrzeżeń. Po czym rozpoznać taki zakład? Najprawdopodobniej informację o tym, że zajmują się turbinami będą mieli wypisaną w nazwie, jest to proces tak wymagający, że wiele serwisów traktuje do jako swój „produkt flagowy”. Wybierać powinniśmy na podstawie wyglądu warsztatu, a mianowicie, polecam z daleka trzymać się od małych zabrudzonych miejsc pracy, a jeśli ciężko będzie nam odróżnić warsztat od sali operacyjnej czy laboratorium, to powinien być nasz wybór. Sterylna czystość to podstawa podczas montażu turbiny. Poza tym niezbędny jest specjalistyczny sprzęt, na który mniejsze zakłady zwyczajnie nie stać. Wybierajmy odpowiedzialnie, zaoszczędzimy tym jeśli nie pieniędzy to na pewno zdrowia.


Co to jest regeneracja?

Encyklopedyczna definicja regeneracji to działania, których celem jest przywrócenie sprawności częściom, które uległy zużyciu lub zepsuciu, niemniej jednak w naszym artykule zajmiemy się zagadnieniem regeneracji urządzenia, jakim jest turbosprężarka samochodowa. Turbosprężarka to bardzo drogie urządzenie, którego zadaniem jest tłoczenie powietrza. O tym, jak tłoczy, czemu tłoczy i dlaczego regeneracja jest tak polecana turbosprężarkom, przeczytać można w dalszej części artykułu. Regeneracja turbosprężarki to wspólna nazwa wszystkich procesów i procedur, jakim poddawana jest turbosprężarka, a które na celu mają przywrócenie jej nie tylko sprawności, ale również fabrycznych osiągów. Regeneracja to nie tylko wymiana i montaż nowych elementów, ale również skomplikowane procedury testowe, których przebieg i wyniki definiują skuteczność przeprowadzonej regeneracji.


Ile kosztuje regeneracja?

Koszt regeneracji jest różny i waha się w granicach od 500 PLN do niewiele ponad 1000 PLN, a głównym czynnikiem determinującym koszt regeneracji turbosprężarki jest zakres koniecznych do przeprowadzenia napraw i koszt części na wymianę. W przypadkach, kiedy uszkodzeniu uległy, na przykład, jedynie elementy zestawu naprawczego, a sama turbosprężarka należy do najprostszych w konstrukcji pozbawionych zmiennej geometrii, niewielkich turbosprężarek samochodowych dedykowanych do aut małolitrażowych, to nie powinniśmy spodziewać się dużych kosztów, a naprawa najprawdopodobniej zamknie się we wspomnianych 500 złotych. Alternatywą jest również zakup na podmianę turbosprężarki, którą poddano regeneracji już wcześniej, a która czeka na półce zakładu zajmującego się zawodowo regeneracją turbosprężarek na klienta i jego turbo na podmianę. Cena takiej regenerowanej w autoryzowanej pracowni turbosprężarki na podmianę z naszą, używaną, to koszt w granicach 350 złotych. Sytuacja zmienia się w przypadku turbosprężarek do samochodów ciężarowych pracujących w układzie Twin Turbo. Taki zestaw dwóch turbosprężarek, wyposażonych w zmienną geometrię kierowania spalin, dużych i drogich, z poważnymi uszkodzeniami, koniecznością wymiany całego rdzenia CHRA i przykładowo uszkodzoną muszlą to koszt kilkukrotnie większy. Niemniej jednak koniecznie należy zaznaczyć, że wciąż jest to koszt wielokrotnie niższy niż cena, jaką trzeba zapłacić za zakup nowej turbosprężarki, nawet w hurtowni i po obniżonej cenie.


Dlaczego regeneracja jest tańsza niż nowa turbosprężarka?

Regeneracja to zawsze koszt niższy niż wymiana turbo na nowe, ponieważ turbosprężarki to urządzenia proste w konstrukcji, jednak zbudowane z bardzo specyficznych materiałów. Środowisko pracy turbosprężarki to zanieczyszczone, bardzo gorące środowisko, "wzbogacone" dodatkowo o charakterystykę pracy turbo, a mianowicie nawet 200 tysięcy obrotów na minutę prędkości obrotowej. To wartość tak duża, że dla przeciętnego człowieka i przeciętnego sprzętu niewyobrażalna i nie do osiągnięcia, dla porównania prędkość w pełni rozpędzonego bębna pralki to około 1000 obrotów na minutę, silnika odrzutowego 20 tysięcy, natomiast ultrawirówek z przełomu XX i XXI wieku to niewiele ponad 100 tysięcy. Wykorzystanie typowych dla przemysłu materiałów przy produkcji turbosprężarek nie spełnia zadania, dlatego też w turbo, stopy, z których robione są odlewy, bogate są w nikiel i magnez, co sprawia, że są odporne na wyżarzanie w temperaturze pracy (nawet powyżej 800 – 900 stopni, co sprawia, że turbo świeci własnym światłem). Stąd też korpusy (muszle) turbosprężarek należą do najdroższych w nich elementów, na szczęście jednak zazwyczaj nadają sie do ponownego wykorzystania w procesie regeneracji a co za tym idzie znacznie zmniejszają koszty, z jakimi trzeba się liczyć podczas naprawy turbo. Inną przyczyną, dla której regeneracja turbosprężarki jest tańsza niż wymiana, to fakt, że producenci zdają sobie sprawę, że spora część użytkowników silników diesla wyposażonych w turbosprężarki nie wie, jak poprawnie zachowywać się podczas użytkowania silnika z turbo, często gaszą silnik zaraz po zatrzymaniu, rzadko zmieniają olej, albo zaraz po uruchomieniu silnika skazują go na pracę na maksymalnych obrotach, co finalnie nieuchronnie prowadzi do uszkodzenia turbosprężarki. Świadomi producenci wypuszczają na rynek części zamienne i zestawy naprawcze, ponieważ turbosprężarka nie jest litym, pojedynczym elementem. Jest zespołem współpracujących ze sobą elementów, z których część traktowana jest jak elementy eksploatacyjne, a co za tym idzie ulegające zużyciu. Ich wymiana, a konkretnie uszczelnienia dynamicznego, czy osłonki termicznej jest niezbędna i odbywa się podczas każdej rozbiórki turbiny.

Dodaj komentarz

Loader
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.

Wymiana Turbosprężarki 02 października 2018

Wymiana Turbosprężarki

Regenerowane turbosprężarki - wymiana czy regeneracja Trudno nazwać pojazdy...

Regeneracja turbin szczecin 02 października 2018

Regeneracja turbin szczecin

Regeneracja turbin szczecin Naprawa turbosprężarek w Szczecinie – ASO Bosch...

Regeneracja turbin Jaworzno 02 października 2018

Regeneracja turbin Jaworzno

Naprawa turbosprężarek Jaworzno – ASO MELETT – GWARANCJA Bosch Diesel Service...

Phone icon
Zadzwoń i sprawdź +48 609 70 70 60
Call icon

Zadzwoń do nas

+48 609 70 70 60
lub

Zostaw nam swój numer

Nr loader
Wpisz poprawny numer
Ta strona używa cookie i innych technologii. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.