W naszej ofercie znajdziesz turbosprężarki:
- nowe
- regenerowane
- używane z gwarancją
regeneruj
turbosprężarkę
Uszkodzenie turbosprężarki samochodowej występuje w każdym silniku diesla i benzyniaku. Dzięki turbodoładowaniu pojazdy mechaniczne poruszają się po trasie z o wiele bardziej zwiększoną prędkością przy stosunkowo niewielkim zużyciu paliwa. Dzięki maszynie wirnikowej, jaką jest turbosprężarka, paliwo jest zużywane w pełni, dlatego turbo ma wielu miłośników. Dzięki nabieraniu dużej mocy, auto „sunie” po drodze z prędkością przysłowiowej „rakiety”. Jeżeli turbosprężarka będzie w odpowiedni sposób traktowana, to samochód będzie w stanie pokonywać masę kilometrów ze zdwojoną prędkością, przez naprawdę długi czasu. Poniższy artykuł będzie poświęcony w głównej mierze tematowi, jakim są – przyczyny uszkodzenia turbiny dieslu.
Co się dzieje w turbosprężarce diesla? Jak rozpoznać uszkodzoną turbinę w dieslu?
Katalog zawierający uszkodzenia turbosprężarek jest dość sporych rozmiarów. Z czym muszą się zmierzyć posiadacze diesla z turbodoładowaniem? Czy jest możliwe, że turbina ulega samoistnej eksploatacji, bez wyraźnej przyczyny? Jak wiemy, maszyna wirnikowa jest zbudowana z bardzo trwałych materiałów. Jej obudowa, korpus pokryta jest powłoką antykorozyjną i żaroodporną. Przy tak wysokiej pracy i szybkich obrotach konstrukcja musi być jak najtrwalsza. Taki mechanizm ma być gwarancją na długie życie turbiny. Czy zawsze tak jest? Otóż nie. W głównej mierze to my, kierowcy, odpowiadamy za stan, w jakim znajduje się nasza turbosprężarka. To, w jaki sposób dbamy o nasz samochód procentuje lub nie pod kątem trwałości turbodoładowania, a także ogólnego stanu technicznego pojazdu. Jeżeli trzymamy się cyklicznych przeglądów samochodowych, nasz olej napędowy jest dobrany odpowiednio do naszego silnika, to już jest połowa sukcesu. A co jeśli nasze starania, mimo wszystko, nie wystarczają i samochód daje znak, że występuje problem z turbiną? Jak sprawdzić, czy turbina jest sprawna i gdzie szukać pomocy? Skierujmy samochód na dokładną diagnostykę do autoryzowanego serwisu Bosch w Stalowej Woli. Specjaliści tam pracujący, przede wszystkim zmagają się z takimi uszkodzeniami, jak: uszkodzony wirnik turbiny czy uszkodzona łopatka turbiny. Objawy, które o tym wskazują bardzo często są lekceważone przez kierowców, ponieważ mogą być trudne do sprecyzowania i zobaczenia. To samo tyczy się, gdy po otwarciu maski, mechanik dostrzeże pęknięty korpus turbiny. Objawy, które o takim uszkodzeniu mówią, mogą być problemowe. Co innego jest, jeżeli symptomy awarii turbosprężarki są słyszalne. Dźwięk uszkodzonej turbiny to zwykle gwizd turbiny, świsty, buczenie. Nawet najbardziej oporni na hałas turbosprężarki kierowcy, z pewnością nie puszczą pomimo uszu odgłosu wycia karetki pogotowia. Dźwięk ten jest na tyle intensywny, jak może być stopień uszkodzenia naszej maszyny wirnikowej. Czy objawy mówiące o defekcie turbiny mogą być widoczne nawet dla laika motoryzacyjnego? Oczywiście. Dymienie z układu wydechowego jest tego najlepszym przykładem. Pojawienie się niebieskiego dymu lub mocnego kopcenia to nic innego, jak rozszczelnienie turbiny. Objawy na to wskazujące nie pozostawiają żadnych złudzeń. Sprawa jest poważna. Dlatego działajmy, nie lekceważąc żadnych objawów awarii turbiny. Lepiej skonsultować się z mechanikiem i mieć czyste sumienie.
Jazda z uszkodzoną turbiną – czym ryzykujesz?
Ryzyko podróży z uszkodzoną turbosprężarką jest bardzo wysokie. Czego dotyczy to ryzyko? Głównie kierującego, jak również pozostałych pasażerów podróżujących razem z nim. Posiadacze turbodoładowania na trasie pokonują zawrotne prędkości. Jak zachowa się samochód w trakcie awarii? Tego nie wiemy. Może się to skończyć dość boleśnie w skutkach. Jeżeli tylko pojazd, którym się poruszamy, zacznie dymić, czy usłyszmy charakterystyczne dźwięki, natychmiast się zatrzymajmy. Posłuży to z pewnością zmniejszeniu stopnia awarii naszej turbosprężarki, jak również zwiększy bezpieczeństwo na drodze wszystkich użytkowników samochodów osobowych.
Nasza opieszałość w temacie może przysporzyć nam spory wydatek na wymianę turbiny. Wiadomo, że najlepszym sposobem na uniknięcie kłopotów motoryzacyjnych jest powiedzenie: lepiej zapobiegać awarii niż ją leczyć. Tak również jest w przypadku awarii maszyny wirnikowej. Lepiej postawić na regenerację turbosprężarki niż na jej całkowitą wymianę, lub co gorsza, wymianę całego silnika w samochodzie osobowym. Takie skutki mogą również nastąpić, jeżeli będziemy kontynuować podróż z uszkodzoną turbiną.
Dodaj komentarz
Dowiedz się więcej
O turbosprężarkach i ich naprawie
Bosch
Diesel
Service Pawlik
Autoryzowana, specjalistyczna pracownia regeneracji i naprawy turbosprężarek. Regenerujemy turbosprężarki na terenie całego kraju
Autoryzowany warsztat Melett
Turbosprężarki Garrett, Melett, BorgWarner, IHI, Honeywell, Hitachi, Toyota, Holset, Mitsubishi
Komentarze