Turbosprężarki z technologią zmiennej geometrii – Bosch Diesel Service
Mamy dla Ciebie ponad 3000 dostępnych turbosprężarek! | ||
---|---|---|
Cena: Regeneracja turbosprężarki |
od 289 zł (netto) | |
Turbina po regeneracji | od 500 zł | |
Nowa turbosprężarka | od 900 zł | |
Czas realizacji | 24 - 48 h | |
Gwarancja | 2 lata bez limitu kilometrów | |
Stan | dostępne |
W naszej ofercie znajdziesz turbosprężarki:
- nowe
- regenerowane
- używane z gwarancją
Jednym z najpopularniejszych obecnie rozwiązań dotyczących tzw. „turbodziury” jest wprowadzona w 1991r. przez firmę Garrett technologia turbosprężarek ze zmienną geometrią łopatek.
1. Turbosprężarki VNT/VGT/VTG - historia
Turbosprężarki VNT/VGT/VTG(wszystkie te skróty oznaczają to samo) zostały opracowane, jako odpowiedź na wymogi producentów silników wysokoprężnych odnośnie potrzeby na szybką reakcję turbosprężarki i wzrostu ciśnienia w układzie dolotowym. Zastosowanie zmiennej geometrii łopatek wirników zaowocowało wyeliminowaniem efektu turbo dziury wraz ze znacznym poprawieniem osiągów jednostek napędowych. Pozwoliło to także na utrzymywanie coraz bardziej rygorystycznych norm emisji spalin.
2. Budowa i działanie
W zwykłych turbosprężarkach prędkość obrotowa wału jest ściśle uzależniona od ilości spalin dostarczanych z kolektora wylotowego. W urządzeniach typu VNT umieszczone są dodatkowe, ruchome łopatki, nazywane kierownicami. Są one osadzone na pierścieniu o ruchu kątowym. Zabieg ten pozwala na zmianę kąta nachylenia kierownic, kierujących spaliny na łopatki wirnika turbiny. Ciśnienie w kolektorze ssącym wytworzone przez pracę sprężarki wymusza pracę membrany siłownika, do którego zamontowane jest ramię sterujące obrotem pierścienia z kierownicami. Kiedy silnik pracuje na niskich obrotach, kierownice nachylone są pod kątem wymuszającym jak największą prędkość spalin poprzez zmniejszenie średnicy przepływu. Przy dużych obrotach średnica przepływu powietrza jest zwiększana. Dzięki temu ciśnienie doładowania nie przekracza odgórnie ustalonego poziomu, nie pozwalając na przeciążenie zarówno silnika jak i turbosprężarki. W niektórych systemach VNT, jak np. silniki HDi koncernu PSA zastosowane są łopatki wysuwane. Cięgno, regulujące ruch obrotowy pierścienia z osadzonymi na nim kierownicami, sterowane jest przez pneumatyczny nastawnik reagujący na zmianę ciśnienia lub przez układ z siłownikiem elektropneumatycznym wykorzystującym silnik krokowy. Sterowany jest on za pomocą komputera, co daje nam lepszy zakres regulacji kąta nachylenia ruchomych łopatek oraz większą dokładność.
Zalety i wady technologii VNT
Zmienna geometria łopatek znacząco zmniejsza zależność prędkości obrotowej turbosprężarki od obrotów jednostki napędowej. Dzięki płynnej zmianie kąta nachylenia kierownic niemal całkowicie niwelowany jest efekt turbodziury. Poprawiona jest efektywność przepływu spalin do turbiny, co powoduje lepszą charakterystykę momentu obrotowego silnika.
VNT są konstrukcjami niezwykle precyzyjnymi i skomplikowanymi mało odpornym na zanieczyszczenia sadzą i bardzo często naprawa polega na czyszczeniu zmiennej geometrii. Mimo iż z zewnątrz przypominają tradycyjne turbosprężarki, materiały z których są wykonane oraz rozwiązania technologiczne w nich zastosowane znacznie różnią się od starszych konstrukcji. Wymagają one podczas regeneracji, naprawy turbosprężarki odpowiedniego ustawienia i regulacji parametrów takich jak minimalne i maksymalne wartości przepływu spalin, które wykonać można tylko i wyłącznie posiadając odpowiednie maszyny i specjalistyczną wiedzę, a sprostać temu zadaniu może nasz autoryzowany warsztat Melett w Stalowej Woli. Próba regeneracji, używając nieoryginalnych elementów Melett, czy niewłaściwa regulacja, mogą spowodować wiele poważnych problemów jak np. konflikt z ECU(komputerem zarządzającym pracą silnika). Może wywołać również powstanie zbyt bogatej mieszanki, owocującej przegrzaniem silnika, czy niedostateczne lub zbyt wysokie ciśnienie doładowania. Źle serwisowana turbosprężarka może głośno pracować. Prawdopodobne jest też zwiększenie toksyczności spalin, co może doprowadzić do wyeliminowania pojazdu z ruchu drogowego. Rozwiązanie wprowadzili dwaj najwięksi producenci systemów VNT/VGT: Garrett(Honeywell) i Borg Warner Turbo Systems, oferując naprawy fabryczne.
Technologia VNT świetnie sprawdza się w silnikach wysokoprężnych, gdzie temperatura spalania jest niższa od tej w silnikach benzynowych o nawet 250 stopni Celsjusza. Wyższa temperatura utrudnia dobór materiałów na produkcję elementów ruchomych. Pierwszym producentem silników benzynowych, wykorzystujących VNT, jest Porsche, które w 2006 roku dzięki zastosowaniu materiałów i technologii wykorzystywanych na co dzień w lotnictwie, zamontowało zmienną geometrię w swoim flagowym modelu 911(generacja 997).
Dodaj komentarz
Wybierz swoje województwo
Filmy
- Alfa Romeo
- Alpina
- Audi
- Bentley Continental
- BMW
- Cadillac
- Chevrolet
- Chrysler
- Citroen
- Dacia
- Daewoo
- Dodge
- Ferrari
- Fiat
- Ford
- Honda
- Hyundai
- Infiniti
- Isuzu
- Iveco
- Jaguar
- Jeep
- Kia
- Lancia
- Land Rover
- Lexus
- Luxgen
- Maserati
- Mazda
- McLaren
- Mercedes
- Mini
- Mitsubishi
- Nissan
- Opel
- Peugeot
- Pontiac
- Porsche
- Renault
- Rolls Royce
- Rover
- Saab
- Seat
- Skoda
- Smart
- SsangYong
- Subaru
- Suzuki
- TATA
- Toyota
- Volkswagen
- Volvo
- Cena turbin
- Cena turbiny
- Cena turbo
- Cena turbosprężarek
- Cena turbosprężarki
- Cennik turbin
- Cennik turbiny
- Cennik turbo
- Cennik turbosprężarek
- Cennik turbosprężarki
- Czyszczenie turbin
- Czyszczenie turbiny
- Czyszczenie turbo
- Czyszczenie turbosprężarek
- Czyszczenie turbosprężarki
- Demontaż turbin
- Demontaż turbiny
- Demontaż turbo
- Demontaż turbosprężarek
- Demontaż turbosprężarki
- Diagnostyka turbin
- Diagnostyka turbiny
- Diagnostyka turbo
- Diagnostyka turbosprężarek
- Diagnostyka turbosprężarki
- Koszt turbin
- Koszt turbiny
- Koszt turbo
- Koszt turbosprężarek
- Koszt turbosprężarki
- Montaż turbin
- Montaż turbiny
- Montaż turbo
- Montaż turbosprężarek
- Montaż turbosprężarki
- Naprawa turbin
- Naprawa turbiny
- Naprawa turbo
- Naprawa turbosprężarek
- Naprawa turbosprężarki
- Nowa turbina
- Nowa turbosprężarka
- Nowe turbiny
- Nowe turbo
- Nowe turbosprężarki
- Regeneracja turbin
- Regeneracja turbiny
- Regeneracja turbo
- Regeneracja turbosprężarek
- Regeneracja turbosprężarki
- Remont turbin
- Remont turbiny
- Remont turbo
- Remont turbosprężarek
- Remont turbosprężarki
- Serwis turbin
- Serwis turbiny
- Serwis turbo
- Serwis turbosprężarek
- Serwis turbosprężarki
- Wymiana turbin
- Wymiana turbiny
- Wymiana turbo
- Wymiana turbosprężarek
- Wymiana turbosprężarki
- Wyważanie turbin
- Wyważanie turbiny
- Wyważanie turbo
- Wyważanie turbosprężarek
Komentarze
Turbosprężarki z technologią zmiennej geometrii to nowoczesne rozwiązanie, które pozwala na lepsze dostosowywanie mocy silnika do aktualnych potrzeb. Dzięki zmianie kąta ustawienia łopatek wirnika kompresora, przepływ powietrza jest regulowany, co pozwala na lepszą efektywność pracy silnika i niższe zużycie paliwa. Warto zauważyć, że taka technologia jest szczególnie przydatna w silnikach o większej pojemności, ponieważ pozwala na lepsze wykorzystanie dostępnej mocy, a także w samochodach, które poruszają się na różnych rodzajach drogi i warunkach atmosferycznych. Jednym z kluczowych elementów turbosprężarki z technologią zmiennej geometrii jest zmienne ustawienie łopatek wirnika kompresora. To pozwala na zmianę kąta ustawienia łopatek, co jest odpowiednie do różnych warunków pracy silnika. W momencie, gdy silnik potrzebuje więcej mocy, kąt ustawienia łopatek jest mniejszy, co pozwala na zwiększenie przepływu powietrza, a tym samym zwiększenie mocy silnika. Natomiast, gdy silnik potrzebuje mniej mocy, kąt ustawienia łopatek jest większy, co pozwala na zmniejszenie przepływu powietrza i tym samym zmniejszenie mocy silnika. Turbosprężarki z technologią zmiennej geometrii są szczególnie przydatne w silnikach o większej pojemności, ponieważ pozwala na lepsze wykorzystanie dostępnej mocy. Są one również przydatne w samochodach, które poruszają się na różnych rodzajach drogi i warunkach atmosferycznych.
Miałem zaglądnąć na waszą stronę w celu sprawdzenia ceny czyszczenia turbiny. Zatrzymałem się na historii turbosprężarek, nie sądziłem, że się tak wciągnę.
Ile kosztuje dokładnie taka regeneracja turbiny? Cena jest gdzieś w cenniku?
Fajny artykuł trochę historii i wiele informacji o zmiennej geometrii