Strona w budowie

Localizations image

Studzenie turbiny

Czas przeczytania tekstu: 3 minuty
Oceń:
/ Aktualna ocena: 5.00

Miłośnicy dynamicznej jazdy Dieslem niekiedy zapominają o bardzo istotnej kwestii, jaką jest studzenie turbiny. Wymaga tego każdy wariant użytkowania pojazdu – zarówno pokonywanie dłuższych tras, jak i jazda dieslem po mieście. Po użytkowaniu auta z turbodoładowanym silnikiem wysokoprężnym warto odczekać chwilę, pozostawiając samochód na biegu jałowym, ponieważ najczęściej wymieniane przez specjalistów przyczyny uszkodzenia turbiny w Dieslu to właśnie nagłe pozbawianie turbo smarowania. Turbosprężarka, zasada działania tego podzespołu oraz informacje na temat kształtowania dobrego nawyku studzenia turbo to informacje, które opracowaliśmy w niniejszym artykule.

 

Dlaczego warto studzić turbosprężarkę w silniku wysokoprężnym?
Studzenie turbiny

 


Co szkodzi turbinie w silniku Diesla?

Turbosprężarki obecne w większości silników wysokoprężnych są wrażliwe na działanie licznych czynników, które mogą wpływać na ich działanie destrukcyjnie. Każdego kierowcę powinna zainteresować relacja taka jak Diesel a małe przebiegi. Nie bez przyczyny mówi się, że Diesle to samochody na trasę. Oczywiście pojazdy z silnikiem wysokoprężnym mogą być także z powodzeniem użytkowane do krótkodystansowej jazdy miejskiej, jednakże od czasu do czasu należy udać się w dłuższą podróż. Jest to sposób na to, jak przegonić Diesla. Dzięki dynamicznej jeździe na większą odległość turbodoładowany silnik wysokoprężny osiąga optymalną temperaturę do pozbycia się zanieczyszczeń z układu. Po tego typu jeździe zalecamy odczekanie, aż praca turbosprężarki zwolni, aby nie odcinać rozgrzanej i rozpędzonej maszynie dopływu oleju. Turbina w samochodzie Diesel wymaga specjalnego traktowania, które posłuży także dłuższej żywotności innych podzespołów. Zalecenia producenta pojazdu co do terminowości wymiany oleju i filtrów w samochodzie powinniśmy traktować bezdyskusyjnie. Zanieczyszczony olej napędowy bądź paliwo niskiej jakości także może przyczynić się do awarii turbo, systemu wtryskowego czy też filtra cząstek stałych. Wymienione podzespoły to standardowe wyposażenie współczesnych Diesli, a koszty ich wymiany na nowe w przypadku usterek mogą być naprawdę wysokie. Warto zadziałać profilaktycznie, stosując się do prostych, wymienionych przez nas zasad. Bardzo podobne działania należy podjąć także wówczas, gdy interesuje nas to, jak dbać o silnik benzynowy z turbiną. Technika jazdy turbo (benzyna i diesel) wymaga od kierowców koncentracji na sygnałach wysyłanych przez pojazd oraz na pamiętaniu o kilku istotnych szczegółach. Wśród nich na prowadzenie wysuwa się konieczność odczekania, aż turbosprężarka ostygnie po jeździe.

 

Czynniki zaburzające działanie turbosprężarki w Dieslu
Co szkodzi turbinie w silniku Diesla?

 


Silnik: Diesel | Turbina | Gaszenie silnika

Turbina samochodowa to element doceniany przez kierowców. Dzięki zastosowaniu turbodoładowania silniki wysokoprężne wykazują imponującą dynamikę, za którą odpowiadają poszczególne rodzaje turbosprężarek. Świadomość kierowców w kwestii jazdy z turbo wzrasta i coraz częściej spotykamy się z pytaniami o to, jak jeździć, żeby nie zamulić turbiny. To potoczne wyrażenie oddaje w zupełności sedno problemu, gdyż niewłaściwie użytkowana turbosprężarka pogarsza dynamikę jazdy oraz komfort użytkowania samochodu. W turbodoładowanych silnikach, między innymi 1.9 TDI, załączanie turbiny to także istotna kwestia. Nie warto od razu generować wysokich prędkości licznikowych i obrotowych, ponieważ turbosprężarka potrzebuje około 30 sekund na rozprowadzenie oleju po układzie. Nagłe zgaszenie silnika sprawi, że dopływ czynnika smarującego zostanie nagle odcięty od nadal pracującej, wytracającej prędkość turbiny. Wiedza na temat tego, jak działa turbosprężarka i jak jeździć Dieslem z turbiną z pewnością sprawi, że żywotność turbosprężarki będzie cieszyć kierowcę przez długi czas. W niektórych samochodach stosowane jest dodatkowe chłodzenie turbiny, najczęściej jednak sami powinniśmy zadbać o to, by wystudzić turbo po jeździe. Interesującym urządzeniem jest turbo timer, o którym pisaliśmy w naszym poprzednim artykule. Jeżeli aktualny kierowca lub poprzedni użytkownik auta nie dba o turbo, prędzej czy później z pewnością zainteresuje się tym, ile trwa regeneracja turbiny. Czytelników, których interesuje naprawa turbosprężarek oraz uzyskanie informacji na temat tego, jakie uszkodzona turbosprężarka objawy wykazuje w pojeździe, zapraszamy do lektury innych naszych opracowań stworzonych we współpracy ze specjalistami z zakresu regeneracji turbo.

 

Gaszenie silnika z turbosprężarką po jeździe
Silnik: Diesel | Turbina | Gaszenie silnika

Komentarze

Józef 2020-10-26 15:34:47

Zawsze każdy mi powtarzał, że turbo po jeździe trzeba ostudzić, zwłaszcza, jak auto zrobi dłuższą trasę, bo po zatrzymaniu auta potrafi jeszcze przez chwilę pracować, a zgaszenie auta, może doprowadzić do jakiegoś zatarcia itp, widać nie kłamali.

Dodaj komentarz

Loader
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.
Turbina Ford Focus – Turbina KKK – Turbo o zmiennej geometrii 02 października 2018

Turbina Ford Focus – Turbina KKK – Turbo o zmiennej geometrii

DOBRA, CZY NIE TURBINA FORD FOCUS – TURBINA KKK – TURBINA O ZMIENNEJ GEOMETRII...

Na czym polega regeneracja turbiny 02 października 2018

Na czym polega regeneracja turbiny

Na czym polega proces regeneracji turbiny? Na czym polega regeneracja turbiny...

Regeneracja turbosprężarek Bydgoszcz 02 października 2018

Regeneracja turbosprężarek Bydgoszcz

NAPRAWA TURBOSPRĘŻAREK W BYDGOSZCZY | Melett Center Service – CZĘŚCI - Naprawy...

Phone icon
Zadzwoń i sprawdź +48 609 70 70 60
Call icon

Zadzwoń do nas:

+48609707060
lub

Zostaw nam swój numer

Nr loader
Wpisz poprawny numer
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Korzystanie z naszego serwisu internetowego bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności. RODO