W naszej ofercie znajdziesz turbosprężarki:
- nowe
- regenerowane
- używane z gwarancją
regeneruj
turbosprężarkę
Turbina, inaczej nazywana turbosprężarką służy do zwiększania mocy silnika w samochodzie. Sama nazwa wskazuje, że turbosprężarka składa się z dwóch podstawowych elementów: turbiny i sprężarki, które są osadzone na tym samym wale. Wirnik turbiny jest napędzany gazami wylotowymi, a ty samym wirnik sprężarki również zostaje wprawiony w ruch i spręża powietrze trafiające do układu dolotowego. Głównym zadaniem urządzenia turbo jest powiększenie sprawności i mocy silnika dzięki wtłoczeniu dodatkowego powietrza do komory spalania, a tym samym zwiększenia ilości podawanego paliwa do komory spalania, czego nie jest w stanie zrobić ciśnienie atmosferyczne.
Jak działa turbosprężarka i po co jest w samochodzie? - Turbina a turbosprężarka
Z dwóch głównych części składa się turbosprężarka – turbiny i sprężarki, które stanowią odpowiednio część gorącą i zimną. Gazy wylotowe silnika spalinowego napędzają turbosprężarkę, przepływają poprzez wirnik turbiny, a następnie wydalane są przez układ wydechowy. W następnym kroku wirnik sprężarki sprężą powietrze, które wpada przez dolot i filtr, następnie to powietrze kierowane jest prosto do kolektora dolotowego. Urządzenie turbo jest stosowane w celu zwiększenia mocy silnika spalinowego, przez zwiększenie ilości powietrza, które trafia w jednostce czasu do cylindrów. Efektami pośrednimi, które uzyskamy poprzez doprowadzenie większej ilości powietrza do silnika, są: redukcja emisji szkodliwych substancji oraz generalnie zmniejszenie zużycia paliwa.
1. Turbina: problem czy atut? - Gdzie jest turbina w samochodzie
Według konstruktorów turbosprężarki, powinna ona starczyć na całe „życie” silnika. Jednak w praktyce rzadko kiedy tak bywa, a niejednokrotnie urządzenie turbo nadaje się do naprawy już po przejechaniu kilkudziesięciu tysięcy kilometrów. Czasami zdarza się tak, że przyczyną tego przedwczesnego zużycia są błędy konstrukcyjne, jednak najczęściej doprowadza do tego użytkownik, który nie przestrzega odpowiednich zasad eksploatacji silników z takim doładowaniem. Coraz częściej nie tylko kierowcy wykazują się brakiem elementarnej wiedzy na temat prawdziwych powodów awarii turbin, ale także pracownicy warsztatów. Przeciętnemu użytkownikowi samochodu z turbo nie jest potrzebna dokładna znajomość budowy turbosprężarki, lecz warto znać chociażby podstawy jej współpracy z silnikiem po to, aby lepiej zrozumieć konieczność ostrożnego rozruchu i wyłączania silnika.
2. Co to są turbiny i do czego służą? - Co to jest turbina
Turbina, inaczej turbosprężarka to urządzenie wirnikowe, która składa się, jak sama nazwa wskazuje – z turbiny i sprężarki. Turbina zasilana jest spalinami, a z kolei sprężone powietrze przez sprężarkę zasila silnik. Turbosprężarka służy do zwiększenia sprawności i mocy silnika, co dzieje się dzięki wytłoczeniu dodatkowego powietrza do komory spalania. Ta poprawa osiągów wynika z faktu, że sprężarka jest w stanie podać większą ilość powietrza do komory spalania, niż jest w stanie zrobić to ciśnienie atmosferyczne.
Główną zaletą urządzenia turbo jest zwiększenie sprawności silnika, a dzięki temu jego mniejszy rozmiar i masa oraz niższe obroty w czasie pracy. Kolejną zaletą jest obniżenie emisji szkodliwych substancji do atmosfery, co czyni samochód bardziej przyjazny dla środowiska. Najpoważniejszą wadą jest duża awaryjność tego układu, ponieważ turbosprężarka pracuje w bardzo wysokich temperaturach i na bardzo szybkich obrotach, co naraża ją na ogromne obciążenia.
Dodaj komentarz
Dowiedz się więcej
O turbosprężarkach i ich naprawie
Bosch
Diesel
Service Pawlik
Autoryzowana, specjalistyczna pracownia regeneracji i naprawy turbosprężarek. Regenerujemy turbosprężarki na terenie całego kraju
Autoryzowany warsztat Melett
Turbosprężarki Garrett, Melett, BorgWarner, IHI, Honeywell, Hitachi, Toyota, Holset, Mitsubishi
Komentarze