Localizations image

Pierwsze uruchomienie turbo - jak powinno wyglądać?

Czas przeczytania tekstu: 2 minuty
Oceń:
/ Aktualna ocena:

Docieranie turbosprężarki po jej regeneracji należy przeprowadzać w sposób przemyślany. Po uruchomieniu jednostki napędowej zdecydowanie nie należy uzyskiwać zbyt wysokich obrotów, tak samo, jak po dynamicznej jeździe nie wolno natychmiast odcinać zasilania pojazdu. Dlaczego? Forsowanie silnika, kiedy jest zimny doprowadzić może do jego zatarcia, podobnie wygląda sytuacja z niedostatecznie rozgrzanym olejem, który w ten sposób nie zapewni odpowiedniego smarowania turbosprężarce. Suchy start turbiny doprowadzić może do jej przegrzania, zatarcia lub do uszkodzenia CHRA.

Pierwsze uruchomienie turbo - jak powinno wyglądać?
Pierwsze uruchomienie turbo - jak powinno wyglądać?

Pierwsze odpalenie po wymianie turbiny ma istotny wpływ na jej dalszą pracę, nieodpowiednio przeprowadzony proces docierania turbiny doprowadzić może do szybszego jej zużycia. Taka sama sytuacja może wystąpić w przypadku nieodpowiedniej eksploatacja pojazdu wyposażonego w układ turbodoładowania.

1. Co ile wymiana turbiny powinna być?

Z założenia producentów wynika, że turbosprężarka w prawidłowo użytkowanym pojeździe powinna posłużyć tyle samo czasu, co silnik. Podkreślić tu trzeba słowo prawidłowo. W takim przypadku turbo powinno podziałać przez około 200 tysięcy przejechanych kilometrów, nieodpowiedni traktowanie pojazdu turbodoładowanego może skrócić ten zasięg nawet i do 50 tysięcy przejechanych kilometrów.

Smarowanie turbosprężarki

Najczęstszym powodem awarii turbosprężarki jest niedostateczne smarowanie. Niski poziom oleju silnikowego lub jego brak doprowadzić może do licznych, poważnych usterek. Jedną z nich jest zatarcie turbiny oraz silnika. Ze względu na to, że olej posiada również właściwości chłodzące, jego brak doprowadzić może do przegrzania turbo. Rozpoznać to można po przebarwieniach na wałku wirnika turbiny, zbyt wysoka temperatura spalin powoduje również, że dochodzi do zdeformowania łopatek wirnika oraz pojawienie się efektu skórki pomarańczy na ścianie koła kompresji od ciepłej strony turbo.

Jak sprawdzić smarowanie turbiny, aby uchronić ją przed awariami? Pod maską w okolicach silnika znajduje się miarka oleju silnikowego, tzw. bagnet. Na jego końcu znajduje się miarka, dzięki które jesteśmy w stanie odczytać aktualny poziom oleju silnikowego, w przypadku jego małej ilości należy go dolać. Uzupełniając olej silnikowy, należy zachować ostrożność, aby jego poziom nie przekraczał zalecanej dawki, ponieważ doprowadzić to może do jego wycieku.

Dodaj komentarz

Loader
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.
Czy jazda z uszkodzoną turbiną może uszkodzić samochód? 03 listopada 2021

Czy jazda z uszkodzoną turbiną może uszkodzić samochód?

Zarówno w pojeździe z silnikiem diesla, jak i benzynowym podróżowanie z uszkodzoną...

Gwizd turbiny, brak mocy – koniec podróży? 29 Grudzień 2020

Gwizd turbiny, brak mocy – koniec podróży?

Będąc w trakcie podróży, nagle Twój samochód zaczyna odmawiać posłuszeństwa?...

Turbosprężarka 713673-4 07 kwietnia 2021

Turbosprężarka 713673-4

Oferujemy regenerację lub sprzedaż już zregenerowanej turbosprężarki 713673-4...

Phone icon
Zadzwoń i sprawdź +48 609 707 060
Call icon

Zadzwoń do nas:

+48609707060
lub

Zostaw nam swój numer

Nr loader
Wpisz poprawny numer
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Korzystanie z naszego serwisu internetowego bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności. RODO