Objawy awarii turbosprężarki
Awaria turbosprężarki - co robić?
Objawy awarii turbosprężarki | Sprawdzenie, serwis, naprawa, objawy, nieszczelna, uszkodzona, zepsuta, przyczyny, czyszczenie to najczęściej padające słowa kiedy mamy do czynienia z regeneracją turbiny – Bosch i Melett serwisy zostały właśnie do tego stworzone

Turbosprężarki to najczęściej wybierane przez producentów samochodowych układy doładowania, cieszące się wśród nich coraz większą popularnością szczególnie w obecnej dobie miniaturyzacji jednostek napędowych.
Tworzone z takich materiałów i stopów jak tytan, Inconel, MaRM247, Ni-Resist czy specjalistycznych odlewów aluminium układy turbodoładowania cechują się ponadprzeciętną wytrzymałością na ich warunki pracy, korozję, ścieranie i wysokie temperatury, co sprawia, iż są one niezwykle żywotnymi urządzeniami, potrafiącymi długo pracować zanim dojdzie do ich choćby częściowego wyeksploatowania. Są to jednak urządzenia szczególnie wrażliwe na złą jakość olejowania i różnego rodzaju drobiny materiałów, które mogą przedostać się do ich wnętrza. Sytuację pogarsza technologia zmiennej geometrii kierownic turbiny, która mimo iż znacząco poprawia wydajność układu turbodoładowania, dodatkowo komplikuje jego zagrożeniami, jej uszkodzenie jest będzie więcej niż prawdopodobne. Wtedy zaczną się ujawniać poniżej opisane objawy.

Typowe objawy awarii turbo
Chwilowy spadek mocy wywoływany jest przez zapiekające się kierownice turbiny i objaw ten dotyczy jedynie turbosprężarek w nie wyposażonych. Jest to zjawisko niebezpieczne, ponieważ spadek mocy może nastąpić w momencie, w którym jej będziemy najbardziej potrzebować(na przykład rozpoczęty już manewr wyprzedzania). Spadek mocy może być także stały, co spowodowane jest wyrobieniem rdzenia turbosprężarki, choć zdarzają się przypadki, gdy przyczyną jest nieszczelność pomiędzy układami przelotowymi a układem turbodoładowania.
Kiedy podczas jazdy zaczniemy słyszeć wydobywające się spod maski dziwne odgłosy, przypominające głośne i szybkie stukanie, tarcie metalu o metal, gwizd czy syrenę karetki, to najprawdopodobniej uszkodzeniu uległa turbosprężarka. Gwizd jednak może oznaczać nieszczelność między sprężarką a chłodnicą międzystopniową i silnikiem, przez którą wydostaje się sprężone pod dużym ciśnieniem powietrze. Reszta dźwięków jest jednak bardzo prawdopodobnym objawem zatarcia lub zużycia turbosprężarki.

Uszkodzenie turbosprężarki - objawy
W przypadku uszkodzenia lub utraty szczelności w przewodach łączących turbinę z układem olejowym i wydechowym, znacząco wzrośnie zużycie oleju silnikowego. Taki objaw dotyczy także zużycia łożysk i pierścieni uszczelniających znajdujących się wewnątrz układu turbodoładowania, a dokładniej w korpusie centralnym turbosprężarki. Wraz z nadmiernym apetytem na olej pojawić się mogą jeszcze dwa objawy, związane ze zwiększeniem ilości spalin, wydobywających się z układu wydechowego. Mają one wtedy kolor czarny lub błękitny, w zależności od przyczyny ich występowania. Czarnym dymem owocuje niedopalenie mieszanki paliwowo-powietrznej, wywołane przez zbyt niskie ciśnienie doładowania. Objaw ten dotyczy jednak tylko jednostek o zapłonie samoczynnym(czyli silników Diesla). Błękitne obłoki są natomiast skutkiem spalania oleju silnikowego, który mógł się przedostać do komory spalania silnika poprzez nieszczelność w układzie turbodoładowania lub zniszczone panewki.
Każdy z wyżej wymienionych przypadków wymaga sprawdzenia pojazdu w warsztacie Melett - Pawlik, ponieważ nawet jeśli nie dotyczą one bezpośrednio układu turbodoładowania, mogą oznaczać poważne uszkodzenia innych podzespołów.
Dodaj komentarz

Komentarze
Fajnie piszecie, dźwięk uszkodzone turbiny jest dość specyficzny. Auto daje nam znać po prostu, że coś się dzieje.
Fajnie że podpowiadacie jak sprawdzić, czy turbina jest sprawna ;) jak dla mnie liczą się tylko auta z turbo, ale trzeba wiedzieć, jak tym odpowiednio jeździć
@Milko spokojnie... Odwiedź serwis, zdiagnozuj, bo takie gdybanie nie naprawi Ci turbosprężarki. jeśli jest małe uszkodzenie to pewnie bez problemu ją zregenerujesz
Skoro moja turbina zaczęła zbyt mocno gwizdać, a ja nie zwracałam na to uwagi to znaczy, że już muszę szykować się na kupno nowej?