Localizations image
Strona główna / Aktualności / Objawy awarii turbosprężarki

Objawy awarii turbosprężarki

Awaria turbosprężarki - co robić?

Objawy awarii turbosprężarki | Sprawdzenie, serwis, naprawa, objawy, nieszczelna, uszkodzona, zepsuta, przyczyny, czyszczenie to najczęściej padające słowa kiedy mamy do czynienia z regeneracją turbiny – Bosch i Melett serwisy zostały właśnie do tego stworzone

 

Naprawiona w pracowni regeneracji turbosprężarka samochodowa po awarii
Awaria turbosprężarki - co robić?

 

Turbosprężarki to najczęściej wybierane przez producentów samochodowych układy doładowania, cieszące się wśród nich coraz większą popularnością szczególnie w obecnej dobie miniaturyzacji jednostek napędowych.

Tworzone z takich materiałów i stopów jak tytan, Inconel, MaRM247, Ni-Resist czy specjalistycznych odlewów aluminium układy turbodoładowania cechują się ponadprzeciętną wytrzymałością na ich warunki pracy, korozję, ścieranie i wysokie temperatury, co sprawia, iż są one niezwykle żywotnymi urządzeniami, potrafiącymi długo pracować zanim dojdzie do ich choćby częściowego wyeksploatowania. Są to jednak urządzenia szczególnie wrażliwe na złą jakość olejowania i różnego rodzaju drobiny materiałów, które mogą przedostać się do ich wnętrza. Sytuację pogarsza technologia zmiennej geometrii kierownic turbiny, która mimo iż znacząco poprawia wydajność układu turbodoładowania, dodatkowo komplikuje jego zagrożeniami, jej uszkodzenie jest będzie więcej niż prawdopodobne. Wtedy zaczną się ujawniać poniżej opisane objawy.

 

Turbo po usunięciu typowych przyczyn i objawów awarii na stole w pracowni po regeneracji
Typowe objawy awarii turbo

 


Typowe objawy awarii turbo

Chwilowy spadek mocy wywoływany jest przez zapiekające się kierownice turbiny i objaw ten dotyczy jedynie turbosprężarek w nie wyposażonych. Jest to zjawisko niebezpieczne, ponieważ spadek mocy może nastąpić w momencie, w którym jej będziemy najbardziej potrzebować(na przykład rozpoczęty już manewr wyprzedzania). Spadek mocy może być także stały, co spowodowane jest wyrobieniem rdzenia turbosprężarki, choć zdarzają się przypadki, gdy przyczyną jest nieszczelność pomiędzy układami przelotowymi a układem turbodoładowania.

Kiedy podczas jazdy zaczniemy słyszeć wydobywające się spod maski dziwne odgłosy, przypominające głośne i szybkie stukanie, tarcie metalu o metal, gwizd czy syrenę karetki, to najprawdopodobniej uszkodzeniu uległa turbosprężarka. Gwizd jednak może oznaczać nieszczelność między sprężarką a chłodnicą międzystopniową i silnikiem, przez którą wydostaje się sprężone pod dużym ciśnieniem powietrze. Reszta dźwięków jest jednak bardzo prawdopodobnym objawem zatarcia lub zużycia turbosprężarki.

 

Uszkodzona turbosprężarka po naprawie
Uszkodzenie turbosprężarki objawy

 


Uszkodzenie turbosprężarki - objawy

W przypadku uszkodzenia lub utraty szczelności w przewodach łączących turbinę z układem olejowym i wydechowym, znacząco wzrośnie zużycie oleju silnikowego. Taki objaw dotyczy także zużycia łożysk i pierścieni uszczelniających znajdujących się wewnątrz układu turbodoładowania, a dokładniej w korpusie centralnym turbosprężarki. Wraz z nadmiernym apetytem na olej pojawić się mogą jeszcze dwa objawy, związane ze zwiększeniem ilości spalin, wydobywających się z układu wydechowego. Mają one wtedy kolor czarny lub błękitny, w zależności od przyczyny ich występowania. Czarnym dymem owocuje niedopalenie mieszanki paliwowo-powietrznej, wywołane przez zbyt niskie ciśnienie doładowania. Objaw ten dotyczy jednak tylko jednostek o zapłonie samoczynnym(czyli silników Diesla). Błękitne obłoki są natomiast skutkiem spalania oleju silnikowego, który mógł się przedostać do komory spalania silnika poprzez nieszczelność w układzie turbodoładowania lub zniszczone panewki.

Każdy z wyżej wymienionych przypadków wymaga sprawdzenia pojazdu w warsztacie Melett - Pawlik, ponieważ nawet jeśli nie dotyczą one bezpośrednio układu turbodoładowania, mogą oznaczać poważne uszkodzenia innych podzespołów.

Dodaj komentarz

Loader
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.

Autoryzowany serwis turbin – rodzaje i schemat turbin 02 października 2018

Autoryzowany serwis turbin – rodzaje i schemat turbin

Kompresor czy turbosprężarka? W silnikach stosowane są bardzo różne rodzaje...

Dlaczego powstała turbosprężarka samochodowa 02 października 2018

Dlaczego powstała turbosprężarka samochodowa

Dawka historii o doładowaniu silników - Dlaczego powstała turbosprężarka...

Olej do silnika gdzie turbosprężarka – turbina w dieslu 02 października 2018

Olej do silnika gdzie turbosprężarka – turbina w dieslu

OLEJE DO SILNIKA TAM GDZIE TURBO SPRĘŻARKA – TURBINA W DIESLU – TURBINA MAZDA...

Phone icon
Zadzwoń i sprawdź +48 609 70 70 60
Call icon

Zadzwoń do nas

+48 609 70 70 60
lub

Zostaw nam swój numer

Nr loader
Wpisz poprawny numer
Ta strona używa cookie i innych technologii. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.