
W naszej ofercie znajdziesz turbosprężarki:
- nowe
- regenerowane
- używane z gwarancją
regeneruj
turbosprężarkę
Czym jest spowodowana turbodziura?
Turbo dziurę powoduje brak mechanicznego połączenia wirnika turbosprężarki z silnikiem – wirnik jest napędzany gazami spalinowymi, które dla poruszenia wirnika muszą mieć odpowiednią prędkość. Turbo dziura w samochodach osobowych powstaje zazwyczaj w niskim zakresie prędkości obrotowej silnika, ponieważ turbina zaczyna dopiero efektywnie wykorzystywać energię spalin w przedziale około 1400-2000 obr./min. Odczujemy wtedy wyraźną poprawę przyspieszenia. Turbo dziura powstaje także w momencie zamykania przepustnicy, czuli na przykład w trakcie hamowania, zwalniania lub zmiany przełożeń. W trakcie zamknięcia przepustnicy w układzie wydechowym dochodzi do obniżenia energii spalin, przez co wirnik turbiny zaczyna zwalniać.
Co to jest turbodziura? - Turbo dziura przyczyny
Zjawisko turbo dziury jest to subiektywne odczucie kierowcy, które polega na opóźnieniu w reakcji silnika doładowanego na naciśnięcie pedału gazu. Pamiętajmy, że to zjawisko występuje tylko w silnikach wyposażonych w turbosprężarkę. Przyczyną powstawania turbo dziury jest fakt, że obracający się wirnik turbiny nie jest w żaden sposób mechanicznie podłączony do silnika. Napędzają go tylko gazy spalinowe wydostające się z silnika, który, aby rozpędzić wirnik, muszą mieć odpowiednią prędkość. To z kolei jest zależne od obrotów silnika i stopnia jego obciążenia. Te dwa parametry czasem nie są wystarczające do tego, aby turbosprężarka pracowała efektywnie.

Co to jest turbodziura? Czy da się coś z nią zrobić? - Turbo dziura objawy
Obecnie na tzw. turbo dziurę narzekają z reguły użytkownicy samochodów z silnikami wysokoprężnymi starszej daty lub małymi jednostkami benzynowymi z turbodoładowanie. Tym terminem potocznie określa się chwilę zwłoki, która towarzyszy nagłemu wciśnięciu pedału gazu, szczególnie gdy poruszamy się na niskich obrotach silnika. Niestety, nie ma skutecznej metody na pozbycie się turbo dziury. Aby zmniejszyć jej uciążliwość, powinniśmy zmienić styl jazdy na bardziej stonowany, pozbawiony mocnego wciskania pedału gazu. Z tym irytującym zjawiskiem nieustannie walczą producenci silników, próbując modyfikować elementy układu turbodoładowania, obniżając wagę turbiny i jej komponentów lub też tworząc układy naprzemiennie pracujących turbosprężarek.

Turbo dziura – czym jest i jak ją wyeliminować? - Turbo dziura jak zlikwidować
Turbo dziura jest to moment oczekiwania na pojawienie się znacznego ciśnienia, pozwalającego na przyspieszenie. Każde auto wyposażone w układ turbodoładowania cierpi bowiem z powodu opóźnienia w działaniu tego doładowania. Sposobów na zlikwidowanie turbo dziury jest kilka: duże wirniki po stronie i małe po stronie gorącej, turbiny z systemem zmiennej geometrii, a także zmiany systemowe. Co więcej, w trakcie wyprzedzania staraj się trochę wcześniej zredukować bieg i nabrać prędkości obrotowej, aby turbosprężarka mogła maksymalnie szybko zacząć tłoczyć powietrze. Jak już wiadomo, turbo dziura jest problemem, z którym możemy sobie poradzić. Działających sposobów jest kilka i każdy możemy wybrać odpowiedni do swojego samochodu.
Dodaj komentarz
Dowiedz się więcej
O turbosprężarkach i ich naprawie

Bosch
Diesel
Service Pawlik
Autoryzowana, specjalistyczna pracownia regeneracji i naprawy turbosprężarek. Regenerujemy turbosprężarki na terenie całego kraju
Autoryzowany warsztat Melett
Turbosprężarki Garrett, Melett, BorgWarner, IHI, Honeywell, Hitachi, Toyota, Holset, Mitsubishi

Komentarze