Localizations image

Czy turbina to turbosprężarka?

Czas przeczytania tekstu: 3 minuty
Ponad 3000 turbosprężarek dostępnych od 390zł!
Oceń:
/ Aktualna ocena: 5
Czy turbina to turbosprężarka?
Czy turbina to turbosprężarka?

Turbina i turbosprężarka to nie jest to samo – turbina jest kluczowym elementem turbosprężarki, bez której to urządzenie nie ma racji bytu. Jednakże nazwy „turbosprężarka” i „turbina” są traktowane wymienne, ale mimo wszystko warto znać ich prawidłowe rozróżnienie. Turbosprężarka to wirnikowa maszyna, której zadaniem jest zwiększenie mocy silnika spalinowego. Za to turbina jest częścią gorącą urządzenia, przez którą spaliny wydostają się z cylindrów silnika. Drugim ważnym elementem, z którego jest zbudowana turbosprężarka, jest sprężarka – czyli część zimna, przez którą przechodzi powietrze trafiające do jednostki napędowej, a w niektórych przypadkach przechodząc wcześniej przez intercooler.

Turbosprężarka - jak działa i jak się z nią obchodzić? - Turbosprężarka do czego służy

Aby dobrze zrozumieć jak działa turbosprężarka, warto wiedzieć, że jest ona zbudowana z dwóch podstawowych części – turbiny i sprężarki. Na turbinę skierowane są gazy wylotowe, które jednocześnie napędzają wirnik sprężarki, której zadaniem jest wtłoczenie do cylindra większej ilości powietrza. Właśnie dlatego do każdego cylindra trafia większa ilość tlenu, co umożliwia spalenie w tej samej objętości komory znacznie większej ilości paliwa, a to przekłada się na wzrost mocy silnika. Chcąc cieszyć się długą żywotnością turbosprężarki, powinno się regularnie wymieniać olej silnikowy, który jest wysokiej jakości, według zaleceń producenta. To właśnie od poziomu i stanu oleju zależy niezawodność i bezawaryjność pracy turbosprężarki, ponieważ zanieczyszczenia znajdujące się w nim lub jego niski poziom mogą doprowadzić do nieodwracalnych awarii.

1. Turbina: problem czy atut? - Turbosprężarka

Według producentów turbosprężarki, powinna ona dorównać żywotności silnikowi. Jednak w praktyce rzadko tak się dzieje, a niejednokrotnie urządzenie turbo nadaje się do naprawy już po przejechaniu kilkudziesięciu tysięcy kilometrów. Przyczyną wczesnego zużywania się turbosprężarki są błędy konstrukcyjne, ale najczęściej doprowadza do tego sam użytkownik, który nie przestrzega odpowiednich zasad eksploatacji silników wyposażonych w turbo. Jednakże nie tylko kierowcy, ale również pracownicy warsztatów wykazują się brakiem podstawowej wiedzy na temat prawdziwych powodów awarii turbin – usuwają skutki awarii, a zapominają o przyczynach. Przeciętnemu użytkownikowi samochodu z turbodoładowaniem dokładna znajomość budowy turbosprężarki nie jest potrzebna, ale warto znać choćby podstawy jej współpracy z silnikiem po to, aby lepiej zrozumieć konieczność ostrożnego rozruchu i wyłączania silnika.

2. Turbosprężarka – jak to działa? - Turbosprężarka zasada działania

Urządzenie turbo jest napędzane przez gazy wylotowe silnika spalinowego, które następnie przepływają przez wirnik turbiny i dalej są wydalane przez układ wydechowy. Następnie ruch obrotowy wirnika turbiny przekazywany jest na wirnik sprężarki, który spręża powietrze wpadające przez dolot i filtr. W kolejnym kroku powietrze może być kierowane do kolektora dolotowego, ale w większości samochodów nowoczesnych stosuje się intercooler, którego zadaniem jest schłodzenie rozgrzanego po sprężaniu powietrza przed wprowadzeniem do komory spalania.

3. Turbosprężarka - działanie, wady i zalety - Turbina samochodowa

Turbosprężarkę zasila energia czerpana ze spalin. Działanie jej jest proste do zrozumienia – gazy spalinowe wydostające się z komory silnika, zanim zostaną wyrzucone przez wydech, napędzają wirnik turbiny, który poprzez wspólny wał wprawia w ruch wirnik sprężarki. Sprężarka następnie pobiera powietrze z układu dolotowego, a następnie kompresuje je i wyrzuca pod ciśnieniem do komory silnika.

Turbosprężarka - działanie, wady i zalety
Turbosprężarka - działanie, wady i zalety

W zaletach turbosprężarek możemy wymienić: zwiększenie sprawności, na skutek zwiększenia sprawności silnika można zmniejszyć rozmiar i masę oraz obroty w czasie jego pracy oraz nie obciąża ona silnika, ponieważ napędza ją energia spalin. Do największej wady tego urządzenia możemy zaliczyć jej awaryjność ze względu na charakter jej pracy, która odbywa się w bardzo wysokich temperaturach.

Dodaj komentarz

Loader
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.
Czujnik ciśnienia doładowania - czyszczenie 11 Grudzień 2020

Czujnik ciśnienia doładowania - czyszczenie

Czy wiesz, w jaki sposób dbać o czujnik ciśnienia doładowania? Czyszczenie tego urz...

Jaką mamy budowę, działanie różnice w turbosprężarkach 02 października 2018

Jaką mamy budowę, działanie różnice w turbosprężarkach

1. Doładowanie sprężarkowe silnika - historia, czy teraźniejszość?Sprężarki mechani...

Wymiana gruszki turbiny 11 stycznia 2021

Wymiana gruszki turbiny

Jeżeli nasz samochód nie ma siły wyjechać pod górę, może to oznaczać awarię zaworu p...

Phone icon
Zadzwoń i sprawdź +48 609 707 060
Call icon

Zadzwoń do nas:

+48609707060
lub

Zostaw nam swój numer

Nr loader
Wpisz poprawny numer
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Korzystanie z naszego serwisu internetowego bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności. RODO