
W naszej ofercie znajdziesz turbosprężarki:
- nowe
- regenerowane
- używane z gwarancją
regeneruj
turbosprężarkę
Turbina a turbosprężarka to dwa istotne hasła, które mocno są związane z układem turbodoładowania. Czy potrafisz je rozróżnić i wskazać zależności, które występują pomiędzy nimi? Każdy użytkownik turbo powinien znać zarówno turbosprężarkę, jak i turbinę, która stanowi jej część gorącą i jest współodpowiedzialna za cały proces turbodoładowania. Turbosprężarką określamy całe urządzenie wchodzące w skład silnika, którego wprawia w turbo ruch. Obie nazwy „turbosprężarka”, „turbina” są traktowane wymiennie, jednak warto znać ich prawidłowe rozróżnienie.

Jaka jest zależność pomiędzy turbiną a turbosprężarką?
Turbosprężarka nazywana jest często maszyną wirnikową, czy też potocznie „ślimakiem” ze względu na swój kształt. Turbo, bo taki skrót potocznie jest także częsty w użyciu, pozwala na zwiększenie mocy silnika spalinowego – doładowuje go dodatkową siłą. Turbina jest w stanie poruszać swój wirnik z prędkością, która osiąga nawet 200 tysięcy obrotów na minutę. Zależność obu urządzeń zaczniemy od budowy. Budowa turbosprężarki opiera się na dwóch najważniejszych częściach. Turbina i sprężarka ulokowane na jednej osi, realizują największą pracę całego urządzenia wirnikowego. Tak więc turbina i turbosprężarka to nie jest to samo. Turbina to kluczowy element turbosprężarki i bez niej maszyna wirnikowa nie ma racji bytu. Część gorąca, bo takim elementem właśnie jest wspomniana turbina, osiąga nawet 900 stopni Celsjusza. Częścią zimna jest natomiast sprężarka, która spręża powietrze za pomocą talerza kompresji znajdującego się w wale. Turbosprężarka to nie tylko turbina i sprężarka. Pozostałe jej elementy takie, jak: koło kompresji, wirnik, spełniają funkcje, których działanie jest nieodzowne w ślimaku. Podsumowując, każda część składowa turbosprężarki jest tak samo ważna, jak turbina czy sprężarka. Wszystkie części są od siebie zależne i obowiązkowe w turbo.

Wada fabryczna turbosprężarki – awaria turbiny
Turbosprężarka, jak każde urządzenie, które jest użytkowane i pracuje w bardzo ciężkich warunkach, podlega eksploatacji. Z założenia, żywotność turbiny jest oscylowana na żywotność silnika. Jednak to teza bardzo wątpliwa. Dlaczego? Otóż trwałość maszyny wirnikowej w dużej mierze opiera się na dbałości kierowcy. Tylko prawidłowe działania zapobiegawcze, będą mogły wpłynąć na bezterminowe funkcjonowanie turbo. Turbosprężarka jest mocną budową, ale kruchą na czynniki, które na nią oddziaływają. Może się okazać, że nowa turbosprężarka zaraz po montażu nie działa. Diagnoza może być tylko jedna - wada fabryczna turbosprężarki. Jeżeli nasza maszyna wirnikowa podlegała tylko procesowi regeneracji, to wina leży w przeprowadzonym procesie. Regeneracja turbosprężarki to działania, które mogą być wykonywane tylko i wyłącznie w autoryzowanym serwisie, który przeprowadzi regenerację od A od Z. Jeżeli przedmiotem awarii jest turbina, to jej naprawa, prawidłowo postawiona diagnoza, rozpoznanie usterki będzie decydująca w sukcesie regeneracji maszyny wirnikowej. Chcesz mieć sprawny silnik z turbodoładowaniem? Dbaj o turbosprężarkę. Posiadanie turbo sprawia ogromna radość każdemu kierowcy, jednak euforia minie w momencie awarii. Turbosprężarka diesel cieszy się stosunkowo większym zbytem niż benzyniak. Jednak stosunkowo wady i zalety występują w obu rodzajach silników. Wszystko zależy od zachowania użytkownika pojazdu. Każda opcja turbodoładowania ma swoich zwolenników i przeciwników.

Dodaj komentarz
Dowiedz się więcej
O turbosprężarkach i ich naprawie

Bosch
Diesel
Service Pawlik
Autoryzowana, specjalistyczna pracownia regeneracji i naprawy turbosprężarek. Regenerujemy turbosprężarki na terenie całego kraju
Autoryzowany warsztat Melett
Turbosprężarki Garrett, Melett, BorgWarner, IHI, Honeywell, Hitachi, Toyota, Holset, Mitsubishi

Komentarze