Localizations image
Strona główna / Aktualności / Budowa turbosprężarki ze zmienną geometrią

Budowa turbosprężarki ze zmienną geometrią

BUDOWA TURBOSPRĘŻARKI ZE ZMIENNĄ GEOMETRIĄ | Działanie, uszkodzenia, technologia, praca, diagnostyka, regulacja, schemat, parametry, typy, łopatki, zawory, sztanga, różnice, rodzaje, sprawdzenie czyszczenie – Melett regeneruje i naprawia turbiny samochodowe (Mielec)

Technologia zmiennej geometrii kierownic turbiny jest aktualnie najczęściej wybieranym przez producentów turbosprężarek systemem kierowania spalin, znacznie poprawiającym komfort jazdy samochodem turbodoładowanym.

Systemy VNT(VGT/VTG) pojawiły się na początku lat 90 ubiegłego wieku jako jednoczesne rozwiązanie dwóch najpoważniejszych problemów związanych z samochodami turbodoładowanymi: turbodziury i nadmiernej emisji szkodliwych substancji w przypadku silników wysokoprężnych. Technologia zmiennej geometrii kierownic okazała się być na tyle skuteczna, że jest obecnie najczęściej montowanym systemem kierowania spalin w przemyśle motoryzacyjnym. Dzięki zastosowaniu zmiennej geometrii obecnie produkowane samochody z turbodoładowanymi dieslami osiągają normy Euro 5, a nawet Euro 6.

 

Przykładowa turbosprężarką w której budowie wykorzystana była zmienna geometria
Budowa turbosprężarki ze zmienną geometrią

 


Różnica między turbosprężarką ze zmienną geometrią i bez zmiennej geometrii

Zasadniczą różnicą konstrukcyjną między budową zwykłej turbosprężarki a urządzenia, w którym zastosowano technologię zmiennej geometrii kierownic jest znajdujący się wewnątrz turbiny, na wałku turbosprężarki, pierścień o ruchu kątowym, z osadzonymi na nim ruchomymi łopatkami. To właśnie te łopatki nazywane są kierownicami. Pojawia się tu także siłownik, często nazywany aktuatorem zmiennej geometrii, który ma za zadanie poruszanie pierścieniem. Ruchome kierownice odpowiedzialne są za utrzymywanie optymalnej prędkości przelotowej spalin poprzez zmianę swojej pozycji i kąta nachylenia tak, aby regulować średnicę przepływu gazów. Dla przykładu: jeżeli obroty jednostki napędowej są niskie, wtedy łopatki zmniejszają średnicę przepływu do minimum, zwiększając w ten sposób prędkość obrotową turbosprężarki do takiego poziomu, by w momencie zwiększenia obrotów nie wystąpiło zjawisko turbodziury, lecz pojawiła się wymagana moc. Kiedy już obroty silnika zwiększą się, kierownice ustawiają się w pozycji zwiększającej średnicę przepływu, zapobiegając w ten sposób przeładowaniu jednostki napędowej. Ich działanie uzależnione jest od membrany aktuatora, reagującej na ciśnienie panujące w kolektorze wydechowym.

Nie jest to jednak jedyny rodzaj systemów zmiennej geometrii, bowiem niektóre układy VNT(na przykład w silnikach HDi koncernu PSA Peugeot-Citroen) mogą posiadać łopatki wysuwane z pneumatycznym lub elektropneumatycznym nastawnikiem. Ten drugi korzysta z silnika krokowego, sterowanego za pomocą komputera, zapewniając największą dokładność pośród systemów kierowania spalin.

 

Różnica między turbosprężarkami o zmiennej geometrii i bez niej - tu na zdjęciu turbo ze zmienną geometrią
Różnica między turbosprężarką ze zmienną geometrią i bez zmiennej geometrii

 


Technologia zmiennej geometrii

Technologia zmiennej geometrii kierownic turbiny wykazuje się świetną precyzją działania w momencie pełnej sprawności, całkowicie eliminuje zjawisko turbodziury i znacząco poprawia wydajność układu turbodoładowania, a także kulturę i charakterystykę pracy turbodoładowanej jednostki napędowej. Niestety VNT zwiększa wrażliwość turbosprężarki na zanieczyszczenia i drobiny materiałów, które mogą przyczynić się do bardzo kosztownych uszkodzeń wewnątrz turbiny. Czasem nastaw kierownic może wymagać regulacji, której samodzielne podejmowanie się jest ryzykowne i zwykle prowadzi do konfliktów z ECU lub przeładowania silnika, kończącego się drogim remontem, dlatego też serwisowanie urządzeń ze zmienną geometrią warto powierzyć profesjonalnym zakładom zajmującym się na co dzień diagnostyką i serwisem turbosprężarek.

Naprawa turbosprężarek ze zmienną geometrią w MELETT TURBOSERWISIE – ASO Bosch Diesel Service Pawlik jest dostępna. Regenerację wykonujemy na urządzeniach SCHENCK i regulację na maszynach Cimat z wydrukiem wszystkich parametrów turbiny.

 

Przykład turbiny ze zmienną geometrią kierowania spalin
Technologia zmiennej geometrii

 

Dodaj komentarz

Loader
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.

Zasada działania turbosprężarki samochodowej 02 października 2018

Zasada działania turbosprężarki samochodowej

Zasada działania turbosprężarki samochodowej Udostępnij Turbosprężarki...

Turbo sprężarka 02 października 2018

Turbo sprężarka

Układ doładowania silnika Turbo sprężarka, a właściwie – turbosprężarka,...

Czyszczenie turbiny - Koszt za usługę 02 października 2018

Czyszczenie turbiny - Koszt za usługę

Czyszczenie Turbiny - Koszt za usługę Proces czyszczenia turbosprężarki w samochodzie...

Phone icon
Zadzwoń i sprawdź +48 609 70 70 60
Call icon

Zadzwoń do nas

+48 609 70 70 60
lub

Zostaw nam swój numer

Nr loader
Wpisz poprawny numer
Ta strona używa cookie i innych technologii. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.