Localizations image
Strona główna / Aktualności / Znane i jak ciekawe rozwiązanie - Doładowanie Comprex

Znane i jak ciekawe rozwiązanie - Doładowanie Comprex

Znane i jak ciekawe rozwiązanie - Doładowanie Comprex – budowa, działanie


Działanie doładowania typu Comprex:

doładowania typu Comprex
Schemat doładowania Comprex




Urządzenie zaproponowane przez Mazdę o nazwie Comprex po raz pierwszy zastosowano w silniku wysokoprężnym. System ten wykorzystuje energię kinetyczną spalin do zassania dodatkowych ilości powietrza do komory spalania. Wartym uwagi faktem jest, że pomimo napędu mechanicznego wirnika za pomocą paska z wału korbowego, działanie urządzenia oparte jest na doładowaniu dynamicznym. Wykorzystuje energię kinetyczną spalin, zamieniając ją w energię potencjalną ciśnienia powietrza tłoczonego do kolektora dolotowego. Przeciętne ciśnienie doładowania tego systemu to 0.2 MPa. Pasek łączący sprężarkę Comprex z wałem korbowym silnika służy jedynie do zsynchronizowania pracy obu urządzeń. Szacunkowo moc silnika pochłaniana przez pasek oscyluje w granicach 2% mocy wytworzonej przez jednostkę. Jak już wcześniej wspomniano, działanie tego urządzenia oparte jest na zjawisku falowym podczas wydobywania się spalin z poszczególnych cylindrów. Cechy falowości tego procesu umożliwiły wykorzystanie energii fali uderzeniowej powstałej w wyniku spalania mieszanki paliwowej i przekazanie energii tej fali powietrzu, które jest w płynny sposób zasysane przez urządzenie Comprex. Cały proces odbywa się w poszczególnych komorach urządzenia, gdzie za pośrednictwem otworów dolotowych i wylotowych świeże powietrze jest spiętrzane, a spaliny rozprężane. Zauważyć trzeba, że podczas tego procesu, ładunek powietrza niesie ze sobą małe ilości spalin. Większość spalin opuszcza urządzenie Comprex przez okno wydechowe, powodując tym samym podciśnienie, które zasysa świeży ładunek powietrza do urządzenia. Ważnym aspektem w pracy urządzenie jest utrzymanie szczelności między kanałami w obudowie i tymi zawartymi w obracającym się wirniku. Jest to realizowane przez zachowanie szczeliny rzędu 0,1 mm między wirnikiem a obudową urządzenia. Warto odnotowania jest to, że system Comprex po części realizuje proces recyrkulacji spalin, za sprawą powrotu części gazów wydechowych z komory spalania wraz ze świeżym ładunkiem powietrza. Ponadto Comprex eliminuje też efekt opóźnienia wzrostu ciśnienia tłoczonego powietrza, charakterystycznego dla tradycyjnych turbosprężarek, oraz zadowala się stosunkowo nie wielkim poborem mocy silnika w odniesieniu do kompresorów mechanicznych.

System doładowania Comprex ma też swoje wady:

- obecna w spalinach sadza dostaje się do komory spalania wraz z ładunkiem powietrza,
- trudność w utrzymywaniu parametrów pracy łożysk urządzenia, niszczonych przez sadzę zawartą w spalinach.

Comprex z silnika wysokoprężnego montowanego w Mazdzie 626:

comprex z silnika wysokoprężnego - mazda 626
Comprex z Mazdy 626




Sprężarka Comprex sama w sobie jest bardzo wymagającym urządzeniem pod względem warunków eksploatacyjnych. Bardzo ważne jest, by zapewnić ciągły przepływ odpowiedniej ilości powietrza do urządzenia, co można uzyskać poprzez np. wymianę filtra powietrza o fabrycznych parametrach. Istotne jest również to, by pasek napędowy był odpowiednio trwały. Jest to o tyle ważne, że zakłócenie cyklu pracy urządzenia spowodowane poślizgiem paska prowadzi do szybkiego w czasie uszkodzenia łożyskowania sprężarki. Comprex jest także wrażliwy na zmiany temperatury oraz ilość spalin, spowodowane nieodpowiednią pracą układu zasilania silnika w paliwo.

Oceń:
/ Aktualna ocena: 4.67

Dodaj komentarz

Loader
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.

Turbina po regeneracji – opinie, gwiżdże, brak mocy, bierze olej 02 października 2018

Turbina po regeneracji – opinie, gwiżdże, brak mocy, bierze olej

Opinie - Turbina po regeneracji jak nie powinno być - gwiżdże, brak mocy, bierze...

Naprawa turbosprężarek Wrocław 02 października 2018

Naprawa turbosprężarek Wrocław

NAPRAWA TURBOSPRĘŻAREK WROCŁAW – Melett | Sprawdź Turboserwisy autoryzowane....

Turbina Golf 4 02 października 2018

Turbina Golf 4

TURBINA GOLF 4, 5, 3 – REGENERACJA, NAPRAWA | ASO MELETT – ważne uwagi.. Volkswagen...

Phone icon
Zadzwoń i sprawdź +48 609 70 70 60
Call icon

Zadzwoń do nas

+48 609 70 70 60
lub

Zostaw nam swój numer

Nr loader
Wpisz poprawny numer
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Korzystanie z naszego serwisu internetowego bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności.