Localizations image
Strona główna / Aktualności / Zasada działania turbosprężarki

Zasada działania turbosprężarki

Zasada działania turbosprężarki – Naprawiamy turbo

Turbosprężarki są obecnie najczęściej stosowanym systemem doładowania zarówno w silnikach wysokoprężnych jak i tych z zapłonem iskrowym

Alfred Büchi opracował w 1905 roku system, który na stałe zagościł w samochodach ciężarowych w 1938, a w 1973 roku pojawił się także w pojazdach osobowych.

System turbodoładowania ma za zadanie zwiększyć wydajność jednostki napędowej poprzez wtłaczanie do jej komory spalania większej ilości powietrza. Sama konstrukcja turbosprężarki nie należy do nazbyt skomplikowanych, jednak jej podzespoły są tworzone z dokładnością do mikrometra tak, aby zapewnić jej jak największą wydajność. Do produkcji turbosprężarek wykorzystywane są bardzo wytrzymałe i wysoce żaroodporne materiały, ponieważ osiągają one temperaturę roboczą dochodzącą do 1000 stopni Celsjusza i prędkość obrotową rzędu 100 000 – 300 000obr/minutę.

Naprawiona turbosprężarka o poprawnej zasadzie działania
Zasada działania turbosprężarki - Naprawiamy turbo


Zasada działania turbo

Zasada działania turbosprężarki jest dosyć prosta: z kolektora wylotowego kierowane są gazy na wirnik turbiny, osadzony na wałku turbosprężarki. Ten zostaje wprawiony w ten sposób w ruch i napędza drugi wirnik umieszczony w sprężarce. Zadaniem wirnika sprężarki jest kompresja i wtłaczanie powietrza do komory spalania jednostki napędowej. Sprężanie powietrza wytwarza temperaturę, a gorące powietrze wpływa negatywnie na sprawność napełniania cylindra, dlatego też prowadzone jest ono przez intercooler, czyli chłodnicę międzystopniową. Turbosprężarkę z kolei schładza i smaruje olej silnikowy.

W turbodoładowanych silnikach odczuwalnym i nieprzyjemnym zjawiskiem jest turbodziura – moment, w którym nie otrzymujemy pożądanej mocy silnika. Jest on spowodowany zależnością prędkości obrotowej turbosprężarki od ilości spalin prowadzonych do turbiny. Aby zapobiec temu groźnemu i niekomfortowemu zjawisku producenci opracowali kilka rozwiązań. Jednym z nich jest montowanie nie jednej, a dwóch turbosprężarek w samochodzie, w układzie BiTurbo lub TwinTurbo. Częściej spotykane są jednak systemy kierowania spalin, takie jak zawór wastegate czy technologia zmiennej geometrii kierownic turbiny(VNT). Naprawa turbo z systemem zmiennej geometrii wykonywana jest przez nasz Autoryzowany Warsztat Melett w Stalowej Woli.

Zregenerowana turbosprężarka na stole z przywróconym poprawnym działaniem
Zasada działania turbo

Dodaj komentarz

Loader
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.

Turbosprężarki z technologią zmiennej geometrii – Bosch Diesel Service 02 października 2018

Turbosprężarki z technologią zmiennej geometrii – Bosch Diesel Service

Turbosprężarki z technologią zmiennej geometrii – Bosch Diesel Service Udostępnij ...

Znane i jak ciekawe rozwiązanie - Doładowanie Comprex 03 października 2018

Znane i jak ciekawe rozwiązanie - Doładowanie Comprex

Znane i jak ciekawe rozwiązanie - Doładowanie Comprex – budowa, działanie Działanie...

Nowe sposoby - CZYSZCZENIE GEOMETRII TURBINY - Jak sobie poradzić 02 października 2018

Nowe sposoby - CZYSZCZENIE GEOMETRII TURBINY - Jak sobie poradzić

Nowe sposoby - CZYSZCZENIE GEOMETRII TURBINY - Jak sobie poradzić Udostępnij W...

Phone icon
Zadzwoń i sprawdź +48 609 70 70 60
Call icon

Zadzwoń do nas

+48 609 70 70 60
lub

Zostaw nam swój numer

Nr loader
Wpisz poprawny numer
Ta strona używa cookie i innych technologii. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.