blog

Uszczelnienie turbospręzarek - Budowa i zastosowanie układu

2 października 2018

Mamy dla Ciebie dostępnych ponad 3000 turbosprężarek!
Regeneracja turbosprężarki
od 299 zł netto
Nowa turbosprężarka
od 899 zł netto
Stan
Dostępne
Turbina
od 500 zł
Gwarancja
2 lata, bez limitu km
Nasi specjaliści pomogą Ci wybrać właściwe części
Udostępnij element
pracownia regeneracji turbo

W naszej ofercie znajdziesz turbosprężarki:

  • nowe
  • regenerowane
  • używane z gwarancją

regeneruj
turbosprężarkę

Typy uszczelnień w turbosprężarkach

Turbosprężarki to teraźniejszość i przyszłość współczesnej motoryzacji, przynajmniej w jednostkach o konwencjonalnym napędzie. Przyszłość motoryzacji nie jest jeszcze do końca nam znana. Trwają prace nad różnymi źródłami energii czy paliwami alternatywnymi. Są to jednak plany. Jak na razie musimy docenić to, co mamy, czyli turbodoładowanymi pojazdami benzynowymi czy Diesla. Ludzie mówią o zużywaniu oleju przez turbosprężarkę inni twierdzą, że turbo bierze olej, jeszcze inni, że turbo przepuszcza olej, inni wspominają o wyciekach oleju z turbiny. Przyczyny wycieku oleju z turbiny, w pracy serwisanta to najczęstsza z przyczyn awarii, z która przychodzą klienci. Jednak, aby wyjaśnić zjawisko wycieku, należy poruszyć temat budowy, zasady działania oraz jak działa system uszczelnienia.

Uszczelnienie Turbosprężarek

Turbosprężarka to tak naprawdę napędzany gazami wydechowymi kompresor powietrza. Gazy spalinowe, które opuszczają silnik poprzez kolektor wydechowy, są skierowane do komory turbiny, w której znajduje się wirnik. Wspólny wałek napędza wirnik kompresora, znajdujący się po drugiej stronie urządzenia, który spręża powietrze zasilające silnik. Gdy wymontujemy turbosprężarkę z naszego silnika, zostawimy ją na stole oraz zalejemy ją olejem blokując spływ oleju, nie powinno nas zdziwić to, że olej wydostanie się ze środkowej części korpusu, zarówno na stronę ssącą jak i na stronę turbiny. Turbosprężarka zaczyna być szczelna, gdy pojawia się ruch obrotowy oraz odpowiednie ciśnienie w korpusach. Gdy turbo działa prawidłowo, ciśnienia, które występują w korpusach są zawsze większe, niż ciśnienie oleju, które wynosi w przybliżeniu około 1 bara. Ze względu na wysokie temperatury oraz prędkości obrotowe panujące w turbo, nie możemy używać typowych prostych uszczelek. Budowa układu uszczelniającego jest dość prosta. Po stronie powietrza jak i również po stronie turbiny, znajduje się odrzutnik oleju wraz z pierścieniami, odpowiadającymi za szczelność układu, dopiero, gdy wałek przechodzi w ruch obrotowy siła odśrodkowa wyrzuca olej na zewnątrz do specjalnych przestrzeni olejowych, z który spływa do miski olejowej. W turbosprężarce znajduje się również stalowy pierścień uszczelniający, który jest dociskany poprzez ciśnienie spalin, dzięki temu rozwiązaniu układ jest szczelniejszy. Podobne zjawisko zachodzi po stronie powietrza, różnica znajduje się tylko w budowie odrzutnika, który znajduję się w płycie tylnej lub jest oddzielnym podzespołem. Wycieki oleju, które pojawiają się w turbosprężarce nie są przyczyną, lecz symptomem wskazującym możliwość wystąpienia prawdziwej awarii.

Uszczelnienie turbosprężarek

Przyczyny wycieku oleju z turbiny, które nie są związane z jej uszkodzeniem:

- Nieprawidłowo działający system odpowietrzania w układzie korbowym
- Przedmuchy silnika

Oraz inne przyczyny, które powodują blokadę swobodnego spływu oleju z turbosprężarki. Jest to np. Wysoki poziom oleju, który powoduje blokadę swobodnego spływu oleju do miski olejowej. Zatkany, zagięty lub zanieczyszczony przewód przez stary, spalony olej także ma wpływ na przepływ oleju. Nieprawidłowo dobrana uszczelka, także może być przyczyną wycieku. Opisując prawidłowe działanie systemu uszczelnienia, wspomniałem jak ważne jest pojawienie się odpowiedniego ciśnienia po stronie powietrza oraz spalin.

Wiele zakładów oferuje takie usługi, jak wycięcie katalizatora, czy też filtra cząstek stałych, jednak należy pamiętać, że takie zabiegi powodują zmianę ciśnienia spalin w układzie wydechowym, które powodują wyciek. Lecz, nie tylko awaria turbosprężarki jest przyczyną wycieków, dość często są to zjawiska, które nie mają nic wspólnego z turbosprężarką. Bardzo ważna rzeczą jest właściwa diagnoza, którą wystawia mechanik, znalezienie prawdziwej przyczyny wycieku pozwala na zaoszczędzenie czasu jak I również pieniędzy. Serdecznie zapraszamy do konsultacji z mechanikami z firmy Bosch Diesel Service Dariusz Pawlik

Oceń wpis Aktualna ocena:  4.75

Dodaj komentarz

Oceń wpis Aktualna ocena: 4.75
Wpisz nazwę użytkownika
Wpisz treść wiadomości

Komentarze

Jacek
2023-01-25 10:12:08
Budowa układu turbosprężarki składa się z kilku głównych elementów: kompresora, turbiny, wałka napędowego oraz układu dolotowego i wydechowego. Układ dolotowy łączy się z kompresorem, który zwiększa ciśnienie powietrza dostarczanego do silnika. Następnie powietrze przepływa przez turbinę, która jest napędzana ciepłem spalin wydechowych, co dodatkowo zwiększa ciśnienie powietrza dostarczanego do silnika. Uszczelnienie jest ważnym elementem w turbosprężarce, który zapobiega przeciekom powietrza i oleju między tymi elementami. Uszczelnienie wału korbowego znajduje się między wałkiem korbowym a skrzynią korbową, uszczelnienie wału napędowego między wałkiem napędowym a skrzynią korbową, uszczelnienie kompresora między kompresorem a skrzynią korbową, a uszczelnienie turbiny między turbiną a skrzynią korbową. Turbosprężarka zwiększa moc silnika poprzez zwiększenie ilości powietrza dostarczanego do jego cylindrów, co pozwala na wykorzystanie większej ilości paliwa i tym samym zwiększenie mocy. Turbosprężarka jest szczególnie przydatna w silnikach diesla, ponieważ pozwala na uzyskanie większej mocy przy mniejszym zużyciu paliwa niż w przypadku silników benzynowych.
Robi
2022-07-07 17:18:58
Bardzo dobry artykuł dziękuje Pani Magdalenie
klaudia
2020-03-05 10:48:59
Działanie turbosprężarki to niezła zagadka, podczas jazdy ma co robić:)
Unicorn
2019-08-27 11:39:53
Fascynująco opisana zasada działania i budowy turbo!

Dowiedz się więcej

O turbosprężarkach i ich naprawie

Bosch Diesel
Service Pawlik

Autoryzowana, specjalistyczna pracownia regeneracji i naprawy turbosprężarek. Regenerujemy turbosprężarki na terenie całego kraju

Autoryzowany warsztat Melett

Turbosprężarki Garrett, Melett, BorgWarner, IHI, Honeywell, Hitachi, Toyota, Holset, Mitsubishi