Localizations image
Strona główna / Aktualności / Uszczelnienie turbospręzarek - Budowa i zastosowanie układu

Uszczelnienie turbospręzarek - Budowa i zastosowanie układu

Typy uszczelnień w turbosprężarkach

Turbosprężarki to teraźniejszość i przyszłość współczesnej motoryzacji, przynajmniej w jednostkach o konwencjonalnym napędzie. Przyszłość motoryzacji nie jest jeszcze do końca nam znana. Trwają prace nad różnymi źródłami energii czy paliwami alternatywnymi. Są to jednak plany. Jak na razie musimy docenić to, co mamy, czyli turbodoładowanymi pojazdami benzynowymi czy Diesla. Ludzie mówią o zużywaniu oleju przez turbosprężarkę inni twierdzą, że turbo bierze olej, jeszcze inni, że turbo przepuszcza olej, inni wspominają o wyciekach oleju z turbiny. Przyczyny wycieku oleju z turbiny, w pracy serwisanta to najczęstsza z przyczyn awarii, z która przychodzą klienci. Jednak, aby wyjaśnić zjawisko wycieku, należy poruszyć temat budowy, zasady działania oraz jak działa system uszczelnienia.


Symulacja warunków z silnika na maszynie do weryfikacji
Uszczelnienie Turbosprężarek

Turbosprężarka to tak naprawdę napędzany gazami wydechowymi kompresor powietrza. Gazy spalinowe, które opuszczają silnik poprzez kolektor wydechowy, są skierowane do komory turbiny, w której znajduje się wirnik. Wspólny wałek napędza wirnik kompresora, znajdujący się po drugiej stronie urządzenia, który spręża powietrze zasilające silnik. Gdy wymontujemy turbosprężarkę z naszego silnika, zostawimy ją na stole oraz zalejemy ją olejem blokując spływ oleju, nie powinno nas zdziwić to, że olej wydostanie się ze środkowej części korpusu, zarówno na stronę ssącą jak i na stronę turbiny. Turbosprężarka zaczyna być szczelna, gdy pojawia się ruch obrotowy oraz odpowiednie ciśnienie w korpusach. Gdy turbo działa prawidłowo, ciśnienia, które występują w korpusach są zawsze większe, niż ciśnienie oleju, które wynosi w przybliżeniu około 1 bara. Ze względu na wysokie temperatury oraz prędkości obrotowe panujące w turbo, nie możemy używać typowych prostych uszczelek. Budowa układu uszczelniającego jest dość prosta. Po stronie powietrza jak i również po stronie turbiny, znajduje się odrzutnik oleju wraz z pierścieniami, odpowiadającymi za szczelność układu, dopiero, gdy wałek przechodzi w ruch obrotowy siła odśrodkowa wyrzuca olej na zewnątrz do specjalnych przestrzeni olejowych, z który spływa do miski olejowej. W turbosprężarce znajduje się również stalowy pierścień uszczelniający, który jest dociskany poprzez ciśnienie spalin, dzięki temu rozwiązaniu układ jest szczelniejszy. Podobne zjawisko zachodzi po stronie powietrza, różnica znajduje się tylko w budowie odrzutnika, który znajduję się w płycie tylnej lub jest oddzielnym podzespołem. Wycieki oleju, które pojawiają się w turbosprężarce nie są przyczyną, lecz symptomem wskazującym możliwość wystąpienia prawdziwej awarii.

W pełni zregenerowana Turbosprężarka Garrett na stole pracowni przed plombowaniem i wysyłką
Turbosprężarka Garrett

 

Przyczyny wycieku oleju z turbiny, które nie są związane z jej uszkodzeniem:


- Nieprawidłowo działający system odpowietrzania w układzie korbowym
- Przedmuchy silnika

Oraz inne przyczyny, które powodują blokadę swobodnego spływu oleju z turbosprężarki. Jest to np. Wysoki poziom oleju, który powoduje blokadę swobodnego spływu oleju do miski olejowej. Zatkany, zagięty lub zanieczyszczony przewód przez stary, spalony olej także ma wpływ na przepływ oleju. Nieprawidłowo dobrana uszczelka, także może być przyczyną wycieku. Opisując prawidłowe działanie systemu uszczelnienia, wspomniałem jak ważne jest pojawienie się odpowiedniego ciśnienia po stronie powietrza oraz spalin.

Wiele zakładów oferuje takie usługi, jak wycięcie katalizatora, czy też filtra cząstek stałych, jednak należy pamiętać, że takie zabiegi powodują zmianę ciśnienia spalin w układzie wydechowym, które powodują wyciek. Lecz, nie tylko awaria turbosprężarki jest przyczyną wycieków, dość często są to zjawiska, które nie mają nic wspólnego z turbosprężarką. Bardzo ważna rzeczą jest właściwa diagnoza, którą wystawia mechanik, znalezienie prawdziwej przyczyny wycieku pozwala na zaoszczędzenie czasu jak I również pieniędzy. Serdecznie zapraszamy do konsultacji z mechanikami z firmy Bosch Diesel Service Dariusz Pawlik

Oceń:
/ Aktualna ocena: 0.00

Dodaj komentarz

Loader
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.

Jak odbywa się regulacja turbiny ze zmienną geometrią? 02 października 2018

Jak odbywa się regulacja turbiny ze zmienną geometrią?

Turbosprężarki VNT VTG, czyli jak działa zmienna geometria. Eksploatacja silnika...

Wymiana turbiny - wymiana turbosprężarki 02 października 2018

Wymiana turbiny - wymiana turbosprężarki

ALTERNATYWNE DOŁADOWANIE, A MOŻE WYMIANA TURBINY, CZY WYMIANA TURBOSPRĘŻARKI...

Turbosprężarki regeneracja Warszawa 12 października 2018

Turbosprężarki regeneracja Warszawa

Turbosprężarki regeneracja Warszawa TURBOSPRĘŻARKI REGENERACJA WARSZAWA |...

Phone icon
Zadzwoń i sprawdź +48 609 70 70 60
Call icon

Zadzwoń do nas

+48 609 70 70 60
lub

Zostaw nam swój numer

Nr loader
Wpisz poprawny numer
Ta strona używa cookie i innych technologii. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.