blog

Twin Turbo - co to jest?

7 grudnia 2020

Mamy dla Ciebie dostępnych ponad 3000 turbosprężarek!
Regeneracja turbosprężarki
od 299 zł netto
Nowa turbosprężarka
od 899 zł netto
Stan
Dostępne
Turbina
od 500 zł
Gwarancja
2 lata, bez limitu km
Nasi specjaliści pomogą Ci wybrać właściwe części
Udostępnij element
turbosprężarka -naprawa

W naszej ofercie znajdziesz turbosprężarki:

  • nowe
  • regenerowane
  • używane z gwarancją

regeneruj
turbosprężarkę

Nie tylko laik motoryzacyjny zadaje sobie pytanie: Twin Turbo – co to jest? Każdy użytkownik turbodoładowania powinien znać wszelkiego rodzaju doładowania, które odnoszą się do turbodoładowanego silnika spalinowego, dla którego dwie turbosprężarki sprężają dopływające powietrze. Istnieją dwie popularnie stosowane konfiguracje: równoległe - Bi Turbo i szeregowe - Twin Turbo. Jednostki napędowe z turbodoładowaniem są dziś coraz powszechniej stosowane przez producentów samochodów. Wyposażenie silnika w maszynę wirnikową to skuteczny sposób na uzyskanie zwiększanej mocy, dynamizmu przy niewielkich rozmiarach. Problematyczne jest otrzymanie błyskawicznej reakcji na przyciśniecie pedału gazu – bezruch turbiny doprowadza do opóźnionej reakcji, zwanej turbo dziurą. Występuje parę rozwiązań, którym można sprostać. Choć reguła działania turbosprężarek jest identyczna, to w praktyce można wyodrębnić kilka ich rodzajów innej konstrukcji i funkcjonowaniu. Poszczególne doładowania: Twin Turbo, Bi Turbo oraz Twin Scroll Turbo zostaną opisane w poniższym artykule.

Twin turbo - co to jest?

Rodzaje doładowań w turbinie

Turbosprężarka Twin Scroll Turbo (TST), obok Twin Turbo i Bi Turbo, jest rodzajem novum, które rozpoczęło stosowanie turbo w samochodach osobowych. W tym rodzaju maszyny wirnikowej, w części gorącej występują dwa kanały, które wprawiają w napęd wirnik turbosprężarki. W tradycyjnej turbosprężarce obecny jest tylko jeden kanał. Turbosprężarka z Twin Scrollem. Mechanizm działania takiej turbiny jest dość problematyczny. Dwa kanały pobierają różnorodną prędkość spalin wydalanych z cylindrów. Jeden z nich operuje cylinder zewnętrzny, drugi – wewnętrzny. Oba kanały różnią się pomiędzy sobą ukształtowaniem. Jeden kanał oddziałuje na drugi. Wydobywające się z przewodów gazy są kierowane na łopatki wirnika turbiny. Efektem jest 2 in 1, czyli mamy dwie turbosprężarki w jednym urządzeniu. Chcesz stać się posiadaczem turbosprężarki z Twin Scroll? Cena, którą otrzymasz, będzie ustalona na pewno pod określonym kątem. Wszelkie informacje w zakresie cenowym będą określane poprzez konsultacje ze specjalistą w dziedzinie turbosprężarek.

Rodzaje doładowań w turbinie

Twin Turbo a Bi Turbo

Hasła Twin Turbo i Bi Turbo odnoszą się do układów doładowania obejmujących dwie turbosprężarki. Tryb oraz sposób pracy tych dwóch doładowań jest uwarunkowany, z którym systemem mamy do czynienia. Twin Turbo – to dwie identyczne, takie same turbosprężarki, natomiast Bi Turbo to dwie turbosprężarki, dlatego obie te nazwy mogą pojawiać się wymiennie. Bi Turbo to rodzaj doładowania równoległego, które swe zastosowanie mają głównie w większych silnikach, o większej liczbie cylindrów pod maską. Doładowanie równoległe to nic innego, jak dwie maszyny wirnikowe, pracujące w sposób równoległy. Każda z nich jest odpowiedzialna za swoje cylindry. Ten rodzaj doładowania może być użytkowany tylko i wyłącznie w przypadku parzystej liczby posiadanych cylindrów. Inna opcja nie wchodzi w grę. W doładowaniu równoległym urządzenia działają nie w sposób sekwencyjnym, jak to się odbywało w przypadku Bi Turbo. W Twin Turbo mniejsza turbina i większa turbina zaczynają pracować sekwencyjnie. Turbosprężarka o mniejszym kalibrze odpowiada za niski zakres obrotów i funkcjonuje bardzo efektywnie. Podczas osiągnięcia przez silnik około 300 obrotów na minutę, swą pracę rozpoczyna duża turbosprężarka. Doładowanie sekwencyjne występuje głównie w niewielkich sinikach (mniejsze niż 2-litrowe), jak również w silnikach wielocylindrowych. W tym rodzaju doładowania silnik nie musi mieć w posiadaniu parzystej liczby cylindrów, taka opcja jest nieobowiązkowa. Jeśli stoimy przed wyborem Bi Turbo vs Twin Turbo, to co nas bardziej przekonuje? Która opcja ma większą rację bytu? Tu możemy wyraźnie zaznaczyć, że odpowiedź nie jest bezwzględnie oczywista. Te dwa rodzaje doładowań mają swoich zwolenników, jak i przeciwników. Wszystko zależy od tego, jakiego typu silnika jesteśmy posiadaczem. Twin Turbo 1.9 TDI na pewno gwarantuje większy zakres ciśnienia doładowania. Użycie dwóch bliźniaczych urządzeń turbo, mniejszych rozmiarów, również przynosi konkretne efekty. Obie opcje oddziałują na pewno dużo bardziej owocniej niż jedna turbosprężarka, ponieważ zniwelowaniu następuje efekt turbo dziury. Twin Turbo swą popularność zyskuje głównie, jak było wspomniane na początku, na mniejszym silniku, najczęściej w dieslu. Natomiast Bi Turbo swe zastosowanie odnajduje w motorach większych, głównie benzyniakach.

Twin Turbo a Bi Turbo
Oceń wpis Aktualna ocena:  4.00

Dodaj komentarz

Oceń wpis Aktualna ocena: 4.00
Wpisz nazwę użytkownika
Wpisz treść wiadomości

Komentarze

Dariusz
2023-01-16 10:04:00
Twin Turbo to system dwóch turbosprężarek w jednym silniku. Jest to rozwiązanie stosowane w niektórych samochodach, które pozwala na zwiększenie mocy i efektywności silnika. System Twin Turbo składa się z dwóch turbosprężarek, z których jedna jest odpowiedzialna za niskie obroty, a druga za wysokie obroty. Dzięki temu, silnik może uzyskać dużą moc i elastyczność przy różnych prędkościach obrotowych. W porównaniu z jedną turbosprężarką, twin turbo jest bardziej skomplikowane i kosztowne w eksploatacji.

Dowiedz się więcej

O turbosprężarkach i ich naprawie

Bosch Diesel
Service Pawlik

Autoryzowana, specjalistyczna pracownia regeneracji i naprawy turbosprężarek. Regenerujemy turbosprężarki na terenie całego kraju

Autoryzowany warsztat Melett

Turbosprężarki Garrett, Melett, BorgWarner, IHI, Honeywell, Hitachi, Toyota, Holset, Mitsubishi

Zadzwoń +48 609 70 70 60