Localizations image

Turbosprężarka zasada działania i czyszczenie turbo

Oceń:
/ Aktualna ocena: 4.00
Mamy dla Ciebie ponad 3000 dostępnych turbosprężarek!

Cena:

Regeneracja turbosprężarki
od 289 zł (netto)
Turbina po regeneracji od 500 zł
Nowa turbosprężarka od 900 zł
Czas realizacji 24 - 48 h
Gwarancja 2 lata bez limitu kilometrów
Stan dostępne
Zadzwoń +48 609 707 060 Nasi specjaliści pomogą Ci wybrać właściwe części
regeneracja turbosprężarek

W naszej ofercie znajdziesz turbosprężarki:

  • nowe
  • regenerowane
  • używane z gwarancją
Dostępne od ręki Atrakcyjne ceny

1. Turbosprężarka zasada działania – czyszczenie turbo – zasada działania turbosprężarki

Turbosprężarka zasada działania, a doładowanie dynamiczne – porównanie.
Nieustający rozwój obecnych silników spalinowych przeznaczonych do zastosowań trakcyjnych jest uwarunkowany dwoma czynnikami wpływającymi na inne dziedziny życia gospodarczego, jak np.:
- ochronę środowiska naturalnego,
- ograniczone zasoby surowców kopalnych (paliwa płynne).

Czynniki te wpływają w głównej mierze na konstrukcję silników a także ich właściwości eksploatacyjne. Jednym z kierunków działania konstruktorów jest dążenie do optymalnego rozwiązania procesów wymiany ładunku i uzyskania maksymalnego napełnienia cylindra. Układ dolotowy silnika spalinowego spełnia istotną rolę w tym procesie. Jakość procesu napełnienia jest określona przez współczynnik napełnienia, na którego wartość wpływa wiele czynników, takich jak parametry termodynamiczne powietrza w dolocie, opory przepływu w układzie dolotowym, fazy rozrządu oraz wymiary geometryczne układu dolotowego. Dążenie do poprawy napełnienia spowodowało szybki rozwój doładowania w jego różnych odmianach, co raz bardziej doskonałych i o bardziej zaawansowanej konstrukcji. Sięgnięto też do rozwiązań starych, których stosowanie nie dawało tak spektakularnych rezultatów jak np. turbodoładowanie. W tym systemie wyjątkowo ważne jest utrzymanie kolektora ssącego w stanie pełnego przepływu co jest dużo łatwiejsze niż czyszczenie turbo.

Doładowanie dynamiczne

Do takich rozwiązań można zaliczyć doładowanie dynamiczne stosowane obecnie powszechnie w silnikach o wtrysku benzyny. Opatentowane w latach trzydziestych przez pracowników Politechniki Lwowskiej A. Wicińskiego i J.Z. Bujaka pod nazwa metody „Wibu” miało poprawić napełnienie przede wszystkim silników o zapłonie samoczynnym. Lecz w miarę upływu lat, dzięki burzliwemu rozwojowi turbodoładowania poszło w zapomnienie. Również silniki o tłokach wirujących wymagały zwiększonego napełnienia do uzyskania określonych parametrów pracy, co przy stosowanym w nich rozrządzie bezzaworowym preferowało doładowanie dynamiczne. W raz z chwilą zaostrzenia wymagań odnośnie do ekologiczności silników, zdecydowano się powrócić do zastosowania doładowania dynamicznego w silnikach wysokoprężnych, czego przykładem może być silnik DAF DK1160 zbudowany na bazie silnika Leyland 0680. Rozwiązanie to nie przyniosło na tyle korzystnych rezultatów, by móc konkurować z turbodoładowaniem (przyrost mocy wynosił tylko 9,5%, choć mieścił się w granicach przyjętych dla tego typu doładowania). Wytwórnia ta zastosowała doładowanie dynamiczne dla podwyższenia parametrów silnika 0680 produkowanego na licencji Leyland. Jednostka napędowe oznaczona została symbolem DK 1160, miała powiększoną średnicę cylindra w stosunku do silnika 0680, dzięki czemu zwiększono objętość skokową z 11,1 dm3 do 11,6 dm3. Moc silnika DK 1160 bez doładowania dynamicznego wynosiła 210 KM przy 2200 obr./min, a w wersji doładowanej, oznaczonej DKA 1160 – 230 KM przy takiej samej prędkości obrotowej. W trakcie dalszych poszukiwań okazało się, że doładowanie dynamiczne można stosować razem z turbodoładowaniem lub dla poprawy parametrów roboczych przy ściśle określonej prędkości obrotowej silnika. O ile zadanie to jest stosunkowo proste do rozwiązania w przypadku silnika jednocylindrowego, to w przypadku silników wielocylindrowych jest ono już bardziej skomplikowane, ponieważ główną rolę odgrywają tu wymiary geometryczne układu dolotowego (zakładając że pozostałe parametry są takie same, jak dla silnika jednocylindrowego) oraz wzajemne oddziaływanie na siebie sąsiednich cylindrów w trakcie suwu napełniania. Wielu specjalistów zajmujących się tą problematyką, wyniki swoich eksperymentów próbowało przedstawić w formie zaleceń doboru układu dolotowego zapewniającego optymalne napełnianie cylindrów. Prace te mają różny stopień uogólnienia a tym samym ich przydatność praktyczna jest różna, niemniej jednak wszystkie prowadzą do dalszego wysilenia silników wysokoprężnych oraz poznania mechanizmów przygotowania mieszaniny palnej. Zauważono również, że doładowanie dynamiczne w odróżnieniu od turbodoładowania w ujęciu klasycznym, tj. bez chłodzenia powietrza doładowującego i regulacji przepływu spalin, jest skutecznym sposobem poprawy elastyczności silników, a co się z tym wiąże – ekonomiczności pracy. Przyjęto, że wpływ strony dolotowej na napełnienie cylindra jest znacznie większy (nawet czterokrotnie) niż strony wylotowej. Jak widać zasada działania turbosprężarki z punktu widzenia kosztów doładowanie dynamiczne jest dużo prostszym rozwiązaniem.

Dynamiczne doładowanie

Komentarze

Bogdan 2023-01-24 10:05:36

Turbosprężarka jest układem mechanicznym, który wykorzystuje energię spalin, aby zwiększyć ilość powietrza dostarczaną do silnika. Składa się z dwóch głównych części: wirnika turbiny i wirnika sprężarki. Wirnik turbiny jest napędzany przez spaliny, które przepływają przez kanały i trafiają na łopatki wirnika turbiny. Ruch wirnika turbiny napędza wirnik sprężarki, który zwiększa ciśnienie powietrza dostarczanego do silnika. W ten sposób turbosprężarka pozwala na zwiększenie mocy silnika i jego efektywności. Jeśli turbosprężarka jest zanieczyszczona, może przestać działać prawidłowo. Czyszczenie turbosprężarki polega na usunięciu nagromadzonych w niej zanieczyszczeń, takich jak sadza, osad i inne zanieczyszczenia. Można to zrobić przez mechaniczne oczyszczanie lub przez mycie chemiczne. Czyszczenie powinno być wykonywane przez profesjonalnych pracowników, aby uniknąć uszkodzenia turbosprężarki.

Bartek 2020-03-05 08:45:05

Patrząc na schemat działania turbosprężarki, to tak jakby serce naszych samochodów.

polonezcaro 2019-08-28 09:26:03

Oprócz ciekawego opisu jeszcze filmik na temat czyszczenia turbosprężarki,wszystko załsuguje na 5+

Kompressor214 2019-08-27 08:42:41

Dużo można się dowiedzieć z tych artykułów, oby tak dalej! :)

Dodaj komentarz

Wystąpił błąd.

Filmy

Phone icon
Zadzwoń i sprawdź +48 609 707 060
Call icon

Zadzwoń do nas:

+48609707060
lub

Zostaw nam swój numer

Nr loader
Wpisz poprawny numer
Wyrażam zgodę na wykorzystanie moich danych osobowych zgodnie z Polityką Prywatności w celach niezbędnych do przeprowadzenia kontaktu i realizacji wybranej usługi. Wysyłając formularz kontaktowy Klient wyraża wolę kontaktu firmy z jego osobą. Niezbędne do tego dane są wykorzystywane jednorazowo, nie są przechowywane, udostępniane, przetwarzane ani odsprzedawane jakimkolwiek podmiotom. Do momentu kontaktu administratorem danych pozostaje BSDP.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Korzystanie z naszego serwisu internetowego bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności. RODO