Turbosprężarka - Co to jest turbosprężarka oraz jej działanie
Mamy dla Ciebie ponad 3000 dostępnych turbosprężarek! | ||
---|---|---|
Cena: Regeneracja turbosprężarki |
od 289 zł (netto) | |
Turbina po regeneracji | od 500 zł | |
Nowa turbosprężarka | od 900 zł | |
Czas realizacji | 24 - 48 h | |
Gwarancja | 2 lata bez limitu kilometrów | |
Stan | dostępne |
W naszej ofercie znajdziesz turbosprężarki:
- nowe
- regenerowane
- używane z gwarancją
Łopatki wirnika poruszane siłą przepływu powietrza, z punktu widzenia historii świata, to nie jest pomysł ani wybitnie oryginalny, ani bardzo nowy. W końcu siłę wiatru nauczyły się wykorzystywać nawet zwierzęta, a o wiatrakach w kominie poruszanych siłą unoszących się spalin pisał, u schyłku XV wieku sam Leonardo da Vinci, jednak w motoryzacji, która, jako dział nauki jest stosunkowo młoda, stanowi wynalazek niekiedy porównywany z wynalezieniem silnika parowego, określany jako przełomowy, dziejowy wręcz. Mowa tu oczywiście o turbosprężarce, urządzeniu zbudowanym jako układ pomocniczy, dla pracy silnika spalinowego, zwany doładowującym. Dzięki swojej pracy, turbosprężarka, zwiększa ilość dostarczanego do silnika powietrza, więc również jego ciśnienie, temperaturę i gęstość, a co za tym idzie zwiększenia jego osiągów bez zmiany rozmiarów silnika.
1. Rdzeń turbosprężarki - wyważanie w procesie regeneracji turbiny
Turbosprężarka zasilana jest spalinami wydostającymi się z silnika, które wprawiają w ruch wirnik turbiny tzw. części ciepłej, która, mimo że od części chłodnej jest odizolowana, to wirnik sprężarki zainstalowany jest na tym samym wałku co turbina, więc, jak łatwo można się domyślić, turbina pracuje w stosunku do sprężarki w wydajności 1:1. Po wciśnięciu pedału gazu, następuje zwiększenie się ilości obrotów silnika i spalanego paliwa, przez co zwiększa się ilość produkowanych spalin, które trafiają na wirnik turbiny, zwiększając jej prędkość obrotową, przełożenie na sprężarkę powoduje zwiększenie ciśnienia powietrza zassanego z otoczenia i jego wyrzut w komorę silnika. Teoretycznie wygląda to bardzo sprawnie, w praktyce, pojawia się zjawisko turbodziury, które, w najprostszych słowach, można określić jako delay, opóźnienie, pomiędzy działaniem kierowcy, a reakcją turbosprężarki na to działanie. Głównym tego powodem jest bezwładność wirnika turbiny, jako rozwiązanie stosuje się zawory regulujące i sterowany prze komputer system dostarczania spalin do turbiny, tzn. zależnie od zachowania się auta, dmuchawa ustawiona jest, od kąta prostego przy spokojnej jeździe, do kąta maksymalnie ostrego, przy gwałtownym przyspieszaniu. Ze względu, na bardzo dużą prędkość i częstotliwość, z jakimi takie zmiany miewają miejsce, pod wpływem dużego ciśnienia, podnosi się temperatura wtłaczanego do silnika powietrza, a co za tym idzie, wzrost temperatury spalania i silnika. Warto w tym miejscu zaznaczyć, jak niekorzystne dla silnika, jest podnoszenie temperatury – tłoki pracujące w cylindrach, to dwa doskonale dopasowane do siebie elementy, dla których rozszerzalność temperaturowa, może okazać się zabójcza. Stąd jako rozwiązanie został zastosowany intercooler, z angielskiego inter ~ pomiędzy, cooler ~ chłodnica, wymiennik ciepła, który za zadanie ma schłodzić sprężone powietrze, przed dostarczeniem go do silnika, podobną chłodnicą może pochwalić się większość współczesnych turbodoładowanych dieseli.
Zmienna geometria turbosprężarki - remedium na turbodziurę
Sama idea turbosprężarki, mimo swej przełomowości jest dość prosta, jednak fakt istnienia turbodziury, spowodował konieczność ciągłego dopracowywania technologii, i tak, stąd pojawienie się modeli BiTurbo i TwinTurbo. Jak łatwo się domyślić, oznaczenia te, odnoszą się do faktu sprzężenia ze sobą dwóch sprężarek o różnych (albo takich samych) zakresach pracy. W systemie BiTurbo sprężarki są połączone ze sobą równolegle, (tzn. wykonują taką samą pracę), ma to na celu zmniejszenie obciążenia, nakładanego na jedną, poprzez jego równomierne rozłożenie, szczególnie częste rozwiązanie w silnikach o pojemności 3000cm3 i więcej. Model TwinTurbo obie sprężarki łączy, w celu wykonywania różnych zadań. Zawsze polega to na podziale pracy – niskie obroty i spokojna jazda – sprężarka mała, przyspieszenie, jazda z dużą prędkością, przejście na sąsiednią, dużą turbosprężarkę. Słowem podsumowania, zalet turbosprężarki jest tak wiele, że łatwiej wymienić chyba wady. Większa zużywalność części - jest to nierozerwalnie związane z intensywną eksploatacją i niestety musimy się z tym pogodzić. Jest też kilka spraw o których musimy pamiętać, gdy posiadamy i eksploatujemy auto, wyposażone w turbodoładowanie. Na przykład istotnym jest, żeby nie wyłączać silnika tuż po zatrzymaniu pojazdu. Niesione momentem bezwładności łopatki, wciąż się kręcą, a wirnik turbiny smarowany jest przez sterowany elektronicznie system, więc auto „pamięta” o tym, tylko jak ma uruchomiony silnik, ergo wyłączywszy silnik, wyłączamy smarowanie turbiny. Wiele jest takich niuansów i chętnie poruszę je dla Państwa przy najbliższej możliwej okazji. Serdecznie zapraszam
Dodaj komentarz
Wybierz swoje województwo
Filmy
- Alfa Romeo
- Alpina
- Audi
- Bentley Continental
- BMW
- Cadillac
- Chevrolet
- Chrysler
- Citroen
- Dacia
- Daewoo
- Dodge
- Ferrari
- Fiat
- Ford
- Honda
- Hyundai
- Infiniti
- Isuzu
- Iveco
- Jaguar
- Jeep
- Kia
- Lancia
- Land Rover
- Lexus
- Luxgen
- Maserati
- Mazda
- McLaren
- Mercedes
- Mini
- Mitsubishi
- Nissan
- Opel
- Peugeot
- Pontiac
- Porsche
- Renault
- Rolls Royce
- Rover
- Saab
- Seat
- Skoda
- Smart
- SsangYong
- Subaru
- Suzuki
- TATA
- Toyota
- Volkswagen
- Volvo
- Cena turbin
- Cena turbiny
- Cena turbo
- Cena turbosprężarek
- Cena turbosprężarki
- Cennik turbin
- Cennik turbiny
- Cennik turbo
- Cennik turbosprężarek
- Cennik turbosprężarki
- Czyszczenie turbin
- Czyszczenie turbiny
- Czyszczenie turbo
- Czyszczenie turbosprężarek
- Czyszczenie turbosprężarki
- Demontaż turbin
- Demontaż turbiny
- Demontaż turbo
- Demontaż turbosprężarek
- Demontaż turbosprężarki
- Diagnostyka turbin
- Diagnostyka turbiny
- Diagnostyka turbo
- Diagnostyka turbosprężarek
- Diagnostyka turbosprężarki
- Koszt turbin
- Koszt turbiny
- Koszt turbo
- Koszt turbosprężarek
- Koszt turbosprężarki
- Montaż turbin
- Montaż turbiny
- Montaż turbo
- Montaż turbosprężarek
- Montaż turbosprężarki
- Naprawa turbin
- Naprawa turbiny
- Naprawa turbo
- Naprawa turbosprężarek
- Naprawa turbosprężarki
- Nowa turbina
- Nowa turbosprężarka
- Nowe turbiny
- Nowe turbo
- Nowe turbosprężarki
- Regeneracja turbin
- Regeneracja turbiny
- Regeneracja turbo
- Regeneracja turbosprężarek
- Regeneracja turbosprężarki
- Remont turbin
- Remont turbiny
- Remont turbo
- Remont turbosprężarek
- Remont turbosprężarki
- Serwis turbin
- Serwis turbiny
- Serwis turbo
- Serwis turbosprężarek
- Serwis turbosprężarki
- Wymiana turbin
- Wymiana turbiny
- Wymiana turbo
- Wymiana turbosprężarek
- Wymiana turbosprężarki
- Wyważanie turbin
- Wyważanie turbiny
- Wyważanie turbo
- Wyważanie turbosprężarek
Komentarze
Turbosprężarka to mechaniczne urządzenie, które wykorzystuje energię spalin, aby zwiększyć ilość powietrza dostarczanego do silnika. Składa się z dwóch głównych części: wirnika turbiny i wirnika sprężarki. Wirnik turbiny jest napędzany przez spaliny, które przepływają przez kanały i trafiają na łopatki wirnika turbiny. Ruch wirnika turbiny napędza wirnik sprężarki, który zwiększa ciśnienie powietrza dostarczanego do silnika. W ten sposób turbosprężarka pozwala na zwiększenie mocy silnika i jego efektywności. Turbosprężarka jest montowana w układzie dolotowym silnika i działa na zasadzie wykorzystania energii spalin, która jest odprowadzana z silnika przez rurę wydechową. Energia ta jest wykorzystywana do napędzenia wirnika turbiny, który z kolei napędza wirnik sprężarki, który zwiększa ciśnienie powietrza dostarczanego do silnika. W ten sposób turbosprężarka pozwala na zwiększenie mocy silnika i jego efektywności.
Jak w każdym artykule o turbosprężarkach brednie na temat wyłączania silnika od razu po zatrzymaniu. jeśli się zatrzymujemy to z reguły po powolnym dojechaniu na plac, parking, stację paliw. Raczej nikt nie przekręca kluczyka mając kilka tysięcy obrotów na obrotomierzu. Z jednej strony piszecie o małej bezwładności wirnika a z drugiej że łopatki wciąż się kręcą. Owszem tyle że tak samo szybko się kręcą zaraz po zatrzymaniu samochodu jak i po 3 godzinach czekania na biegu jałowym. Wirnik bardzo szybko wytraca prędkość bo z jednej strony siłą bezwładności wytwarzał by ciśnienie a z drugiej podciśnienie, przy małej wadze ma bardzo małą energię kinetyczną i dlatego jego prędkość maleje praktycznie jednocześnie ze zmniejszeniem obrotów. Podsumowując kiedy widzę szwagra jak studzi turbinę w swoim AFN to od razu mam lepszy dzień.
Ciekawi mnie jak to wygląda przy jeździe, kiedy włącza się turbina w samochodzie. Intrygujący temat.
w moim samochodzie pracuje turbosprężarka ze zmienną geometrią i chętnie poczytam na jej temat ; )
Brakuje porównania turbo w dieslach i benzyniakach. Są różnice, nawet spore.
Zadziwiająco opisana turbina. Piątka!