Turbina w dieslu
1. Co może się popsuć w turbosprężarce i jak o nią dbać – Melett serwis sprawdzenie naprawa regeneracja turbo TURBINA W DIESLU
Silniki wysokoprężne są, ze względu na swoją charakterystykę pracy i niższe spalanie, najczęściej stosowanymi jednostkami napędowymi w pojazdach dostawczych i ciężarowych, mogącymi pokonywać olbrzymie odległości. Niemal każdy z tych silników posiada też układ doładowania, jakim jest turbosprężarka.
Diesle są silnikami, w których maksymalny moment obrotowy pojawia się szybciej niż w przypadku silników z zapłonem iskrowym, jednak doskwiera im znaczny niedostatek mocy, dlatego producenci decydują się często na zamontowanie układu turbodoładowania, pomagającego znacząco zwiększyć osiągi danej jednostki napędowej bez jej przesilenia i zbędnego zwiększania pojemności skokowej, a co za tym idzie – masy pojazdu. Dzięki turbosprężarkom silniki wysokoprężne wykazują się lepszą charakterystyką i kulturą pracy, lepiej sobie radzą z obciążeniami i dużymi wysokościami, na których nie tracą mocy w aż tak dużym stopniu jak wolnossące jednostki napędowe. Układy turbodoładowania pozwalają także na uzyskiwanie przez silniki z zapłonem samoczynnym coraz bardziej wyśrubowanych norm emisji spalin, w znacznym stopniu redukując ich emisję z układu wydechowego pojazdu.

Z czego składa się turbosprężarka?
Turbosprężarki to urządzenia składające się z trzech korpusów, w których umieszczone zostały wszystkie ruchome elementy. Korpus turbiny zawiera osadzony na wałku turbosprężarki wirnik turbiny, w korpusie centralnym umieszczone na tym samym wałku zostały łożyska, zaś w kadłubie sprężarki osadzono na wałku drugi wirnik. Działanie turbosprężarki oparte jest o wykorzystanie spalin wpadających na wirnik turbiny i napędzających wirnik umieszczony w sprężarce, odpowiedzialny za kompresję i wtłaczanie powietrza do komory spalania silnika. Dzięki zastosowaniu niezwykle wytrzymałych stopów takich jak Ni-Resist, Inconel czy MaRM247, a także tytanu i specjalnych stopów aluminium, turbosprężarki cechuje wysoka odporność na korozję, ścieranie i temperatury, co przekłada się na ich długą żywotność i bardzo małe ryzyko wyeksploatowania. Niestety w dalszym ciągu są to urządzenia narażone na awarie wywołane przez drobiny materiałów, zanieczyszczenia i zbyt niskie ciśnienie oleju silnikowego w układzie turbodoładowania lub jego całkowity brak, a także na nierozważną eksploatację samochodów turbodoładowanych, przez którą może dojść do przegrzewania się i zatarcia turbosprężarki. Wtedy mogą pojawić się objawy uszkodzenia turbosprężarki, między innymi chwilowe lub całkowite spadki mocy, dziwne dźwięki przy pracy urządzenia(stukanie, tarcie metalu o metal, wycie przypominające sygnał karetki pogotowia czy gwizd), czy duże kłęby czarnego lub błękitnego dymu, wydobywające się z układu wydechowego samochodu. Mimo iż większość z tych objawów pokrywa się z innymi defektami pojazdu, w każdym z wyżej wymienionych przypadków należy niezwłocznie skontaktować się z mechanikiem TURBOSERWISU w celu przeprowadzenia dokładnej diagnostyki i, w razie konieczności, oddać turbosprężarkę do wyspecjalizowanego w regeneracji tych urządzeń warsztatu Bosch Diesel Service – Pawlik ASO MELETT.

Dodaj komentarz

Komentarze
Jestem ciekaw przyczyn uszkodzenia turbiny w moim dieslu. Koniecznie się muszę z wami skontaktować.
Miałam kiedyś taki problem jak zatarta turbina, objawy rozpoznam chyba w każdym aucie ;D
W razie problemów z turbosprężarką warto odwiedzić dobry serwis. W moim przypadku jest to Bosch Service Pawlik, gdzie radzą sobie szybko i skutecznie z każdym problemem dot. turbo.
Faktycznie dużo rzeczy może zepsuć się w turbinie, ale jej zalety wszystko rekompensują :)