blog

Turbina samochodowa – budowa oraz funkcje

1 grudnia 2020

Mamy dla Ciebie dostępnych ponad 3000 turbosprężarek!
Regeneracja turbosprężarki
od 299 zł netto
Nowa turbosprężarka
od 899 zł netto
Stan
Dostępne
Turbina
od 500 zł
Gwarancja
2 lata, bez limitu km
Nasi specjaliści pomogą Ci wybrać właściwe części
Udostępnij element
Serwis naprawy turbospreżarek

W naszej ofercie znajdziesz turbosprężarki:

  • nowe
  • regenerowane
  • używane z gwarancją

regeneruj
turbosprężarkę

Turbina samochodowa, budowa oraz funkcje, jakie spełnia w samochodzie osobowym to podstawowy zakres wiedzy każdego turbo miłośnika. Znajomość takich informacji przyda się na pewno każdemu posiadaczowi turbodoładowania. Będąc w sytuacji kryzysowej, typu awaria, będziemy wiedzieli, w jaki sposób się zachować i co zrobić, żeby jak najszybciej przywrócić stan pierwotny maszyny wirnikowej. Przyswojenie budowy turbosprężarki na pewno ułatwią zrozumienie procesu jej działania. Będziemy bardziej świadomymi kierowcami i przykładem dla innych posiadaczy samochodów z turbo. Nie obce będą nam zabiegi, które służą podtrzymywaniu żywotności turbiny, a co za tym idzie – prawidłowego dynamizmu jazdy. Warto zaznaczyć, że wszystko o turbosprężarkach oraz tematy, typu – turbina, budowa, działanie, objawy awarii, oraz wiele innych, możecie znaleźć na naszej stronie internetowej, która jest im w głównej mierze poświęcona.

turbosprężarka naprawa

Turbina a turbosprężarka – różnice w nazwie

Turbina i turbosprężarka jest często używana wymiennie. Turbina jako nieodłączny element każdej turbosprężarki jest jej częścią gorącą, należącą do układu wydechowego. Turbina i sprężarka to elementy obowiązkowe w każdej maszynie wirnikowej. Części te są od siebie zależne i nie mogą sprawnie funkcjonować osobno. Bez turbiny nie możemy mówić o turbosprężarce. Jej główną funkcją jest napędzanie gazów wylotowych przy prędkości nawet 200 tysięcy obrotów na minutę. Budowa turbosprężarki idealnie pokazuje, jak ważne są wszystkie części składowe maszyny wirnikowej. Każda z nich pełni inną rolę, uzupełniają się i dają efekt turbodoładowania silników spalinowych.

Turbina samochodowa – szczęśliwi jej posiadacze

turbosprężarka serwis naprawy

Obecność turbosprężarek jest dziś na tyle powszechna, że nie wzbudza większego aplauzu. Jednak kierowcy, którzy dopiero stali się posiadaczami turbo przyśpieszenia wiedzą, co stracili do tej pory. Oczywiście nie każdy użytkownik ruchu potrzebuje powera do jazdy. Szczególnie tyczy się to miejskich kierowców. Jednak, przy wyjeździe na trasę, taki dodatkowy kop, jest jak najbardziej wskazany. Kiedy włącza się turbina w samochodzie wszystko staje się jasne. Samochód jest bardziej zrywny, pedał gazu aż sam prosi się o dociśniecie. Jak to się dzieje, że turbina ma taką moc? Zasada działania turbosprężarki opiera się na wspomnianych spalinach wylotowych silnika, które przedostają się przez wirnik turbiny i kierują się w stronę układu wydechowego. Działanie obrotowe silnika jest przekierowywane na wirnik sprężarki, który spręża powietrze. Następnie kieruje się ono do kolektora dolotowego. W samochodach nowej generacji wykorzystywany jest intercooler. Czyli rodzaj maszyny chłodzącej powietrze przed skierowaniem go do komory spalającej. Czy wszyscy kierowcy wiedzą, jakie ciśnienie wytwarza turbosprężarka? Jak działa turbosprężarka, która nie posiada żadnej awarii? Otóż istotnym elementem prawidłowego działania turbosprężarki jest regulacja ilości otrzymywanego powietrza. Dlatego został skonstruowany zawór wastegate – upust spalin. Sprężarka prowokuje występowanie nadciśnienia, które transportowane jest do zasobnika ciśnienia złączonego z zaworem upustowym maszyny wirnikowej. Upust ten otwiera się w momencie uzyskania określonej wartości ciśnienia. Niektóre gazy, skierowane są do wydechu kanałem bocznikującym, wtedy następuje zmniejszenie ciśnienia doładowania – zawór upustowy zamyka się. Spaliny kierowane są ku łopatkom turbiny. Podczas wzrostu ciśnienia doładowania następuje otwarcie otworu zaworu upustowego. Taka czynność jest procesem cyklicznie się powtarzającym. Turbodoładowanie niskie i wysokie dotyczy przede wszystkim niskich i wysokich obrotów silnika. Przy występowaniu niskich obrotów, ciśnienie jest niskie – nie odczuwamy przyśpieszenia. Przy zwiększeniu obrotów, naciśnięcie pedału gazu – ciśnienie jest wysokie – turbodoładowanie ma pole do popisu.

Oceń wpis Aktualna ocena:  4.00

Dodaj komentarz

Oceń wpis Aktualna ocena: 4.00
Wpisz nazwę użytkownika
Wpisz treść wiadomości

Komentarze

Cezary
2023-01-16 10:06:28
Turbosprężarka (turbina) jest elementem silnika samochodowego, który zwiększa moc i efektywność paliwową. Składa się z kilku głównych części: Sprężarki: składa się z kompresora, który zasysa powietrze z otoczenia i kompresuje je, zwiększając jego ciśnienie i objętość. Turbiny: składa się z turbiny, która jest napędzana przez spaliny i kręci kompresorem. Układu smarowania: zapewnia odpowiednie smarowanie elementów ruchomych turbosprężarki. Układu chłodzenia: chłodzi turbosprężarkę, aby zapobiec przegrzaniu. Układu dolotowego i wydechowego: dostarcza powietrze do kompresora i usuwa spaliny z turbiny. Funkcją turbosprężarki jest zwiększenie ilości powietrza dostarczanego do silnika, co pozwala na zwiększenie mocy i efektywności paliwowej. Turbosprężarka działa na zasadzie wykorzystania energii spalin, które napędzają turbinę, która z kolei napędza sprężarkę, co pozwala na zwiększenie ilości powietrza dostarczanego do silnika.

Dowiedz się więcej

O turbosprężarkach i ich naprawie

Bosch Diesel
Service Pawlik

Autoryzowana, specjalistyczna pracownia regeneracji i naprawy turbosprężarek. Regenerujemy turbosprężarki na terenie całego kraju

Autoryzowany warsztat Melett

Turbosprężarki Garrett, Melett, BorgWarner, IHI, Honeywell, Hitachi, Toyota, Holset, Mitsubishi