Localizations image
Strona główna / Aktualności / Schemat Turbosprężarki - Budowa oraz zasada działania turbosprężarki samochodowej

Schemat Turbosprężarki - Budowa oraz zasada działania turbosprężarki samochodowej


Budowa, schemat i konstrukcja turbosprężarki

W artykule poruszymy temat schematu, budowy oraz działania turbosprężarki samochodowej. Moc silnika zależy od ilości powietrza oraz paliwa, które ma do dyspozycji. Aby silnik spalił 1kg, potrzebuje do tego około 12-14 kg powietrza. Dlatego, bardzo skuteczną metodą, jest sprężanie powietrza. Turbosprężarka to urządzenie, które pozwala sprężać powietrze dostarczane do cylindrów w silniku, jest złożona z dwóch elementów, turbo oraz sprężarki. Pomiar ciśnienia doładowania turbosprężarki.

Schemat turbosprężarki - pomiar ciśnienia doładowania turbosprężarki
Pomiar Ciśnienia Doładowania Turbosprężarki


Turbo jest zamontowane na kolektorze wydechowym, przepływające spaliny obracają wirnik, obroty wirnika, za pośrednictwem ośki, przekazywane są do sprężarki, która umiejscowiona jest na kolektorze dolotowym. Jej zadaniem, jest tak zwane wciskanie powietrza do silnika. Gdy poruszamy temat budowy oraz działania turbosprężarki, należy wspomnieć także o intercoolerze. Intercooler to urządzenie odpowiadające za chłodzenie powietrza, zanim dostanie się do silnika. Turbo dzielimy na 2 części stronę zimną oraz gorącą. Strona gorąca, nazywamy także stroną wydechową, panują tam ogromne temperatury, dlatego te elementy muszą być wykonane z materiałów o dużej żaroodporności, bierzemy tutaj pod uwagę obudowę oraz koło z wałem. Natomiast strona zimna, to strona kompresji składająca się z koła i obudowy, w niektórych przypadkach także, z zaworu Baypas.

Muszla wydechowa turbosprężarki podczas demontażu rozbiórki przed naprawą i regeneracją w pracowni.
Muszla wydechowa turbosprężarki

Rodzaje turbo:

Turbosprężarka „Free float”

Jest to rozwiązanie stosowane w silnikach pojazdów ciężarowych i maszyn roboczych. Takie turbo nie posiada zaworu sterującego, wiąże się to z tym, że cała ilość spalin opuszczająca silnik, trafia na koło turbiny.

Turbosprężarka z zaworem upust spalin „Wastegate”
Turbo to złożone jest z pneumatycznego aktuatora, połączonego z klapą upustową, zamontowaną w korpusie turbiny. Dzięki zastosowaniu tego zaworu w turbo, jesteśmy w stanie automatycznie ograniczać maksymalne doładowanie. Takie rozwiązanie daje lepszy efekt żywotności oraz działania naszego turbo.

Turbosprężarka ze zmienną geometrią VNT
Turbosprężarka ze zmienną geometrią jest to najczęściej spotykane rozwiązanie w silnikach diesla pojazdów osobowych. Dzięki systemowi zmiennej geometrii, który znajduje się w korpusie turbiny, mamy możliwość lepszego wykorzystania energii spalin. Natomiast, w miejsce zaworów pneumatycznych coraz częściej stosowane są elektroniczne zawory sterujące, dzięki którym, zmniejszany jest efekt tak zwanej turbo dziury. To rozwiązanie znacznie poprawia osiągi jednostek napędowych, przy zachowaniu coraz ostrzejszych norm ekologicznych.

Typy doładowań dzielimy na Bi turbo oraz TwinTurbo. Bi turbo to nic innego jak doładowanie oparte na pracy dwóch niezależnych turbosprężarek, pracujących równolegle. Rozwiązanie takie, obecnie, znajdziemy w silnikach z większą pojemnością . Natomiast Twinturbo to zastosowanie dwóch różnych turbosprężarek, mniejszej i większej. Ta mniejsza, odpowiada za doładowanie w niskich zakresach prędkości obrotowych silnika. Przy pełnym obciążeniu napędza ona obie turbiny, które pracują równolegle.

Dodaj komentarz

Loader
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.

Zasada działania turbosprężarki samochodowej 02 października 2018

Zasada działania turbosprężarki samochodowej

Turbosprężarka samochodowa - zasada działania Turbosprężarki są coraz częstszym...

Turbina Passat B5 02 października 2018

Turbina Passat B5

Turbina Passat B5 Wymiana, regeneracja i cena turbosprężarki w Passat B5 Udostępnij Turbosprężarka...

Turbosprężarka o zmiennej geometrii – Turbina passat b5 02 października 2018

Turbosprężarka o zmiennej geometrii – Turbina passat b5

NA ILE KRYTYCZNA TURBOSPRĘŻARKA O ZMIENNEJ GEOMETRII – TURBOSPRĘŻARKA PASSAT...

Phone icon
Zadzwoń i sprawdź +48 609 70 70 60
Call icon

Zadzwoń do nas

+48 609 70 70 60
lub

Zostaw nam swój numer

Nr loader
Wpisz poprawny numer
Ta strona używa cookie i innych technologii. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.