Jak sprawdzić turbosprężarkę?
Jak sprawdzić turbosprężarkę

JAK SPRAWDZIĆ TURBOSPRĘŻARKĘ ??? | Diesel, Benzyna Turbo – KOMPENDIUM WIEDZY TurboSerwisu Melett
Wiele samochodów na rynku wtórnym wyposażonych jest w układy turbodoładowania, w szczególności są to pojazdy z silnikami wysokoprężnymi. Jak sprawdzić turbosprężarkę w takim samochodzie przed jego zakupem?
Najlepszym rozwiązaniem byłaby stacja diagnostyczna lub warsztat posiadający odpowiednie oprogramowanie i umiejętności, jednak nie zawsze są to możliwe do wykonania opcje, dlatego też często zostaje nam jedynie samodzielne sprawdzenie układu turbodoładowania. Od czego zatem zacząć sprawdzanie układu turbodoładowania?

Proces sprawdzania turbosprężarki
Dobrym początkiem będzie uruchomienie silnika i sprawdzenie, czy z układu wydechowego nie wydostają się duże kłęby dymu o czarnym lub niebieskim zabarwieniu. Błękitne kłęby spowodowane będą spalaniem oleju silnikowego, co może oznaczać nieszczelność układu olejowego w turbosprężarce, zaś czarne będą efektem niedopalania mieszanki paliwowo-powietrznej, wywołanego przez zbyt niskie ciśnienie sprężanego powietrza. W takim przypadku należy się przyjrzeć nie tylko turbosprężarce, ale też pompie oleju i wszystkim przewodom, warto także sprawdzić czy z samochodu nie wycieka olej silnikowy.
Kolejnym przydatnym krokiem jest sprawdzenie pojazdu w czasie jazdy próbnej, podczas której po wejściu silnika na wysokie obroty turbosprężarka powinna zacząć pracować i oddawać moc bez wydawania nietypowych dźwięków, takich jak tarcie metalu o metal, wycie przypominające syrenę karetki czy stukanie. Jeżeli pojazd nie oddaje właściwie mocy lub mu jej całkowicie brakuje, turbosprężarka prawdopodobnie będzie wymagała regeneracji, ponieważ zwykle takie objawy dotyczą wyeksploatowanego lub uszkodzonego rdzenia turbosprężarki (RCHA), odpowiedzialnego za całe działanie urządzenia. W przypadku chwilowych spadków mocy turbosprężarka jest zapewne zanieczyszczona i dochodzi przez to do zapiekania się kierownic, jednak ten objaw dotyczy jedynie układów turbodoładowania z technologią zmiennej geometrii. Jeżeli spod maski wydobywa się donośny gwizd, nie przypominający zwykłej pracy urządzenia, nie jest to jeszcze oznaka jego urządzenia lecz możliwa nieszczelność przewodu między sprężarką a chłodnicą międzystopniową, gdzie transportowane jest powietrze pod wysokim ciśnieniem.

Efekt sprawdzania turbo
Często na forach pojawia się propozycja odłączenia przewodu spalinowego od turbiny i sprawdzenie luzów w niej, jednak nie polecamy tego rozwiązania, ponieważ w trakcie jego wykonywania do turbosprężarki mogą dostać się zanieczyszczenia, skutkujące zniszczeniem nie tylko turbodoładowania, ale czasem też jednostki napędowej. W szczególności odradzamy dotykania turbosprężarki w czasie pracy silnika lub tuż po jego zatrzymaniu! Kontakt z turbiną może doprowadzić do poważnych poparzeń.

Diagnostyka turbo w specjalistycznej pracowni
W przypadku, gdy już po zakupieniu auta zaczynamy podejrzewać defekt układu turbodoładowania, najlepiej jest odwiedzić profesjonalny zakład TURBOSERWIS MELETT Bosch Car Pawlik zajmujący się regeneracją tych urządzeń, ponieważ takie warsztaty posiadają najlepszy możliwy sprzęt do diagnostyki turbosprężarek oraz wykwalifikowanych pracowników z niego korzystających, co gwarantuje dokładne sprawdzenie danego egzemplarza pod kątem mankamentów.

Dodaj komentarz
Wybierz swoje województwo
Filmy
- Alfa Romeo
- Alpina
- Audi
- Bentley Continental
- BMW
- Cadillac
- Chevrolet
- Chrysler
- Citroen
- Dacia
- Daewoo
- Dodge
- Ferrari
- Fiat
- Ford
- Honda
- Hyundai
- Infiniti
- Isuzu
- Iveco
- Jaguar
- Jeep
- Kia
- Lancia
- Land Rover
- Lexus
- Luxgen
- Maserati
- Mazda
- McLaren
- Mercedes
- Mini
- Mitsubishi
- Nissan
- Opel
- Peugeot
- Pontiac
- Porsche
- Renault
- Rolls Royce
- Rover
- Saab
- Seat
- Skoda
- Smart
- SsangYong
- Subaru
- Suzuki
- TATA
- Toyota
- Volkswagen
- Volvo
Miasta
- Cena turbin
- Cena turbiny
- Cena turbo
- Cena turbosprężarek
- Cena turbosprężarki
- Cennik turbin
- Cennik turbiny
- Cennik turbo
- Cennik turbosprężarek
- Cennik turbosprężarki
- Czyszczenie turbin
- Czyszczenie turbiny
- Czyszczenie turbo
- Czyszczenie turbosprężarek
- Czyszczenie turbosprężarki
- Demontaż turbin
- Demontaż turbiny
- Demontaż turbo
- Demontaż turbosprężarek
- Demontaż turbosprężarki
- Diagnostyka turbin
- Diagnostyka turbiny
- Diagnostyka turbo
- Diagnostyka turbosprężarek
- Diagnostyka turbosprężarki
- Koszt turbin
- Koszt turbiny
- Koszt turbo
- Koszt turbosprężarek
- Koszt turbosprężarki
- Montaż turbin
- Montaż turbiny
- Montaż turbo
- Montaż turbosprężarek
- Montaż turbosprężarki
- Naprawa turbin
- Naprawa turbiny
- Naprawa turbo
- Naprawa turbosprężarek
- Naprawa turbosprężarki
- Nowa turbina
- Nowa turbosprężarka
- Nowe turbiny
- Nowe turbo
- Nowe turbosprężarki
- Regeneracja turbin
- Regeneracja turbiny
- Regeneracja turbo
- Regeneracja turbosprężarek
- Regeneracja turbosprężarki
- Remont turbin
- Remont turbiny
- Remont turbo
- Remont turbosprężarek
- Remont turbosprężarki
- Serwis turbin
- Serwis turbiny
- Serwis turbo
- Serwis turbosprężarek
- Serwis turbosprężarki
- Wymiana turbin
- Wymiana turbiny
- Wymiana turbo
- Wymiana turbosprężarek
- Wymiana turbosprężarki
- Wyważanie turbin
- Wyważanie turbiny
- Wyważanie turbo
- Wyważanie turbosprężarek
Komentarze
Jakie są objawy zatartej turbiny? Obawiam się, że to może być problem u mnie.
A co jeśli w aucie będzie zatarta turbina? Objawy czy od razu koniec żywota silnika?
Wiem co robić jak tylko usłyszę dźwięk uszkodzonej turbiny, ale oby go nigdy nie było :D
@Marcin ja to jednak takie rzeczy jak sprawdzenie turbo to zostawiam fachowcom.
Dobry artykuł o turbo, polecam przeczytać!
Przydatne wskazówki! JUż miałem odpinać przewód, ale skoro odradzacie, to najpierw sam posprawdzam turbosprężarkę, a w razie konieczności diagnostyka w serwisie
Właśnie zabieram się za sprawdzenie mojej turbiny, świetny artykuł! Dał wiele wskazówek na ten temat :D