Źle ustawiony zderzak turbiny
Jeżeli przyczyną występowania turbo dziury jest źle ustawiony zderzak turbiny, to koniecznie trzeba dokonać ponownej regulacji zmiennej geometrii. Źle ustawiony zderzak turbiny, czy też nieprawidłowa regulacja ogranicznika turbiny mogły zostać przeprowadzone, przez nieprofesjonalne podejście do naprawy, przez podrzędny serwis, w którym fachowca nie miał wiedzy lub urządzeń, aby dokonać właściwego strojenia zmiennej geometrii.
Odpowiadając na pytanie - jak wyregulować zderzak VNT, powinniśmy mieć przede wszystkim wygodny dostęp do zderzaka turbiny. W tym celu konieczne będzie wyjęcie turbosprężarki i położenie jej na stole roboczym. Kalibracja zderzaka turbiny będzie polegać na ułożeniu we właściwej długości śruby wspomnianego zderzaka, czyli inaczej mówiąc ogranicznika, oraz śruby gruszki turbiny. Odkręcając, dokręcając obie śruby - analizujemy podciśnienie przy pomocy wakuometru, porównując czy ustawienie dwóch śrub zostało przeprowadzone odpowiednio. Śruba zderzaka turbiny odpowiada za obroty silnika, które nazywamy „dołem” turbosprężarki, wpływa na położenie łopatek zmiennej geometrii, dlatego jej nieprawidłowa regulacja może spowodować opóźnienie w szybkim wstawaniu turbo.
Działania zmierzające do ustawienia zderzaka turbosprężarki w warunkach domowych jest dość ryzykowna. Nieprecyzyjna regulacja VTG może skutkować:
- Brakiem mocy silnika
- Brakiem przyspieszenia na trasie
- Szarpaniem w trakcie jazdy
Regulacja ogranicznika turbiny – w serwisie
Serwisowe ustawienie zderzaka turbosprężarki odbywa się przy pomocy urządzenia Cimat Turbo Test Pro. Poniżej przedstawiamy działania regulacyjne VTG w profesjonalnej pracowni:
1. Zamontowanie adapterów do montażu turbiny
2. Umieszczenie turbosprężarki w urządzeniu pomiarowym
3. Sprawdzenie wszystkich ustawień, regulacja przepływu powietrza w zamknięciu, pół zamknięciu i otwarciu
4. Sprawdzenie ciśnienia doładowania turbiny w trzech ustawieniach VTG (jw.)
5. Sprawdzenie obrotów turbiny w momencie analizy ciśnienia doładowania powietrza w trzech ustawieniach (jw.)
6. Generowanie wydruku
7. Wyjęcie turbiny z maszyny sprawdzającej regulację VTG
8. Plombowanie turbosprężarki
Czynności regulacyjne zmiennej geometrii za pomocą specjalistycznego urządzenia mogą być przeprowadzane dwojako: przy wirniku nieruchomym, czyli trybem statycznym oraz przy rozpędzonym wirniku i symulacji działania turbiny w pojeździe, czyli trybem dynamicznym.
Jeżeli chcesz dokonać prawidłowego działania, jakim jest ustawienie geometrii turbiny cena nie powinna grać roli. Dlatego warto zlecić ustawienie zmiennej geometrii autoryzowanemu serwisowi, który w sposób fachowy dokona tej usługi. Koszt, w zależności od usługodawcy, będzie zamieszczony w cenniku, jednak końcowy rachunek zostanie podany po konsultacji z Działem Obsługi Klienta wybranego serwisu. Właściwa kalibracja śruby zderzaka turbiny i śruby gruszki turbiny w dużej mierze będzie wpływać na dynamizm i pracę silnika samochodowego. Prawidłowo ustawiona zmienna geometria pozwoli uniknąć efektu turbo dziury i przeładowania.
Dodaj komentarz

Komentarze
Źle ustawiony zderzak turbiny (ang. compressor housing) oznacza, że położenie tego elementu jest nieprawidłowe względem osi turbosprężarki. Może to mieć wpływ na działanie turbosprężarki i w konsekwencji na wydajność silnika. Jednym z objawów źle ustawionego zderzaka turbiny jest nieprawidłowe działanie turbosprężarki, w tym wolne wzbudzanie się turbo, niskie ciśnienie doładowania lub nieprawidłowe działanie elektrozaworu. Może również doprowadzić do uszkodzenia łopatek turbosprężarki, co skutkuje hałasem i drganiem. Jeśli podejrzewasz, że zderzak turbiny jest źle ustawiony, należy skontaktować się z specjalistą, który dokona odpowiedniej diagnostyki i naprawy. Naprawa polega na demontażu turbosprężarki i regulacji położenia zderzaka. W przypadku uszkodzenia zderzaka, konieczna może być jego wymiana.