blog

Zalewanie turbiny olejem

1 września 2021

Mamy dla Ciebie dostępnych ponad 3000 turbosprężarek!
Regeneracja turbosprężarki
od 299 zł netto
Nowa turbosprężarka
od 899 zł netto
Stan
Dostępne
Turbina
od 500 zł
Gwarancja
2 lata, bez limitu km
Nasi specjaliści pomogą Ci wybrać właściwe części
Udostępnij element
Regeneracja turbo

W naszej ofercie znajdziesz turbosprężarki:

  • nowe
  • regenerowane
  • używane z gwarancją

regeneruj
turbosprężarkę

Czynność, jaką jest zalewanie turbiny olejem, jest bardzo ważna w przypadku wymiany turbosprężarki. Już przed samym zamontowaniem turbo w pojeździe należy ręcznie uzupełnić go olejem silnikowym, poprzez wlanie go do komory olejowej turbosprężarki do pełna jednoczenie obracając wirnikiem. Jeżeli turbo zostało zamontowane to kolejna czynność polega na obracaniu wałem korbowym za pomocą rozrusznika do momentu pojawienia się oleju w przewodzie odpływowym turbo. Pamiętaj o tym, aby podczas procesu zalewania turbiny olejem nie uruchamiać jednostki napędowej - odepnij wtyczki wtryskiwaczy.

Montując tubo ważne jest, aby wymienić również uszczelki. Kategorycznie zabrania się stosować różnego rodzaju silikonów lub past uszczelniających, mogą one przedostać się do silnika pojazdu powodując jego poważną awarię. Uzupełniając olej silnikowy, czy też wymieniając go na nowy, świeży metoda „lej na oko” nie może mieć miejsca. To ile oleju potrzebuje dany pojazd uwarunkowane jest od tego jaki silnik posiada auto, dokładne informacje znajdować się powinny w książce serwisowej pojazdu.

Podpowiadamy w jaki sposób sprawdzić smarowanie turbiny. To bardzo proste!

I. Pod maską samochodu należy zlokalizować bagnet – jest on zazwyczaj koloru żółtego oraz posiada symbol oleju.
II. Po wyjęciu bagnetu z bloku silnika należy jego końcówkę wytrzeć czystą szmatką i ponownie umieścić go na swoim miejscu.
III. Następnie ponownie ją wyjmujemy i odczytujemy.
Miarka powinna wskazywać poziom oleju pomiędzy oznaczeniami MIN a MAX.

Ważne jest, aby poziom oleju sprawdzać, kiedy olej jest zimny, a auto stoi na płaskim podłożu. Wtedy wynik jest jak najbardziej wiarygodny.

Olej, którego zadaniem jest zapewnienie smarowania turbiny oraz metalowych komponentów silnika; pełni również funkcję chłodzącą, chroni elementy metalowe zarówno turbiny, jak i jednostki napędowej przed rdzą, dlatego też ważne jest, aby dolewać do silnika oleju o jak najlepszych właściwościach, ale też systematycznie kontrolować jego poziom przy użyciu miarki poziomu oleju.

Czy wiesz, co należy zrobić po wymianie turbiny?

Aby móc cieszyć się dłuższą żywotnością turbiny tuż po jej wymianie czy to na fabrycznie nową, czy też na zregenerowaną, należy w pierwszej kolejności odpowiednio przygotować układ turbodoładowania. Ważne jest, aby usunąć problem, który spowodował awarię turbosprężarki, następnie należy sprawdzić przewody i elementy uszczelniające. Ważne jest, aby oczyścić układ ze starego oleju, nie zapominając również o układzie dolotowym, jak i wylotowym. Na pytanie, czy trzeba wymienić olej po wymianie turbiny, odpowiedź jest jedna – tak. Stary olej zawierać może opiłki, które spowodować mogą awarię nie tylko turbiny, ale również jednostki napędowej.

Kiedy już powyższe czynności zostały wykonane, a nowa turbosprężarka poprawnie zamontowana i zalana świeżym olejem, nadszedł czas na pierwsze odpalenie auta po wymianie turbiny. Najczęstszym błędem jest wciskanie pedału gazu w podłogę oraz osiąganie wysokich obrotów na zimnym silniku. Jest to gwóźdź do trumny dla turbosprężarki. Poprawne docieranie turbiny po regeneracji należy wykonać w sposób przemyślany – przez około 30-45 minut należy pozwolić popracować silnikowi, jak i turbinie na niskich obrotach (bez wciskania pedału gazu). Taka adaptacja wpłynie pozytywnie na żywotność nowej turbosprężarki.

Pamiętać należy też, że jazda po wymianie turbiny także powinna odbywać się świadomie:
- kontrola poziomu oleju,
- chłodzenie turbiny po dynamicznej jeździe,
- szybka reakcja na wystąpienie jakiejkolwiek awarii układu turbodoładowania,
- systematyczne kontrolowanie stanu turbosprężarki, jak i jednostki napędowej.

Warto mieć też na uwadze to, że na stan turbo wpływa również stan innych elementów, takich jak między innymi wtryskiwacze czy też filtr cząstek stałych. W naszym serwisie oprócz regeneracji i naprawy turbosprężarek zajmujemy się także regeneracją wtryskiwaczy, pompowtryskiwaczy oraz filtrów DPF/FAP.

Oceń wpis Aktualna ocena:  4.00

Dodaj komentarz

Oceń wpis Aktualna ocena: 4.00
Wpisz nazwę użytkownika
Wpisz treść wiadomości

Komentarze

Zbyszek
2023-01-13 10:18:08
Zalewanie turbiny olejem oznacza, że olej jest dostarczany do turbosprężarki, aby smarować i chłodzić jej elementy. Jest to ważne dla prawidłowego działania turbosprężarki i jego trwałości. Niedostateczne zalewanie olejem może prowadzić do uszkodzenia turbosprężarki.

Dowiedz się więcej

O turbosprężarkach i ich naprawie

Bosch Diesel
Service Pawlik

Autoryzowana, specjalistyczna pracownia regeneracji i naprawy turbosprężarek. Regenerujemy turbosprężarki na terenie całego kraju

Autoryzowany warsztat Melett

Turbosprężarki Garrett, Melett, BorgWarner, IHI, Honeywell, Hitachi, Toyota, Holset, Mitsubishi