blog

Wałek turbosprężarki

26 listopada 2020

Mamy dla Ciebie dostępnych ponad 3000 turbosprężarek!
Regeneracja turbosprężarki
od 299 zł netto
Nowa turbosprężarka
od 899 zł netto
Stan
Dostępne
Turbina
od 500 zł
Gwarancja
2 lata, bez limitu km
Nasi specjaliści pomogą Ci wybrać właściwe części
Udostępnij element
Turbosprężarki
Turbosprężarki - regeneracja

W naszej ofercie znajdziesz turbosprężarki:

  • nowe
  • regenerowane
  • używane z gwarancją

regeneruj
turbosprężarkę

Wałek turbosprężarki określany jako wał z kołem roboczym (z języka angielskiego Shaft and Wheel) to części obowiązkowe każdej turbosprężarki. Prawidłowo działająca turbosprężarka ma za zadanie zwiększyć moc silnika i poprawić jego wydajność. Takie osiągnięcie turbo przyspieszenia będzie możliwe tylko w przypadku prawidłowo działającej całej maszyny. Wszystkie części składowe muszą być w pełni działające i pozbawione usterek. Jeżeli pomimo zachowania żelaznych zasad eksploatacji maszyny wirnikowej, wystąpi potrzeba regeneracji układu turbo, to nie martwmy się. Dzisiejsze autoryzowane serwisy specjalizują się w profesjonalnych zabiegach przywracających turbosprężarki do sprawowania swych zasadniczych funkcji. Producenci części do turbin również zaopatrzyli warsztaty w zestawy zamienne, które obejmują wszystkie części, z jakich składa się maszyna wirnikowa. Przy takim wyposażeniu serwisów regeneracja turbosprężarki nie powinna być problemem.

Wałek turbo

Wałek turbosprężarki uległ usterce – przyczyny

Mechanicy z serwisów motoryzacyjnych do najczęściej występujących przyczyn, które doprowadzają do awarii wałek turbiny, przypisują zerwanie wirnika od wydechu. Uszkodzony wirnik turbiny zostaje zerwany, ze względu na pojawienie się jakiegoś elementu stałego. Do zaworu może przedostać się odłamek pierścienia, tłoka, czy też zaworu. Przedostanie się nawet najmniejszej drobinki, może doprowadzić do bardzo szybkiej awarii silnika. Dlaczego uszkodzenie wirnika tak mocno wpływa na wał? Otóż wał i koło robocze są ze sobą ściśle połączone. Również jako części w zestawie zamiennym są sprzedawane razem w komplecie. W trakcie wyrabiania się tego elementu, na wirnik jest skierowana masa gorących spalin. Dlatego wał wraz z wirnikiem są pokryte materiałem żaroodpornym, trwałym, który powinien wytrzymać taki zakres wysokich temperatur. Koło robocze, zwane również wirnikiem jest wytwarzane metodą odlewu, zaś ścisłe złączenie z wałem zostało dokonane dzięki zespawaniu obu części. Co jeszcze wpływa na usterkę wałka turbiny? Pęknięcie wałka turbiny. Taki stan awarii jest głównie wynikiem słabego nasmarowania w tulejce, bądź po prostu czas i sposób eksploatacji zrobił swoje. Ukręcenie wałka może być skutkiem awarii silnika, blokadą w naolejowaniu, długim przebiegiem pomiędzy przeglądami, zwłaszcza w przypadku nowych samochodów osobowych. Jak jeszcze można szybko zauważyć usterkę wałka? Patrząc na kolor jego obudowy. Przeważnie niebiesko-żółty kolor świadczy o jego przegrzaniu. Takie objawy skutkują pęknięciem wałka w różnych punktach jego konstrukcji i koniecznością zastosowania elementu wymiennego. Ile trwa regeneracja turbiny z uszkodzonym wałkiem? To zależy. Jeżeli usterka dotyczy tylko i wyłącznie tego fragmentu maszyny wirnikowej, to naprawa powinna przebiec stosunkowo sprawnie. Demontaż i montaż turbiny powinien nastąpić dość szybko, jeżeli będzie przeprowadzany w odpowiednich do tego warunkach. Jazda po wymianie turbiny powinna nastąpić zaraz po wyjeździe z serwisu. Taka jazda testowa będzie najlepszym sposobem na rozpoznanie prawidłowo przeprowadzonej naprawy.

Wałek turbosprężarki uległ usterce

Jak rozpoznać awarię wałka turbosprężarki?

Jeżeli będziemy świadkami dziwnych odgłosów, które mogą dochodzić spod maski naszego pojazdu, to możemy być pewni, że to dźwięk uszkodzonej turbiny. Większość nieprawidłowości związanej z działaniem turbo występuje w sposób nagły. Jeżeli tylko zaczniemy odczuwać nierówną pracę silnika, świsty, gwizdy, skierujmy samochód do sprawdzonego serwisu. Starajmy się zawsze kontrolować poziom oleju, a także dbać o jego odpowiedni wybór. Tylko stosowanie sprawdzonych firmy będzie przykładem godnym do użytkowania. Świadomość kierowcy, systematyczne kontrole diagnostyczne, oraz prawidłowa obsługa naszego pojazdu zawsze zmniejszy narażenie maszyny wirnikowej na awarię.

Jak rozpoznać awarię wałka turbosprężarki?
Oceń wpis Aktualna ocena:  5.00

Dodaj komentarz

Oceń wpis Aktualna ocena: 5.00
Wpisz nazwę użytkownika
Wpisz treść wiadomości

Komentarze

Łukasz
2023-01-16 10:12:37
Wałek turbosprężarki, inaczej zwany wałkiem turbiny lub wałkiem kompresora, jest jednym z ważniejszych elementów turbosprężarki. Jest to wał, który napędza sprężarkę i turbinę, które z kolei zwiększają ilość powietrza dostarczanego do silnika. Wałek turbosprężarki składa się z wału, na którym zamocowane są łopatki sprężarki oraz turbiny. Obie te części są połączone ze sobą przez osłonę wałka, która chroni je przed przegrzaniem. Wałek turbosprężarki jest podatny na zużycie, ponieważ jest stale narażony na wysokie ciśnienie, temperaturę i obciążenia mechaniczne. Zużycie wałka turbosprężarki może prowadzić do zwiększenia wibracji i hałasu, a także do zwiększenia zużycia oleju. W przypadku zużycia lub uszkodzenia wałka turbosprężarki, należy skontaktować się z mechanikiem, który może przeprowadzić naprawę lub regenerację wałka.

Dowiedz się więcej

O turbosprężarkach i ich naprawie

Bosch Diesel
Service Pawlik

Autoryzowana, specjalistyczna pracownia regeneracji i naprawy turbosprężarek. Regenerujemy turbosprężarki na terenie całego kraju

Autoryzowany warsztat Melett

Turbosprężarki Garrett, Melett, BorgWarner, IHI, Honeywell, Hitachi, Toyota, Holset, Mitsubishi

Zadzwoń +48 609 70 70 60