
W naszej ofercie znajdziesz turbosprężarki:
- nowe
- regenerowane
- używane z gwarancją
regeneruj
turbosprężarkę
1. Jaki silnik wybrać? Porównanie doładowania pojedyncze, podwójne turbo i kompresor
Częsta awaria turbiny objawy – wirnik turbiny – awaria turbiny
Jedna turbosprężarka, a dwie turbosprężarki – co lepsze?
Dynamiczny rozwój turbosprężarek spowodował znaczące zmiany w rozwoju współczesnych silników spalinowych. Wirnik turbiny kręci się z prędkościami czasami powyżej 200 tys. obrotów Pierwsze samochody osobowe wyposażone w turbodoładowanie nie były zbyt popularne. Dopiero takie marki, jak BMW, Saab, Volvo czy Audi, przyczyniły się do znaczącego wzrostu popularności samochodów z turbo. Przede wszystkim, samochody te można było kupić w salonie producenta lub w fabryce. Były one co prawda bardzo drogie, ale jednak to one przyczyniły się do rozpowszechnienia systemu turbodoładowania na całym świecie. Rok 1986 przyniósł wielkie zdziwienie dla rynków motoryzacyjnych na całym świecie, a to wszystko za sprawą jednego samochodu – Toyoty Supry III generacji, wyposażonej w układ Twin-Turbo. Japoński producent nie zastosował ten zabieg w celu zmniejszenia momentu bezwładności turbosprężarki (mniejsza turbo-dziura). Taki układ tj. zastosowanie dwóch równolegle pracujących turbosprężarek, pozwolił na znaczące zmniejszenie czasu reakcji na pedał przyspieszenia, co stało się dodatkowo bodźcem dla konstruktorów do rozwijania tego typu technologii w przyszłych silnikach spalinowych. Chcąc opisać wszystkie modele wyposażone w układy Twin-Turbo, Bi-Turbo, musiałbym napisać obszerną książę. Mi zależy jednak na porównaniu układu wyposażonego w jedną turbosprężarkę do układu wyposażonego w dwie.

2. Zalety i wady jednej turbosprężarki
Do zalet pojedynczej turbosprężarki w układzie doładowania zaliczyć możemy:
- małe zagospodarowanie miejsca w komorze silnikowej przez układ turbodoładowania,
- zwarta oraz prosta konstrukcja takiego układu doładowania,
- jedna duża turbosprężarka wytwarza mniej ciepła w porównaniu do układu wyposażonego w dwie turbosprężarki.
Wadami stosowania pojedynczej turbosprężarki są:
- efekt turbo-dziury nawet po zastosowaniu zmiennej geometrii kierownic spalin (VNT),
- mniejszy zakres prędkości obrotowych, w których turbosprężarka ma najwyższą sprawność.
- częsta awaria turbiny zwłaszcza w starszych konstrukcjach silników

3. Zalety i wady dwóch turbosprężarek
Do zalet układu wyposażonego w dwie turbosprężarki zaliczyć można:
- mniejszy efekt turbo-dziury (w przypadku Bi-Turbo praktycznie nie występuje),
- znacznie szerszy zakres prędkości obrotowych, w których turbosprężarki uzyskują największą sprawność – silnik staje się elastyczniejszy,
- lepsze wykorzystanie energii spalin,
Wady:
- znacznie bardziej rozbudowany układ doładowania sprawia, że zajmuje on więcej miejsca w komorze silnikowej,
- dwie turbosprężarki (w przypadku Twin-Turbo) bardziej się nagrzewają, dlatego potrzebą było stosowanie większych chłodnic powietrza doładowanego,
- układ Bi-Turbo wymaga znacznego rozbudowania układu sekwencyjnego załączania się turbosprężarek (odpowiednie sterowniki, nastawniki itd.),
- układ wyposażony w dwie turbosprężarki jest też z oczywistych względów droższy.

A może kompromis?
Grupa VAG w ostatnich latach przyspieszyła znacząco w rozwoju swoich technologii. Nowatorski silnik o zapłonie iskrowym TSI charakteryzuje się niskim średnim zużyciem paliwa, mniejszą emisją spalin oraz dużą mocą i momentem obrotowym, dostępnym w praktycznie całym zakresie prędkości obrotowych. Można by rzecz, silnik idealny, zapewne zastosowano tam jeszcze więcej turbosprężarek… Otóż nie. Konstruktorzy mając doświadczenie w uzupełnianiu silnika o układ doładowania kompresorem (silniki G40, G60 oraz G80), postanowili dołączyć do takiego układu turbosprężarkę. Długo zastanawiano się, jak rozwiązać kwestię pracy obu urządzeń, o innej konstrukcji oraz innej metodzie napędu (kompresor za pomocą paska rowkowego, turbosprężarka energią spalin). Silnik mógł zostać w bardzo krótkim okresie czasu uszkodzony, gdyby oba urządzenia pracowały cały czas, niezależnie od prędkości obrotowej. Po wielu miesiącach udało się rozwiązać ten problem. Odpowiednie sterowniki oraz konstrukcja układu, umożliwiły zastosowanie funkcji sekwencyjnego załączania się urządzeń odpowiedzialnych za doładowanie powietrza. I tak, podczas pracy na niski prędkościach obrotowych silnik zaopatrywany jest w sprężone powietrze ze strony kompresora, a podczas pracy na wyższych prędkościach obrotowych, turbosprężarka przejmuje tą inicjatywę. Sam moment przełączenia pomiędzy kompresorem a turbosprężarką jest płynny, nieodczuwalny dla kierowcy. Mimo to często pada pytanie: awaria turbiny objawy, a odpowiedz jest prosta dymienie silnika, branie oleju, wycieki oleju, brak mocy, świeci kontrolka silnika (sprężynka), głośna praca, świstanie, gwizdanie turbo, dźwięki z turbiny. Turbo Serwis – Bosch Service – Pawlik rozwiązuje tego typu problemy i udzielamy rocznej gwarancji bez limitu kilometrów. Zapraszamy do naszych oddziałów w Mielcu, Rzeszowie, Lublinie, Warszawie, Krakowie, Wrocławiu, Poznaniu, Kielcach, Radomiu, Łodzi, Częstochowa, Białystok, Olsztyn, Gdańsk, Gdynia, Szczecin, Grudziądz, Gorzów Wielkopolski, Nowy Sącz, Tychy, Jelenia Góra, Nysa, Stargard Szczeciński, Wałbrzych, Koszalin, Starachowice, Piła, Suwałki, Elbląg, Ełk, Siedlce, Katowice, Opole, Bielsko Biała i w wielu innych miastach Polski.

Dodaj komentarz
Dowiedz się więcej
O turbosprężarkach i ich naprawie

Bosch
Diesel
Service Pawlik
Autoryzowana, specjalistyczna pracownia regeneracji i naprawy turbosprężarek. Regenerujemy turbosprężarki na terenie całego kraju
Autoryzowany warsztat Melett
Turbosprężarki Garrett, Melett, BorgWarner, IHI, Honeywell, Hitachi, Toyota, Holset, Mitsubishi

Komentarze