Localizations image

Ustawienie gruszki turbiny

Czas przeczytania tekstu: 2 minuty
Ponad 3000 turbosprężarek dostępnych od 390zł!
Oceń:
/ Aktualna ocena: 5

Regulacja gruszki turbiny 1.9 TDI to nic innego, jak skrócenie sztangi turbiny oraz jej prawidłowe wydłużenie. Proces ten przeprowadzany jest na specjalistycznej maszynie, która umożliwia uzyskanie jak najlepszych parametrów. Skracanie sztangi zamyka zawór upustowy, co powoduje szybsze ciśnienie doładowania, natomiast jej wydłużenie powoduje wcześniejsze otwieranie się zaworu upustowego i następuje wolniejsze ciśnienie doładowania.

Ustawienie gruszki turbiny
Ustawienie gruszki turbiny

Gruszka turbiny, a dokładniej jej sztanga połączona jest z tzw. ogranicznikiem turbiny, jest to śruba regulacyjna zderzaka; reguluje się nią punkt zamknięcia i otwarcia łopatek zmiennej geometrii. Jeżeli chodzi o ogólną pracę sztangi turbiny, to jej ruchy powinny być płynne, jeżeli występują skoki lub jakikolwiek opór w jej ruchach, wskazywać to może na blokowanie się zmiennej geometrii VNT.

1. Ustawienie sztangi turbiny domowym sposobem

Podejmując decyzję o samodzielnej regulacji sztangi turbiny, nie posiadając wystarczającej wiedzy, jak i narzędzi, doprowadzić można do awarii turbosprężarki. Ponieważ nawet najmniejszy obrót śruby regulacyjnej na sztandze gruszki ma wpływ na późniejsze działanie mechanizmu zmiennej geometrii turbiny, przekłada się również na pracę pojazdu.

Z racji tego, że cena regulacji turbiny nie należy do kosmicznie drogich, wart zlecić ją jednak doświadczonym osobom, aby oszczędzić sobie w przyszłości niemiłych niespodzianek.

Konsekwencje nieprawidłowej kalibracji gruszki turbiny

O tym, że została źle ustawiona gruszka turbiny, świadczą objawy takie, jak znaczny spadek mocy pojazdu, brak regularnej pracy jednostki napędowej, a przede wszystkim poszerzone zjawisko turbodziury.

Konsekwencje nieprawidłowej kalibracji gruszki turbiny
Konsekwencje nieprawidłowej kalibracji gruszki turbiny

Brak prawidłowej kalibracji zmiennej geometrii turbiny będzie miał wpływ na występowanie nadmiernej prędkości obrotowej wirnika turbiny, co w konsekwencji doprowadzić może do poważnego uszkodzenia CHRA turbo. Wspomniana nadmierna prędkość obrotowa (overspeeding) spowodować może odkształcenia koła kompresji, co może spowodować, że dojdzie do jego kontaktu z muszlą turbiny, wystąpić również zjawisko potocznie określane jako „skórka pomarańczowa” – czyli pojawienie się pomarszczeń na ścianie koła kompresji od strony turbiny.

Dodaj komentarz

Loader
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.
Dlaczego zacina się geometria? 17 listopada 2021

Dlaczego zacina się geometria?

Dlaczego zacina się geometria?Głównym powodem zacinania się mechanizmu VNT jest nag...

SCHEMATY UKŁADU TURBODOŁADOWANIA - SCHEMAT TURBOSPRĘŻARKI – instrukcja, dokumentacja, przekrój i rysunki 02 października 2018

SCHEMATY UKŁADU TURBODOŁADOWANIA - SCHEMAT TURBOSPRĘŻARKI – instrukcja, dokumentacja, przekrój i rysunki

1. W artykule poruszymy temat schematu, budowy oraz działania turbosprężarki samochodowejMoc si...

Olej do silnika gdzie turbosprężarka – turbina w dieslu 02 października 2018

Olej do silnika gdzie turbosprężarka – turbina w dieslu

1. OLEJE DO SILNIKA TAM, GDZIE TURBO SPRĘŻARKA – TURBINA W DIESLU – TURBINA MAZDA...

Phone icon
Zadzwoń i sprawdź +48 609 707 060
Call icon

Zadzwoń do nas:

+48609707060
lub

Zostaw nam swój numer

Nr loader
Wpisz poprawny numer
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Korzystanie z naszego serwisu internetowego bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności. RODO