Localizations image

Skalibrować aktuator w turbosprężarce

Czas przeczytania tekstu: 2 minuty
Oceń:
/ Aktualna ocena: 5.00

Czy wiesz jak skalibrować aktuator w turbosprężarce po wymianie gruszki turbiny, czyli dokonać prawidłowego działania, jakim jest regulacja sztangi turbiny? Potrzebna będzie nam do tego wymontowana turbosprężarka (łatwiejszy dostęp do gruszki turbiny) oraz wakumetr podciśnienia. Urządzenie to posiada niewielką pompę powietrza z ciśnieniomierzem, dzięki któremu będzie możliwe określenie wymaganego ciśnienia do poruszania się aktuatora oraz maksymalnego wychylenia. W sytuacji, gdy dźwignia gruszki turbiny jest zdecydowanie za długa, to należy dokonać jej skrócenia. Co daje skrócenie sztangi turbiny? Efekt uzyskania większego ciśnienia doładowania za pomocą zamknięcia zaworu upustowego, natomiast wydłużenie sztangi turbiny daje efekt odwrotny. Otrzymujemy wtedy zmniejszenie ciśnienia doładowania. Regulację akturatora rozpoczynamy, zmieniając długość śruby regulacyjnej, która odpowiada za maksimum ciśnienia turbiny i zapobiega przeładowaniu turbiny. Warto wcześniej sprawdzić stan śrub mocujących, czy w sposób swobodny można je odkręcać i dokręcać. Skrócenie sztangi turbiny należy robić stopniowo, żeby nie doprowadzić do różnicy wartości ciśnienia doładowania. Podłączamy wakumetr i przeprowadzamy test. Jeżeli okaże się, że ciśnienie aktualne jest wyższe w stosunku do wymaganego, to może dojść do przeładowania turbiny. Zderzak turbiny i sztanga musi przejść ponowną regulację. Jeżeli sztanga turbiny znajduje się już w pobliżu śruby zderzaka, to delikatnie dokręceniu musi ulec śruba kontrolująca, ponieważ łatwo o jej uszkodzenie. Na koniec ponownie sprawdzamy obie śruby. Jeżeli wartości ciśnienia jest prawidłowa, to mamy pewność, że kalibracja aktuatora w turbosprężarce zakończyła się sukcesem. Zawsze trzeba mieć na uwadze, że nieprawidłowo przeprowadzona regulacja aktuatora może bardzo szybko spowodować awarię turbosprężarki.

 

Gruszka turbiny w serwisie
Skalibrować akturator w turbosprężarce 

Źle ustawiona gruszka turbiny – objawy

Po czym rozpoznać nieprawidłową kalibrację gruszki turbosprężarki? Oto typowe objawy:

1. przeładowanie turbiny,
2. niedoładowanie turbiny,
3. turbodziura.

Wymienione objawy nie miałyby miejsca, jeżeli doszłoby do prawidłowego ustawienia zakresu pracy gruszki turbiny. Fachowo skalibrowana turbina powinna otrzymywać ciśnienie doładowania odpowiednio do obrotów silnika samochodowego. Może się okazać, że winną za wątpliwą pracę silnika jest uszkodzona gruszka turbiny, którą trzeba obowiązkowo wymienić i ponownie dokonać jej regulacji.

 

Turbo ze skalibrowanym aktuatorem
Źle ustawiona gruszka turbiny - objawy

Dodaj komentarz

Loader
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.
Turbo przeładowuje 19 stycznia 2021

Turbo przeładowuje

Przyczyną tego, że turbo przeładowuje jest zbyt duże ciśnienie doładowania...

Turbiny 03 października 2018

Turbiny

Budowa charakterystyka i działanie turbosprężarki Gdy słyszymy słowo turbina,...

Turbo timer - czy potrzebujesz go w swoim aucie? 30 listopada 2020

Turbo timer - czy potrzebujesz go w swoim aucie?

Turbo timer, czy potrzebujesz go w swoim aucie? To urządzenie jest niezwykle przydatnym...

Phone icon
Zadzwoń i sprawdź +48 609 707 060
Call icon

Zadzwoń do nas:

+48609707060
lub

Zostaw nam swój numer

Nr loader
Wpisz poprawny numer
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Korzystanie z naszego serwisu internetowego bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności. RODO