Skalibrować aktuator w turbosprężarce
Czy wiesz jak skalibrować aktuator w turbosprężarce po wymianie gruszki turbiny, czyli dokonać prawidłowego działania, jakim jest regulacja sztangi turbiny? Potrzebna będzie nam do tego wymontowana turbosprężarka (łatwiejszy dostęp do gruszki turbiny) oraz wakumetr podciśnienia. Urządzenie to posiada niewielką pompę powietrza z ciśnieniomierzem, dzięki któremu będzie możliwe określenie wymaganego ciśnienia do poruszania się aktuatora oraz maksymalnego wychylenia. W sytuacji, gdy dźwignia gruszki turbiny jest zdecydowanie za długa, to należy dokonać jej skrócenia. Co daje skrócenie sztangi turbiny? Efekt uzyskania większego ciśnienia doładowania za pomocą zamknięcia zaworu upustowego, natomiast wydłużenie sztangi turbiny daje efekt odwrotny. Otrzymujemy wtedy zmniejszenie ciśnienia doładowania. Regulację akturatora rozpoczynamy, zmieniając długość śruby regulacyjnej, która odpowiada za maksimum ciśnienia turbiny i zapobiega przeładowaniu turbiny. Warto wcześniej sprawdzić stan śrub mocujących, czy w sposób swobodny można je odkręcać i dokręcać. Skrócenie sztangi turbiny należy robić stopniowo, żeby nie doprowadzić do różnicy wartości ciśnienia doładowania. Podłączamy wakumetr i przeprowadzamy test. Jeżeli okaże się, że ciśnienie aktualne jest wyższe w stosunku do wymaganego, to może dojść do przeładowania turbiny. Zderzak turbiny i sztanga musi przejść ponowną regulację. Jeżeli sztanga turbiny znajduje się już w pobliżu śruby zderzaka, to delikatnie dokręceniu musi ulec śruba kontrolująca, ponieważ łatwo o jej uszkodzenie. Na koniec ponownie sprawdzamy obie śruby. Jeżeli wartości ciśnienia jest prawidłowa, to mamy pewność, że kalibracja aktuatora w turbosprężarce zakończyła się sukcesem. Zawsze trzeba mieć na uwadze, że nieprawidłowo przeprowadzona regulacja aktuatora może bardzo szybko spowodować awarię turbosprężarki.
Źle ustawiona gruszka turbiny – objawy
Po czym rozpoznać nieprawidłową kalibrację gruszki turbosprężarki? Oto typowe objawy:
1. przeładowanie turbiny,
2. niedoładowanie turbiny,
3. turbodziura.
Wymienione objawy nie miałyby miejsca, jeżeli doszłoby do prawidłowego ustawienia zakresu pracy gruszki turbiny. Fachowo skalibrowana turbina powinna otrzymywać ciśnienie doładowania odpowiednio do obrotów silnika samochodowego. Może się okazać, że winną za wątpliwą pracę silnika jest uszkodzona gruszka turbiny, którą trzeba obowiązkowo wymienić i ponownie dokonać jej regulacji.
Dodaj komentarz

Komentarze
Skalibrowanie aktuatora w turbosprężarce polega na dostosowaniu jego położenia do określonego ciśnienia doładowania. Proces ten polega na dokonaniu pomiarów ciśnienia doładowania oraz położenia aktuatora, a następnie na dokonaniu korekty położenia aktuatora, tak aby ciśnienie doładowania było równe założonemu. Kalibrowanie aktuatora jest ważne, ponieważ pomaga utrzymać optymalne ciśnienie doładowania, co przekłada się na lepsze osiągi silnika i mniejsze zużycie paliwa. Proces skalibrowania aktuatora powinien być przeprowadzany przez specjalistę posiadającego odpowiedni sprzęt i doświadczenie. Nieprawidłowe skalibrowanie może prowadzić do problemów z pracą silnika lub uszkodzenia turbosprężarki.