blog

Po co turbo w dieslu?

31 stycznia 2022

Mamy dla Ciebie dostępnych ponad 3000 turbosprężarek!
Regeneracja turbosprężarki
od 299 zł netto
Nowa turbosprężarka
od 899 zł netto
Stan
Dostępne
Turbina
od 500 zł
Gwarancja
2 lata, bez limitu km
Nasi specjaliści pomogą Ci wybrać właściwe części
Udostępnij element

W naszej ofercie znajdziesz turbosprężarki:

  • nowe
  • regenerowane
  • używane z gwarancją

regeneruj
turbosprężarkę

Po co turbo w dieslu?

Turbosprężarka to urządzenie służące do zwiększenia mocy w silniku spalinowym, składa się z turbiny i sprężarki. Zwiększenie mocy silnika polega więc na tym wprowadzeniu do niego odpowiednio bogatej mieszanki paliwa wraz z powietrzem. Urządzenie to poprawia sprawność i moc silnika poprzez wtłoczenie dodatkowego powietrza do komory spalania. Poprawa osiągów wynika z faktu, że sprężarka jest w stanie podać więcej powietrza, co umożliwia podanie większej ilości paliwa do komory spalania niż jest w stanie to zrobić ciśnienie atmosferyczne. Wzrost mocy silnika dzięki turbinie wzrasta bowiem o 40 procent.

Jak działa turbosprężarka w dieslu? - Działanie turbiny w dieslu

Działanie turbosprężarki jest stosunkowo proste – napędzana jest ona przez gazy wylotowe silnika spalinowego, które przepływają przez wirnik turbiny, a następnie wydalane są przez układ wydechowy. Przez wał ruch obrotowy wirnika turbiny przekazywany jest dalej na wirnik sprężarki. Wirnik sprężarki z kolei spręża powietrze, które wpada przez filtr i dolot. Z reguły w następnym kroku powietrze może być kierowane prosto do kolektora dolotowego, jednak w większości nowoczesnych konstrukcji, stosowany jest intercooler, w którym rozgrzane po sprężeniu powietrze jest ponownie chłodzone przed wprowadzeniem do komory spalania.

2. Studzenie silnika turbo - ile czasu czekać, kiedy gasić? - Czy turbina pracuje na biegu jałowym

Po dłuższej jeździe autostradowej lub sportowej, podczas której korzystaliśmy z całego potencjału napędu, trzeba pamiętać o zasadzie studzenia silnika przed jego wyłączeniem. Pierwszym sposobem na wystudzenie turbiny jest odczekanie 2-3 minut, utrzymując pracę silnika na biegu jałowym, aby wirnik turbiny wytracił prędkość, a olej obniżył temperaturę urządzenia zanim jednostka zostanie wyłączona. Drugi sposób jest dobry podczas podróży autostradą, warto zwolnić tempo jazdy mniej więcej 1-2 kilometry przed zjechaniem do punktu docelowego, tak aby silnik pracował na niskich obrotach, ale wciąż pod niedużym obciążeniem. Wtedy po zajechaniu na miejsce i zatrzymaniu auta nie jest już niezbędne długie studzenie silnika.

3. Objawy uszkodzenia turbiny w dieslu - jak rozpoznać zużycie? - Silnik z turbiną

Uszkodzoną turbinę bardzo łatwo zauważyć, ponieważ występują wtedy objawy takie jak, np. spadek mocy. Samochód wtedy niechętnie zabiera się do startu, a wejście w wyższy zakres obrotów sprawi duży kłopot. Kolejnym objawem awarii turbosprężarki jest nadmierne dymienie z rury wydechowej.

Innym z objawów jest zauważalny ubytek oleju silnikowego – nasza uszkodzona turbina będzie pobierać o wiele większą ilość oleju z powodu zwiększonego tarcia i podwyższonej temperatury. Ostatnim z objawów jest specyficzny dźwięk podczas przyspieszania – turbina, która jest uszkodzona, piszczy w bardzo specyficzny sposób, a dźwięk przypomina odgłos ocierania o siebie dwóch metalowych części i występuje przy obciążeniu silnika.

Oceń wpis Aktualna ocena:  5.00

Dodaj komentarz

Oceń wpis Aktualna ocena: 5.00
Wpisz nazwę użytkownika
Wpisz treść wiadomości

Komentarze

Filip
2023-01-11 09:30:26
Turbosprężarka jest szczególnie popularna w silnikach diesla, ponieważ pozwala na zwiększenie mocy silnika przy jednoczesnym ograniczeniu emisji spalin i zużycia paliwa. W silnikach diesla, turbosprężarka jest stosowana, by zwiększyć ilość powietrza dostarczanego do komory spalania, co pozwala na spalanie większej ilości paliwa i tym samym zwiększa moc silnika. Ponadto, w silnikach diesla, turbo pozwala na lepsze wykorzystanie energii zawartej w paliwie, co przyczynia się do zwiększenia efektywności silnika. Dzięki temu silniki diesla z turbosprężarką są bardziej dynamiczne i wydajniejsze w porównaniu do silników diesla bez turbo. Turbosprężarka w silniku diesla pozwala też na lepsze spełnienie norm emisji spalin, szczególnie w przypadku Europejskich norm emisji Euro 6. Poprzez doładowanie silnik osiąga większą moc przy jednoczesnym zmniejszeniem zużycia paliwa, a to z kolei pozwala na zmniejszenie emisji spalin szkodliwych dla środowiska.

Dowiedz się więcej

O turbosprężarkach i ich naprawie

Bosch Diesel
Service Pawlik

Autoryzowana, specjalistyczna pracownia regeneracji i naprawy turbosprężarek. Regenerujemy turbosprężarki na terenie całego kraju

Autoryzowany warsztat Melett

Turbosprężarki Garrett, Melett, BorgWarner, IHI, Honeywell, Hitachi, Toyota, Holset, Mitsubishi

Zadzwoń +48 609 70 70 60