Localizations image

Po co turbo w dieslu?

Czas przeczytania tekstu: 3 minuty
Ponad 3000 turbosprężarek dostępnych od 390zł!
Oceń:
/ Aktualna ocena: 5
Po co turbo w dieslu?
Po co turbo w dieslu?

Turbosprężarka to urządzenie służące do zwiększenia mocy w silniku spalinowym, składa się z turbiny i sprężarki. Zwiększenie mocy silnika polega więc na tym wprowadzeniu do niego odpowiednio bogatej mieszanki paliwa wraz z powietrzem. Urządzenie to poprawia sprawność i moc silnika poprzez wtłoczenie dodatkowego powietrza do komory spalania. Poprawa osiągów wynika z faktu, że sprężarka jest w stanie podać więcej powietrza, co umożliwia podanie większej ilości paliwa do komory spalania niż jest w stanie to zrobić ciśnienie atmosferyczne. Wzrost mocy silnika dzięki turbinie wzrasta bowiem o 40 procent.

Jak działa turbosprężarka w dieslu? - Działanie turbiny w dieslu

Działanie turbosprężarki jest stosunkowo proste – napędzana jest ona przez gazy wylotowe silnika spalinowego, które przepływają przez wirnik turbiny, a następnie wydalane są przez układ wydechowy. Przez wał ruch obrotowy wirnika turbiny przekazywany jest dalej na wirnik sprężarki. Wirnik sprężarki z kolei spręża powietrze, które wpada przez filtr i dolot. Z reguły w następnym kroku powietrze może być kierowane prosto do kolektora dolotowego, jednak w większości nowoczesnych konstrukcji, stosowany jest intercooler, w którym rozgrzane po sprężeniu powietrze jest ponownie chłodzone przed wprowadzeniem do komory spalania.

1. Turbosprężarka - jak działa i jak się z nią obchodzić? - Turbo w samochodzie do czego służy

W skład mechanizmu turbosprężarki wchodzą dwie podstawowe części – turbina i sprężarka, które zamontowane są na jednej osi. Skierowane na turbinę gazy wylotowe napędzają równocześnie wirnik sprężarki, która wtłacza do cylindra większą ilość powietrza, dzięki czemu trafia do niego większa ilość tlenu, który umożliwia spalenie w tej samej objętości komory znacznie większej ilości paliwa, co z kolei przekłada się na wzrost mocy silnika. O silnik wyposażony w turbosprężarkę należy specjalnie dbać: ważne jest używanie olejów tylko o najwyższej jakości, według zaleceń producenta. Aby jak najdłużej cieszyć się sprawnością naszej turbiny, nie wolno nagle gasić rozpędzonego do wysokich obrotów silnika; przed jego wyłączeniem, szczególnie po długiej lub dynamicznej jeździe, należy odczekać 2-3 minuty pozostawiając silnik na biegu jałowym, aby turbina zdążyła się ochłodzić. Pamiętajmy także o regularnej wymianie filtra powietrza, która zapobiegnie dostawaniu się wraz z zassanym powietrzem pyłów do wnętrza silnika i turbiny.

2. Studzenie silnika turbo - ile czasu czekać, kiedy gasić? - Czy turbina pracuje na biegu jałowym

Po dłuższej jeździe autostradowej lub sportowej, podczas której korzystaliśmy z całego potencjału napędu, trzeba pamiętać o zasadzie studzenia silnika przed jego wyłączeniem. Pierwszym sposobem na wystudzenie turbiny jest odczekanie 2-3 minut, utrzymując pracę silnika na biegu jałowym, aby wirnik turbiny wytracił prędkość, a olej obniżył temperaturę urządzenia zanim jednostka zostanie wyłączona. Drugi sposób jest dobry podczas podróży autostradą, warto zwolnić tempo jazdy mniej więcej 1-2 kilometry przed zjechaniem do punktu docelowego, tak aby silnik pracował na niskich obrotach, ale wciąż pod niedużym obciążeniem. Wtedy po zajechaniu na miejsce i zatrzymaniu auta nie jest już niezbędne długie studzenie silnika.

3. Objawy uszkodzenia turbiny w dieslu - jak rozpoznać zużycie? - Silnik z turbiną

Uszkodzoną turbinę bardzo łatwo zauważyć, ponieważ występują wtedy objawy takie jak, np. spadek mocy. Samochód wtedy niechętnie zabiera się do startu, a wejście w wyższy zakres obrotów sprawi duży kłopot. Kolejnym objawem awarii turbosprężarki jest nadmierne dymienie z rury wydechowej.

Objawy uszkodzenia turbiny w dieslu - jak rozpoznać zużycie?
Objawy uszkodzenia turbiny w dieslu - jak rozpoznać zużycie?

Innym z objawów jest zauważalny ubytek oleju silnikowego – nasza uszkodzona turbina będzie pobierać o wiele większą ilość oleju z powodu zwiększonego tarcia i podwyższonej temperatury. Ostatnim z objawów jest specyficzny dźwięk podczas przyspieszania – turbina, która jest uszkodzona, piszczy w bardzo specyficzny sposób, a dźwięk przypomina odgłos ocierania o siebie dwóch metalowych części i występuje przy obciążeniu silnika.

Dodaj komentarz

Loader
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.
Turbosprężarka zasada działania i czyszczenie turbo 02 października 2018

Turbosprężarka zasada działania i czyszczenie turbo

1. Turbosprężarka zasada działania – czyszczenie turbo – zasada działania turbosp...

Co to jest turbina? 02 lutego 2022

Co to jest turbina?

Co to jest turbina? Turbina, inaczej turbosprężarka to maszyna wirnikowa, k...

Do czego służy turbina w dieslu? 11 lutego 2022

Do czego służy turbina w dieslu?

Do czego służy turbina w dieslu? Turbosprężarka w dieslu służy do dostarczenia więks...

Phone icon
Zadzwoń i sprawdź +48 609 707 060
Call icon

Zadzwoń do nas:

+48609707060
lub

Zostaw nam swój numer

Nr loader
Wpisz poprawny numer
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Korzystanie z naszego serwisu internetowego bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności. RODO