
W naszej ofercie znajdziesz turbosprężarki:
- nowe
- regenerowane
- używane z gwarancją
regeneruj
turbosprężarkę

Turbosprężarka to urządzenie służące do zwiększenia mocy w silniku spalinowym, składa się z turbiny i sprężarki. Zwiększenie mocy silnika polega więc na tym wprowadzeniu do niego odpowiednio bogatej mieszanki paliwa wraz z powietrzem. Urządzenie to poprawia sprawność i moc silnika poprzez wtłoczenie dodatkowego powietrza do komory spalania. Poprawa osiągów wynika z faktu, że sprężarka jest w stanie podać więcej powietrza, co umożliwia podanie większej ilości paliwa do komory spalania niż jest w stanie to zrobić ciśnienie atmosferyczne. Wzrost mocy silnika dzięki turbinie wzrasta bowiem o 40 procent.
Jak działa turbosprężarka w dieslu? - Działanie turbiny w dieslu
Działanie turbosprężarki jest stosunkowo proste – napędzana jest ona przez gazy wylotowe silnika spalinowego, które przepływają przez wirnik turbiny, a następnie wydalane są przez układ wydechowy. Przez wał ruch obrotowy wirnika turbiny przekazywany jest dalej na wirnik sprężarki. Wirnik sprężarki z kolei spręża powietrze, które wpada przez filtr i dolot. Z reguły w następnym kroku powietrze może być kierowane prosto do kolektora dolotowego, jednak w większości nowoczesnych konstrukcji, stosowany jest intercooler, w którym rozgrzane po sprężeniu powietrze jest ponownie chłodzone przed wprowadzeniem do komory spalania.
2. Studzenie silnika turbo - ile czasu czekać, kiedy gasić? - Czy turbina pracuje na biegu jałowym
Po dłuższej jeździe autostradowej lub sportowej, podczas której korzystaliśmy z całego potencjału napędu, trzeba pamiętać o zasadzie studzenia silnika przed jego wyłączeniem. Pierwszym sposobem na wystudzenie turbiny jest odczekanie 2-3 minut, utrzymując pracę silnika na biegu jałowym, aby wirnik turbiny wytracił prędkość, a olej obniżył temperaturę urządzenia zanim jednostka zostanie wyłączona. Drugi sposób jest dobry podczas podróży autostradą, warto zwolnić tempo jazdy mniej więcej 1-2 kilometry przed zjechaniem do punktu docelowego, tak aby silnik pracował na niskich obrotach, ale wciąż pod niedużym obciążeniem. Wtedy po zajechaniu na miejsce i zatrzymaniu auta nie jest już niezbędne długie studzenie silnika.
3. Objawy uszkodzenia turbiny w dieslu - jak rozpoznać zużycie? - Silnik z turbiną
Uszkodzoną turbinę bardzo łatwo zauważyć, ponieważ występują wtedy objawy takie jak, np. spadek mocy. Samochód wtedy niechętnie zabiera się do startu, a wejście w wyższy zakres obrotów sprawi duży kłopot. Kolejnym objawem awarii turbosprężarki jest nadmierne dymienie z rury wydechowej.

Innym z objawów jest zauważalny ubytek oleju silnikowego – nasza uszkodzona turbina będzie pobierać o wiele większą ilość oleju z powodu zwiększonego tarcia i podwyższonej temperatury. Ostatnim z objawów jest specyficzny dźwięk podczas przyspieszania – turbina, która jest uszkodzona, piszczy w bardzo specyficzny sposób, a dźwięk przypomina odgłos ocierania o siebie dwóch metalowych części i występuje przy obciążeniu silnika.
Dodaj komentarz
Dowiedz się więcej
O turbosprężarkach i ich naprawie

Bosch
Diesel
Service Pawlik
Autoryzowana, specjalistyczna pracownia regeneracji i naprawy turbosprężarek. Regenerujemy turbosprężarki na terenie całego kraju
Autoryzowany warsztat Melett
Turbosprężarki Garrett, Melett, BorgWarner, IHI, Honeywell, Hitachi, Toyota, Holset, Mitsubishi

Komentarze