W naszej ofercie znajdziesz turbosprężarki:
- nowe
- regenerowane
- używane z gwarancją
regeneruj
turbosprężarkę
Od czego psuje się turbosprężarka?
Turbosprężarka może zepsuć się przez zbyt rzadkie wymiany oleju silnikowego, a także filtrów – długa jazda bez wymiany tych komponentów skutkuje pojawieniem się głębokich rys na łożyskach i korpusie środkowych podzespołu. Niewłaściwie dobrany olej lub zła jego jakość będą również negatywnie wpływać na naszą turbinę. Inną przyczyną, przez którą psuje się turbosprężarka, jest gwałtowne wyłączanie silnika po długiej i dynamicznej podróży – aby do tego nie doprowadzić, powinniśmy przed zgaszeniem odczekać około 1-2 minut w celu schłodzenia podzespołu. Przestrzegamy także przed gwałtownym dodawaniu gazu przy nierozgrzanych silniku, warto dać silnikowi czas, aby osiągnął on temperaturę roboczą. Turbosprężarkę może zepsuć także wyłączna jazda po mieście, ponieważ regularna oraz wyłączna miejska jazda zwiększa ryzyko odkładania się szkodliwej sadze we wnętrzu turbiny i w kolektorze dolotowym.
Przyczyny awarii turbosprężarek - Ile wytrzymuje turbina w benzynie
Do głównych przyczyn awarii turbosprężarek zaliczymy zbyt niskie ciśnienie oleju lub chwilowy brak smarowania, przez co zwiększa się tarcie pomiędzy wałkiem wirnika a łożyskiem, powodując przegrzanie i nadmierne zużycie tych elementów. Wymieniony stan rzeczy z czasem doprowadza do pęknięcia przegrzanego w ten sposób wałka. Może się także zdarzyć tak, że do turbiny dostanie się opiłek metalu lub inne ciało obce, które zablokuje wirnik, wyginając i łamiąc jego łopatki. Zniszczony w taki sposób wirnik nie wytwarza prawidłowego ciśnienia, co z kolei przyspiesza zużycie łożysk. W prawidłowo eksploatowanych samochodach z silnikiem diesla trwałość turbo szacowana jest na około 150-200 tysięcy kilometrów, z kolei w jednostkach benzynowych wytrzymują one nieco dłużej.
Dlaczego psuje się turbosprężarka? - Przyczyny uszkodzenia turbiny w dieslu
Turbosprężarka to wbrew pozorom bardzo prosty podzespół, składający się z niewielkiej liczby części, które wykonują ruch obrotowy. W zasadzie jedynie łożyska i ich powierzchnie robocze mają prawo się zużyć, jednakże bywa z tym w praktyce różnie. Faktem jest to, że najczęstszą przyczyną awarii lub zużycia turbiny jest problem ze smarowaniem. Problem ten dotyczy kilku kwestii – niedostatecznego smarowania, zanieczyszczonego oleju, nieprawidłowo dobranego oleju, a także niewłaściwym uszczelnieniem. Warto wiedzieć, że bardzo dynamiczna jazda turbodoładowanym samochodem powoduje silne nagrzanie turbiny, niestety wielu kierowców nie zdaje sobie sprawy z tego, że stałe utrzymywanie maksymalnych obrotów wirnika turbo, błyskawicznie skraca jej żywotność. Bez odpowiedniego chłodzenia turbosprężarka nie wytrzyma zbyt długo.
Objawy uszkodzenia turbiny w dieslu - jak rozpoznać zużycie? - Dźwięk uszkodzonej turbiny
Podstawowym objawem świadczącym o nieprawidłowym działaniu turbosprężarki w dieslu jest specyficzny i głośny gwizd podczas przyspieszania – uszkodzona turbina piszczy w specyficzny, turbiny do zbagatelizowania sposób, który przypomina dźwięk wycia karetki pogotowia. Gdy turbina jest uszkodzona, zauważymy również znaczny ubytek oleju silnikowego – nie musi on oznaczać awarii podzespołu, jednakże może. W trakcie jazdy odczujemy także wyraźny spadek mocy, a także wyczujemy wewnątrz zapach spalonego oleju.
Dodaj komentarz
Dowiedz się więcej
O turbosprężarkach i ich naprawie
Bosch
Diesel
Service Pawlik
Autoryzowana, specjalistyczna pracownia regeneracji i naprawy turbosprężarek. Regenerujemy turbosprężarki na terenie całego kraju
Autoryzowany warsztat Melett
Turbosprężarki Garrett, Melett, BorgWarner, IHI, Honeywell, Hitachi, Toyota, Holset, Mitsubishi
Komentarze